waarom is transgender een zelfstandig naamwoord?
-
Pax
- Voornaamwoorden: they / die
waarom is transgender een zelfstandig naamwoord?
ik vind het eigenlijk heel raar dat zelfs deze site het heeft over "transgenders" of "een transgender". ik ben een mens! ik ben een enby, of een vrouw, or whatever. maar niet "een transgender"! voor mij voelt dat juist ontzettend othering, alsof onze gender modality belangrijker is dan onze genderidentiteit. struikel ik erover omdat in mijn (Amerikaanse) kringen men er zo over praat? bijvoorbeeld men raadt het gebruik van "transwoman" af en bepleit in plaats daarvan "trans woman" omdat dat laatste een vrouw is die trans is en de eerste klinkt alsof het een heel andere categorie is. transgender als zelfstandig naamwoord voelt voor mij van hetzelfde laken een pak, alsof het mij in een heel ander hokje stopt. waarom is dit?
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: waarom is transgender een zelfstandig naamwoord?
Waarom bepaalde vormen de voorkeur krijgen boven anderen is vaak lastig te achterhalen. Engels met Nederlands vergelijken is sowieso niet zo verhelderend, omdat in het Engels veel meer spaties worden gebruikt, dan in het Nederlands. Ook op deze site zie ik vaak posts waarin onder invloed van het Engels overal spaties in woorden worden ingevoegd, wat de leesbaarheid niet ten goede komt.
Irene
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Goed om hier over na te denken.
Je bent inderdaad een mens. In plaats van "transgender" zeg ik zelf overigens vaak "transgender-persoon", of kortweg "trans-persoon", wanneer het van belang is om dat te vermelden. Liever vermijd ik genderaanduidingen. Dus ook of het om een man of een vrouw gaat. Best moeilijk, maar het proberen waard om op taalgebied van de gebaande paden af te wijken.
Soms lijkt het wel belangrijk te zijn om aan iemand een bepaalde identiteit te geven. Iemand die plantaardig eet wordt een vegan genoemd, in plaats van iemand die veganistisch eet. Iemand met autisme wordt een autist genoemd.
Het is vaak een automatisme waarom dingen op een bepaalde manier gezegd worden. Taal wordt ook makkelijk van anderen overgenomen. Soms duikt er opeens een woord op dat heel snel door bijna alle mensen wordt gebruikt. Enige tijd geleden was dat bijvoorbeeld "bizar", al hoor ik dat nu alweer minder.
Taal, en wat taal kan doen met de emotie van mensen, vind ik een interessant onderwerp. Dus goed om dit voor te leggen.
Je bent inderdaad een mens. In plaats van "transgender" zeg ik zelf overigens vaak "transgender-persoon", of kortweg "trans-persoon", wanneer het van belang is om dat te vermelden. Liever vermijd ik genderaanduidingen. Dus ook of het om een man of een vrouw gaat. Best moeilijk, maar het proberen waard om op taalgebied van de gebaande paden af te wijken.
Soms lijkt het wel belangrijk te zijn om aan iemand een bepaalde identiteit te geven. Iemand die plantaardig eet wordt een vegan genoemd, in plaats van iemand die veganistisch eet. Iemand met autisme wordt een autist genoemd.
Het is vaak een automatisme waarom dingen op een bepaalde manier gezegd worden. Taal wordt ook makkelijk van anderen overgenomen. Soms duikt er opeens een woord op dat heel snel door bijna alle mensen wordt gebruikt. Enige tijd geleden was dat bijvoorbeeld "bizar", al hoor ik dat nu alweer minder.
Taal, en wat taal kan doen met de emotie van mensen, vind ik een interessant onderwerp. Dus goed om dit voor te leggen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Maartje-nb
- Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun
Interessant. Je bent meer dan je gender. Toch? Tenminste zo zie ik dat wel. Als ik Sochtends in de spiegel kijk dan zeg ik niet: “hee! Kijk! Daar staat een non-binair persoon.” Nee, dan zeg ik: “hallo! Daar ben ik.” Een transgender, net als een Nederlander, maar ook een Belg, gebruiken we denk ik meer in de communicatie met elkaar. Gek genoeg pakken we dan 1 aspect van iemand om iemand aan te duiden of om…en daar hebben we m weer hahah, verschil…te maken.
Ik denk dat er een psychologisch aspect onder zit: mensen willen zich graag veilig voelen en onveiligheid of ongemak vindt ons brein onprettig. We willen vooral dat het voorspelbaar is en alles wat buiten dat voorspelbare valt…wijzen we af, of vinden we op z’n minst eng.
