Bijwerkingen estradiol pleisters

Psychologen en procedures
Evy1946
Voornaamwoorden: Ze haar

Bijwerkingen estradiol pleisters

Bericht door Evy1946 »

Ik ben nu precies 1 maand aan de vrouwelijke hormonen, systen 50mg pleisters.
Wat ik merk is een trekkerig gevoel in mijn gezicht. Ik ben ook ontzettend moe.
Zijn er transvrouwen die dit ook hebben gehad, zo ja hoe lang duurde dat.
Ps ik ben 79 jaar
Mijn huisarts is mijn behandelaar
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Bijwerkingen estradiol pleisters

Bericht door DominiqueB »

Weet niet hoelang zo een pleister blijft zitten en dus hoe het met de opnamen gaat.
Ik heb zelf gel en dat is iedere dag 6mg dus een pleister met 50mg is volgens mij hoog.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Ik heb 2 pleisters. 1 100 en 1 50. Die moet ik 2 maal per week vervangen. Ik vind 50 juist erg laag. Wat ik niet begrijp is waarom je last hebt van je gezicht. Ik mag hopen dat de pleister daar niet zit. Moe is misschien beter te verklaren, het is immers een ander hormoon dan wat het lichaam voor nu gewent is.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Albert031
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door Albert031 »

Ik van niet onder de transvrouwen maar ik heb 50 µg (50 microgram/24 uur), die wissel ik twee keer per week. Een bijwerking daarvan waar ik van te voren op gewezen ben, is dat er minder energie is. Dat ondervind ik ook, maar dat trekkende in mijn gezicht heb ik niet ervaren. Dat gevoel van minder energie, ik weet niet beter of dat blijft. Dat heb ik nu dus ook nog steeds, na ruim een jaar.
Ik heb deze sticker in combinatie met cyproteronacetaat.
CarlaJansen
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door CarlaJansen »

Er is een verschil tussen miligram en microgram... 1000 keer zeg maar.
Die pleisters zijn in microgram per etmaal. Het is per toedieningsvorm (tablet, tablet-onder-de-tong, injectie, gel op huid, pleister op huid of zelfs onderhuidse pil) en per persoon verschillend wat dat met je hormoonspiegel en eventueel zelfs testosteron aanmaak doet. Daarom is het is aan de arts/endocrinoloog om je in te stellen op een goed niveau, vaak begint men met een lage dosis om die langzaam op te hogen. Voor pleisters is 50 microgram meer een waarde voor een menopauze suppletie therapie en zal je eerder richting de 200 gaan voor HRT, maar dat is misschien in combinatie met jouw leeftijd niet nodig omdat het lichaam minder testosteron aanmaakt.
Hoe dan ook: bloedwaarden en regime arts zijn belangrijk!
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Het trekkerige gevoel in je gezicht is niet zo vreemd. De huid wordt minder vet. Een dagcrème doet wonderen en mocht dat niet voldoende zijn dan gebruik je een nachtcrème voor overdag.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Dlearbuch

Bericht door Dlearbuch »

Respect dat u dat op die leeftijd nog doet. Ik vraag me dan gelijk af hoe ze dit op zo’n leeftijd aanpakken, als u voor een tweede puberteit op de minimale WPATH-niveaus van oestrogeen zou zitten, komt u eigenlijk op een veel te hoog oestrogeengehalte voor uw leeftijd uit. Maar als u op menopauzeniveaus of lager zit, is dat weer een suboptimaal niveau voor hormoonbehandeling vervrouwelijking. Het lijkt me voor een endocrinoloog bijzonder lastig om dit goed uit te voeren, dit lijkt mij maatwerk dat volgens mij buiten de protocollen en de bestaande wetenschap over HRT valt.
HRT: 30.05.2024 / FFS 1 : 17.04.2026 / FFS 2 : Q1 2027
Marije

Bericht door Marije »

Er zijn waarschijnlijk best wat wetenschappelijke artikelen over want oestrogeen wordt ook gebruikt om prostaatkanker af te remmen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Evy1946
Voornaamwoorden: Ze haar

Bericht door Evy1946 »

Ik ben blij dat mijn huisarts iom umc A dam me de kans gegeven hebben om vrouwelijke hormonen te gaan gebruiken.
Bijwerkingen nu na iets meer dan 2 mnd, borstgroei en gezicht. Psychisch nu in een lichte depressie. Via WMO verwijzing naar Jan Arents begeleiding, moet nog starten.
Eerlijk gezegd het is niet gemakkelijk.
Maar ik moet door de zure appel doorbijten.
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Vermoeidheid is iets wat heel vaak voorkomt. Het kost veel energie. Het is een pubertijd met veranderingen in het lichaam en daar vallen de hersenen ook onder. Er zijn onderzoeken geweest die uitwijzen dat samenstelling van het bloed door de tijd ook veranderd.
Iedereen reageert er weer anders op.
Trekken in het gezicht heb ik nooit ervaren, had vroeger al een droge huid en dit is iets erger geworden. Ook heb ik het sneller koud en moet meer met kledinglagen werken.
Onderschat de effecten van de T-Blocker niet.
Groetjes Laura :hbeat: