Vorige week was in het nieuws dat in de Amerikaanse staat Kansas rij- en identiteitsbewijzen alleen nog maar worden uitgegeven op basis van biologische sekse. Nog schokkender vond ik eigenlijk dat ook bewijzen die al uit waren gegeven aan transgenders met terugwerkende kracht kunnen worden terug veranderd. Kennelijk is dat daar technisch mogelijk.
Gelukkig ligt de situatie in Nederland wat anders qua trans-rechten, maar als je sociale media moet geloven (doe ik niet zo maar..) gaan we er in razend tempo achterna. Voor zover ik het begrijp, is het BRP in Nederland van een andere opzet dan in bijvoorbeeld de VS. Nadat je je geslacht hebt gewijzigd kan je bovendien expliciet schriftelijk aan je geboortegemeente vragen je gegevens aan te passen zodat niet langer zichtbaar is dat je ooit van geslacht bent gewijzigd (doe dit wel pas nadat je je gegevens bij banken e.d. hebt gewijzigd, want anders wordt dat een heel stuk lastiger; althans voor zover ik het begrijp, corrigeer me vooral).
Zijn er andere maatregelen die je, just in case, kunt nemen om jezelf te beschermen waarmee je het voor een toekomstige anti-trans overheid lastiger maakt om je op een geautomatiseerde manier op te sporen? (handmatig zal altijd wel kunnen, maar dat lijkt me zo inefficient dat zelfs de meest trans-hatende ambtenaar daar geen zin in heeft).
Niet een thread om iemand bang te maken trouwens, het zal allemaal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar ik ben toch wel benieuwd naar eventuele tips&tricks om jezelf nog net wat onzichtbaarder te maken.
Je geschiedenis uitwissen voor de overheid
-
Lise
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Je geschiedenis uitwissen voor de overheid
Mocht het zover komen dat die letters weer terug worden gezet dan kunnen ze heus wel zien dat jij dit hebt laten verwijderen en dan is het simpel een kwestie van 1 en 1 bij elkaar optellen.
Ook al verwijder je oude gegevens uit een database, ze kunnen altijd zien dat de nieuwe gegevens "te nieuw" zijn.
Volgens mij gaat de EU juist de andere kant uit dan de USA, en hebben we een veel betere nieuwe regering dan de vorige.
Ook al verwijder je oude gegevens uit een database, ze kunnen altijd zien dat de nieuwe gegevens "te nieuw" zijn.
Volgens mij gaat de EU juist de andere kant uit dan de USA, en hebben we een veel betere nieuwe regering dan de vorige.
-
Renske
- Voornaamwoorden: zij, haar
Volgens mij is het onmogelijk om je digitale verleden te manipuleren zodat niet te achterhalen is dat je trans bent. Je laat zoveel sporen na, bewust en onbewust. Zeker met de opkomst van Ai zal het steeds eenvoudiger worden gegevens te koppelen.
Maar waarom zou je het willen? Wil je je laten leiden door angst? Of kom je uit voor wie je werkelijk bent? Want je verleden draag je (incl je omgeving) altijd mee. Belangrijker is te voorkomen dat er een anti-trans overheid komt. Dat kan dit jaar al in het stemhokje: https://rainbowvote.nu/ (of bekijk de kieshulp van de vorige verkiezingen: https://www.transgendernetwerk.nl/nieuw ... vote-2025/)
Maar waarom zou je het willen? Wil je je laten leiden door angst? Of kom je uit voor wie je werkelijk bent? Want je verleden draag je (incl je omgeving) altijd mee. Belangrijker is te voorkomen dat er een anti-trans overheid komt. Dat kan dit jaar al in het stemhokje: https://rainbowvote.nu/ (of bekijk de kieshulp van de vorige verkiezingen: https://www.transgendernetwerk.nl/nieuw ... vote-2025/)
-
Lise
Tuurlijk, maar het is ondoenbaar voor een overheid die kwaad wil dieper dan oppervlakkig in het leven van miljoenen mensen te duiken.Renske schreef: 25 feb 2026, 09:26 Volgens mij is het onmogelijk om je digitale verleden te manipuleren zodat niet te achterhalen is dat je trans bent. Je laat zoveel sporen na, bewust en onbewust.
Ik heb zelf niet zo'n behoefte om "uit te komen voor wie ik ben" in digitale overheidsdatabases. Dat heeft niet direct met angst te maken, meer met behoefte aan privacy. Hoe zichtbaar je in het dagelijks leven wil zijn (ik denk dat je dat bedoelt?) is denk ik een andere discussie en vooral heel erg persoonlijk.Renske schreef: 25 feb 2026, 09:26 Maar waarom zou je het willen? Wil je je laten leiden door angst? Of kom je uit voor wie je werkelijk bent?
-
DominiqueB
Voor de overheid ben je altijd zichtbaar en dat kun je niet wissen. Je kunt alleen het stuk voor niet overheid onzichtbaar maken.
Je BSN nummer kun je ook niet wijzigen.
Je BSN nummer kun je ook niet wijzigen.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
-
Lise
Je kunt jezelf niet wissen, maar wel je geschiedenis. Dat is een wettelijk recht zelfs. Ik denk dat Marije gelijk heeft dat je indirect op basis van metadata altijd wel kwetsbaar zal zijn, maar het is echt niet waar dat je helemaal niets kan doen.
