Caroline Franssen in hoger beroep
-
Mevr B
Caroline Franssen in hoger beroep
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... 
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Caroline Franssen in hoger beroep
Beetje cryptische link zo. Gelukkig hebben we LLMs.
Samenvatting van Marte Hoogenbooms Bluesky-thread
Marte doet verslag van een rechtszaak in hoger beroep tussen Caroline Franssen en Tijn de Jong.
Waar draait de zaak om?
Influencer en activist Tijn de Jong had op LinkedIn screenshots gedeeld van transfobische uitspraken die Caroline Franssen op X had geplaatst. Franssen claimt dat dit smaad is en dat ze hierdoor cliënten verloor. De rechter in eerste aanleg ging daar niet in mee.
Vandaag (in de thread) dient Franssens hoger beroep.
Achtergrond van de twee partijen
Caroline Franssen
• Bekend als een van de meest zichtbare anti-transfeministen in Nederland.
• Voert volgens Marte al jaren een kruistocht tegen trans en intersekse mensen.
• Gebruikt stelselmatig misgendering richting De Jong (“zij”, “vrouw met een baard”).
• Doet geregeld kwetsende uitspraken, zoals dat trans vrouwen narcisten of fetisjisten zouden zijn, en trans mannen/non-binairen enkel “verward”.
• Beweert dat het Nederlandse transgenderbeleid schadelijk is en wil haar “trans-kritische uitingen” kunnen doen zonder tegenkritiek.
Tijn de Jong
• Non-binair activist, influencer en theatermaker.
• Pleit voor lhbti+-inclusie.
• Deelde een bloemlezing van Franssens transfobe tweets met de vraag of zakelijke connecties zich daarvan bewust waren.
Wat gebeurde er juridisch?
1. Sommatie: Franssen eiste dat De Jong de berichten verwijderde.
2. Weigering: De Jong weigerde, dus volgde een kort geding.
3. Uitspraak kort geding:
• Franssen leverde geen bewijs dat ze cliënten verloor.
• De rechter vond haar eigen uitspraken zeer grievend.
• Conclusie: “Wie kaatst, kan de bal verwachten.”
4. Hoger beroep: Franssen probeert het opnieuw.
Marte en De Jong zien de zaak als mogelijk een SLAPP: een rechtszaak bedoeld om critici te intimideren en het publieke debat te ontmoedigen.
Franssens strategie volgens Marte
Volgens Marte lijkt de zaak minder over haar broodwinning te gaan en meer over het monddood maken van mensen die haar transfobe uitingen bekritiseren.
In een “persbericht” stelt Franssen dat:
• Het hof niet onpartijdig is omdat het heeft meegevaren met de Pride-boot.
• De rechters haar zouden zien als “TERF/transfoob” en haar daarom “de mond willen snoeren”.
Marte noemt dit een klassieke “cancel-me”-manoeuvre.
Reacties en verslag
• De Jong vertrouwt op een goede afloop, maar vindt de zaak emotioneel en mentaal zwaar.
• Marte vroeg Franssen om wederhoor per sms, maar Franssen weigerde dat.
• Ze vraagt ook “liever niet” dat Marte haar vanmiddag aanspreekt.
Slottoon: Marte is benieuwd hoe chaotisch het hoger beroep gaat zijn en houdt een slag om de arm voor het live verslag.
Marte doet verslag van een rechtszaak in hoger beroep tussen Caroline Franssen en Tijn de Jong.
Waar draait de zaak om?
Influencer en activist Tijn de Jong had op LinkedIn screenshots gedeeld van transfobische uitspraken die Caroline Franssen op X had geplaatst. Franssen claimt dat dit smaad is en dat ze hierdoor cliënten verloor. De rechter in eerste aanleg ging daar niet in mee.
Vandaag (in de thread) dient Franssens hoger beroep.
Caroline Franssen
• Bekend als een van de meest zichtbare anti-transfeministen in Nederland.
• Voert volgens Marte al jaren een kruistocht tegen trans en intersekse mensen.
• Gebruikt stelselmatig misgendering richting De Jong (“zij”, “vrouw met een baard”).
• Doet geregeld kwetsende uitspraken, zoals dat trans vrouwen narcisten of fetisjisten zouden zijn, en trans mannen/non-binairen enkel “verward”.
• Beweert dat het Nederlandse transgenderbeleid schadelijk is en wil haar “trans-kritische uitingen” kunnen doen zonder tegenkritiek.
Tijn de Jong
• Non-binair activist, influencer en theatermaker.
• Pleit voor lhbti+-inclusie.
• Deelde een bloemlezing van Franssens transfobe tweets met de vraag of zakelijke connecties zich daarvan bewust waren.
1. Sommatie: Franssen eiste dat De Jong de berichten verwijderde.
2. Weigering: De Jong weigerde, dus volgde een kort geding.
3. Uitspraak kort geding:
• Franssen leverde geen bewijs dat ze cliënten verloor.