Dus praten we over : die dikke, die rooie, die Turk, dat mens, die overdreven gast etc…
Allemaal natuurlijk super politiek incorrect, maar we doen het wel. Allemaal. We gaan voor gemak omdat we het graag voorspelbaar willen, dus praten we niet over die Nederlandse persoon, maar over een Nederlander. Wellicht werkt het dan het zelfde zo ook met een transgender?
Ik denk dat er een psychologisch aspect onder zit: mensen willen zich graag veilig voelen en onveiligheid of ongemak vindt ons brein onprettig. We willen vooral dat het voorspelbaar is en alles wat buiten dat voorspelbare valt…wijzen we af, of vinden we op z’n minst eng.
Dus praten we over : die dikke, die rooie, die Turk, dat mens, die overdreven gast etc…
Allemaal natuurlijk super politiek incorrect, maar we doen het wel. Allemaal. We gaan voor gemak omdat we het graag voorspelbaar willen, dus praten we niet over die Nederlandse persoon, maar over een Nederlander. Wellicht werkt het dan het zelfde zo ook met een transgender?
-
Emma
- Beheerder
Nou hebben we ons best gedaan om dat aan te passen hoor, maar in de 14 jaar dat het forum bestaat is het taalgebruik nogal in beweging geweest. Vroeger hadden we een ondertitel "Hét forum voor transgenders!" en dat was ooit vooruitstrevend omdat er een scherp onderscheid werd gemaakt in de rest van de wereld tussen transseksualiteit en travestie. In oude berichten staat het zeker nog, we hebben niet met tetugwerkende kracht alles aangepast uiteraard. Het veld "gender" op je profiel is een beetje een ratjetoe maar daar is 'transgender' zeker niet als zelfstandig naamwoord bedoeld. Hetzelfde geldt voor de permissiegroepen, daar is 'transgender' echt als bijvoeglijk naamwoord bedoeld.Pax schreef: 23 mar 2026, 06:53 ik vind het eigenlijk heel raar dat zelfs deze site het heeft over "transgenders" of "een transgender". ik ben een mens! ik ben een enby, of een vrouw, or whatever. maar niet "een transgender"! voor mij voelt dat juist ontzettend othering, alsof onze gender modality belangrijker is dan onze genderidentiteit. struikel ik erover omdat in mijn (Amerikaanse) kringen men er zo over praat? bijvoorbeeld men raadt het gebruik van "transwoman" af en bepleit in plaats daarvan "trans woman" omdat dat laatste een vrouw is die trans is en de eerste klinkt alsof het een heel andere categorie is. transgender als zelfstandig naamwoord voelt voor mij van hetzelfde laken een pak, alsof het mij in een heel ander hokje stopt. waarom is dit?
De landing page moet inderdaad hoognodig opgefrist worden. Taalgebruik van 10 jaar geleden en zo. Maar er zitten maar 26 uren in een dsg en 8 dagen in een week, dus er zijn dingen die langer blijven liggen dan goed is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Sweta
We zijn allemaal mensen op we eerste plaats. Transgender is voor mij niets meer dan een medische benaming dat simpelweg te maken heeft met de behandeling van mijn genderdysforie. Voor mij is de benaming handig om met lotgenoten in contact te komen. Als die benaming niet bestond was ik waarschijnlijk nooit hier geweest voor informatie omtrent de psychologie, medische en sociale kwesties.
-
Mevr B
Ik stam ook nog uit de tijd dat het transseksueel was, waarbij de NL spelling op usenet* de voorkeur had boven transsexueel.
Omdat Amerikaanse spelling nogal eens wat filters triggerde vanwege het sex in het woord, seks begrepen de filters niet.
Dus ja, de taal veranderd.
*] nl.support.transseksueel, dat was een knalharde openbare wereld, ik zie zojuist dat de laatste post al twee jaar terug is, hardstikke dood dus tegenwoordig.
Omdat Amerikaanse spelling nogal eens wat filters triggerde vanwege het sex in het woord, seks begrepen de filters niet.
Dus ja, de taal veranderd.
*] nl.support.transseksueel, dat was een knalharde openbare wereld, ik zie zojuist dat de laatste post al twee jaar terug is, hardstikke dood dus tegenwoordig.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... 
-
Emma
- Beheerder
Maar eh, je had wel gelijk dus het werd tijd voor veel te lang uitgestelde update van de algemene website. Het zou nu beter moeten zijn, maar suggesties voor verbetering zijn altijd welkom.Pax schreef: 23 mar 2026, 06:53 ik vind het eigenlijk heel raar dat zelfs deze site het heeft over "transgenders" of "een transgender".
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]