-
Renske
- Voornaamwoorden: zij, haar
Een overheid die kwaad wil kan veel met data. Maar ik snap je zorgen hoor. Als ik nu in Kansas zou wonen zou ik ook willen dat de overheid niet kon zien dat ik mijn geslacht heb aangepast. Maar ik denk dat het in Nederland (en Europa) toch echt anders geregeld is. We kennen hier bijvoorbeeld strenge privacy wetgeving. Transvisie geeft aan dat je je historische gegevens in het BRP kan laten verwijderen (https://transvisie.nl/algemeen/juridisch/), maar ik vraag me af of je je oorspronkelijke geboorteakte kan laten verwijderen. Je verleden volledig wissen uit alle overheidsdatabases lijkt mij onmogelijk. En hoe ga je dat ook controleren?Lise schreef: 25 feb 2026, 10:29Tuurlijk, maar het is ondoenbaar voor een overheid die kwaad wil dieper dan oppervlakkig in het leven van miljoenen mensen te duiken.Renske schreef: 25 feb 2026, 09:26 Volgens mij is het onmogelijk om je digitale verleden te manipuleren zodat niet te achterhalen is dat je trans bent. Je laat zoveel sporen na, bewust en onbewust.
-
Mevr B
Nee, je oorspronkelijk acte blijft bestaan, met in de kantlijn een opmerking dat een foutje van de toenmalige ambtenaar is gecorrigeerd zeg maar.Renske schreef: 27 feb 2026, 12:03Een overheid die kwaad wil kan veel met data. Maar ik snap je zorgen hoor. Als ik nu in Kansas zou wonen zou ik ook willen dat de overheid niet kon zien dat ik mijn geslacht heb aangepast. Maar ik denk dat het in Nederland (en Europa) toch echt anders geregeld is. We kennen hier bijvoorbeeld strenge privacy wetgeving. Transvisie geeft aan dat je je historische gegevens in het BRP kan laten verwijderen (https://transvisie.nl/algemeen/juridisch/), maar ik vraag me af of je je oorspronkelijke geboorteakte kan laten verwijderen. Je verleden volledig wissen uit alle overheidsdatabases lijkt mij onmogelijk. En hoe ga je dat ook controleren?Lise schreef: 25 feb 2026, 10:29Tuurlijk, maar het is ondoenbaar voor een overheid die kwaad wil dieper dan oppervlakkig in het leven van miljoenen mensen te duiken.Renske schreef: 25 feb 2026, 09:26 Volgens mij is het onmogelijk om je digitale verleden te manipuleren zodat niet te achterhalen is dat je trans bent. Je laat zoveel sporen na, bewust en onbewust.
Dat is ook de enige plek waar het zwart op wit staat.
Digitaal is het (meen ik) niet terug te vinden.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... 
-
Marije
Als we in een kwaadwillende overheid terechtkomen hebben we echt wel een veel groter probleem dan alleen je geboorteakte, dit echt altijd terug te vinden is, op de geboorteaktes van mijn kinderen ben ik hun vader en op zo'n 120 andere plekken is historie te vinden.
Ik heb gewerkt bij ASMi, Shell, Microsoft, Essent, LVMH en een paar dozijn kleinere bedrijven... het is soms een wonder dat alles gewoon draait en er is nagenoeg niemand die overzicht heeft over de totale architectuur in die monsterorganisaties.
Ik heb gewerkt bij ASMi, Shell, Microsoft, Essent, LVMH en een paar dozijn kleinere bedrijven... het is soms een wonder dat alles gewoon draait en er is nagenoeg niemand die overzicht heeft over de totale architectuur in die monsterorganisaties.
-
Ylse
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik maak me vooral zorgen over de domheid van mensen.
Ze worden in het stemhokje gelokt met populistische praatjes over de zogenaamde grote issues (buitenlanders, klimaat etc.) en vergeten even de overige standpunten van die eng rechtse clubjes.
Als het dan fout gaat schamen ze zich voor het feit dat ze ooit zo gestemd hebben en laten het gaan want het raakt hen toch niet. Totdat het hen wel raakt en dan is het krokodillentranen.
Je ziet dit in Amerika nu ook regelmatig met ICE. Ineens worden fanatieke trump aanhangers opgepakt en het land uitgezet omdat het hun ineens wel aangaat. Hun enige tegenwerping is dan van ja maar het ging toch niet over mij? Het ging toch over een ander?
Ze worden in het stemhokje gelokt met populistische praatjes over de zogenaamde grote issues (buitenlanders, klimaat etc.) en vergeten even de overige standpunten van die eng rechtse clubjes.
Als het dan fout gaat schamen ze zich voor het feit dat ze ooit zo gestemd hebben en laten het gaan want het raakt hen toch niet. Totdat het hen wel raakt en dan is het krokodillentranen.
Je ziet dit in Amerika nu ook regelmatig met ICE. Ineens worden fanatieke trump aanhangers opgepakt en het land uitgezet omdat het hun ineens wel aangaat. Hun enige tegenwerping is dan van ja maar het ging toch niet over mij? Het ging toch over een ander?
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France