• De rechter vond haar eigen uitspraken zeer grievend.
• Conclusie: “Wie kaatst, kan de bal verwachten.”
4. Hoger beroep: Franssen probeert het opnieuw.
Marte en De Jong zien de zaak als mogelijk een SLAPP: een rechtszaak bedoeld om critici te intimideren en het publieke debat te ontmoedigen.
Volgens Marte lijkt de zaak minder over haar broodwinning te gaan en meer over het monddood maken van mensen die haar transfobe uitingen bekritiseren.
In een “persbericht” stelt Franssen dat:
• Het hof niet onpartijdig is omdat het heeft meegevaren met de Pride-boot.
• De rechters haar zouden zien als “TERF/transfoob” en haar daarom “de mond willen snoeren”.
Marte noemt dit een klassieke “cancel-me”-manoeuvre.
• De Jong vertrouwt op een goede afloop, maar vindt de zaak emotioneel en mentaal zwaar.
• Marte vroeg Franssen om wederhoor per sms, maar Franssen weigerde dat.
• Ze vraagt ook “liever niet” dat Marte haar vanmiddag aanspreekt.
Slottoon: Marte is benieuwd hoe chaotisch het hoger beroep gaat zijn en houdt een slag om de arm voor het live verslag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Mevr B
-
wolvster
- Voornaamwoorden: hij/hem
Tijn is echt een held.
Ik vind het absurd dat het mogelijk niet is toegestaan om CoachCaroline haar EIGEN woorden, die OPENBAAR gepost zijn niet te mogen delen op een ander medium omdat ze dan in een kwaad daglicht zou staan. Dat het überhaupt via de rechter moet gaan.
Het lijkt mij namelijk een schoolvoorbeeld van Fuck Around, Find Out.
Ik vind het absurd dat het mogelijk niet is toegestaan om CoachCaroline haar EIGEN woorden, die OPENBAAR gepost zijn niet te mogen delen op een ander medium omdat ze dan in een kwaad daglicht zou staan. Dat het überhaupt via de rechter moet gaan.
Het lijkt mij namelijk een schoolvoorbeeld van Fuck Around, Find Out.
-
Maartje-nb
- Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun
Jaaaaren geleden kwam ik deze vrouw al eens tegen. En ik heb altijd een fijn gevoel voor mensen die echt zijn of een rol spelen. En toen al dacht ik bij deze vrouw “ergens klop jij niet”, maar kon moeilijk de vinger er op leggen waar het m dan in zat.
Hierbij dus een fantastische bevestiging dus weer in: altijd “je onderbuik” volgen.
Het “grappige” is, dat als zij zichzelf hulpverlener of therapeut noemt, ze totaal haar vak mis verstaat.
Wat ik altijd geleerd heb is: de ander volledig accepteren voor wie die persoon is. Pas DAN geef je de ruimte om te mogen groeien en te ontdekken. Met iemand afwijzen, sla je de deur dicht voor veiligheid en groei.
Verder, en dat zou zij moeten weten met haar opstellingen expertise, is dat wat je afwijst in de ander altijd (!) een spiegel is, naar jezelf toe van dat gene wat jij in wezen in jezelf afwijst of niet toestaat.
Dus in wezen is het ook nog eens heel verdrietig , niet alleen voor Tijn, maar ook voor haarzelf.
Ik hoop dat ze de zelfliefde mag ervaren die ze nodig heeft.
Hierbij dus een fantastische bevestiging dus weer in: altijd “je onderbuik” volgen.
Het “grappige” is, dat als zij zichzelf hulpverlener of therapeut noemt, ze totaal haar vak mis verstaat.
Wat ik altijd geleerd heb is: de ander volledig accepteren voor wie die persoon is. Pas DAN geef je de ruimte om te mogen groeien en te ontdekken. Met iemand afwijzen, sla je de deur dicht voor veiligheid en groei.
Verder, en dat zou zij moeten weten met haar opstellingen expertise, is dat wat je afwijst in de ander altijd (!) een spiegel is, naar jezelf toe van dat gene wat jij in wezen in jezelf afwijst of niet toestaat.
Dus in wezen is het ook nog eens heel verdrietig , niet alleen voor Tijn, maar ook voor haarzelf.
Ik hoop dat ze de zelfliefde mag ervaren die ze nodig heeft.
-
wolvster
- Voornaamwoorden: hij/hem
Caroline Franssen heeft het hoger beroep verloren en moet alle proceskosten betalen.
Fijn!
Fijn!
-
Mevr B
Had niet anders verwacht, haar reactie zal zijn dat ze gecanceld en monddood gemaakt wordt.
Ik ken dat soort mensen niet anders.
Altijd slachtoffer.
Ik ken dat soort mensen niet anders.
Altijd slachtoffer.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen...