Endocrinologen Nederland

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Endocrinologen Nederland

Bericht door Anon20180501 »

Wanneer je een endocrinoloog buiten de geijkte kanalen zoekt kan je alle endocrinologen die er in Nederland actief zijn via deze link vinden.
Ben je op zoek naar een endocrinoloog met een goede reputatie dan helpt deze site je want er staan ook waarderings-cijfers vermeld bij iedere endocrinoloog. Let wel op, op sommmige locatie's zijn meerdere endocrinologen actief die onderling wisselend gewaardeerd worden.

Nog een toevoeging: Er staat niet bij of ze ook transgenders behandelen. Eva zei daarover, en daar heeft ze gelijk in, dat ze hiermee voorzichtig zijn omdat het begeleiden van transgenders centraal aangestuurd wordt vanuit het VUmc en de overheid en ze zich daarin niet willen mengen door algemeen bekend te staan als endocrinologen waar je buiten het circuit om terecht kunt en op die manier te veel vliegen zouden afvangen van de daarvoor speciaal opgeleide en uitvoerende uitverkoren endocrinologen. (zo was het toch ongeveer, Eva?)

Eerst een belletje doen dus als je een endocrinoloog gevonden hebt en vragen of die je wel wil begeleiden. Verder niet aan de grote klok hangen anders dan eventueel intiem op ons forum.

(Aan de mods de mededeling dat als ze dit een reden vinden om dit onderwerp in het besloten deel te plaatsen dit dan vooral te doen. Daniela)

De link; http://www.zorgkaartnederland.nl/intern ... crinologie" target="_blank
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Eva »

De overheid stelt zich in dit verband op achter het standpunt van het VUmc: 'transgenderzorg is dermate complex dat dit uitsluitend onder één dank kan worden gegeven'. Ik heb contact gehad met diverse endocrinologen c.q. contact met ze geprobeerd te krijgen. In het merendeel van de gevallen werd er niet eens een eerste afspraak gemaakt maar werd ik al door de poli linea recta doorverwezen naar het VU.
In een enkel geval is de endocrinoloog niet goed op de hoogte van het fenomeen transgender. Dan heb je een vriendelijk eerste gesprek en wordt bij het tweede gesprek op kille toon heengezonden. Toen ik in een dergelijk geval aangaf dat zo'n houding niet bevorderlijk is voor het welzijn van de trans kreeg ik als antwoord: "Ik ben verantwoordelijk voor de behandelingen die ik uitvoer. Ik voel me niet verantwoordelijk voor behandelingen die ik weiger".
Ik raad niemand aan om endo na endo te (proberen te) contacten en na iedere afwijzing iets verder in de put te raken. Als je formeel groen licht hebt gekregen buiten het VUmc om, zoek dan een endocrinoloog in nauwe samenwerking met je psych(s).
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Anon20180501 »

Een welkome aanvulling, Eva.

Toch blijf ik het onverantwoord vinden, de genderteams werken eigenlijk eigen initiatieven om te beginnen met hormonen in de hand maar frustreren tegelijkertijd de mogelijkheden om daarbij goed begeleid te worden. Ik zie het gewoon als chantage; "Als je niet wacht op ons om te beginnen met hormonen dan kan kan je wat ons betreft (letterlijk) doodvallen".
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Eva »

Daniela schreef:Een welkome aanvulling, Eva.

Toch blijf ik het onverantwoord vinden, de genderteams werken eigenlijk eigen initiatieven om te beginnen met hormonen in de hand maar frustreren tegelijkertijd de mogelijkheden om daarbij goed begeleid te worden. Ik zie het gewoon als chantage; "Als je niet wacht op ons om te beginnen met hormonen dan kan kan je wat ons betreft (letterlijk) doodvallen".
Dat is het ook, Daniela. Ze voelen zich echter niet verantwoordelijk voor de mogelijke consequenties.
Het is verder vervloekt jammer dat inmiddels ons hele politieke systeem overtuigd is van het gelijk van het genderteam. Ik ben niet de enige die politieke partijen heeft benaderd en ook zeker niet de enige die de minister van VWS persoonlijk heeft aangeschreven. Via-via weet ik dat mijn vragen aan de minister zijn voorgelegd aan het VUmc en dat daar weer naar het oude en vastgeroeste verhaal van de hoogcomplexe zorg, bla bla bla :fpalm:
Ik zal me moeten beramen op een andere aanpak. Nederland is - voor zover ik kan nagaan - nogal uniek in deze rigide benadering. In Duitsland bijvoorbeeld neemt een endocrinoloog of zelfs huisarts gewoon contact op met een kenniscentrum (herken je dat woord...???) en krijgt dan advies voor de behandeling van een transgender. Medici werken daar samen, zoals het hoort, en plegen onderling overleg. Dat onderlinge overleg schijnt volgens het VUmc uitsluitend mogelijk te zijn als je onder één dak werkt. Moderne communicatiemiddelen zijn ze, zo mag ik wel concluderen, nog lang niet aan toe!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Anon20180501 »

Het heeft helemaal niets te maken met 'de marktwerking' en 'winstdoelstellingen', het is enkel te doen om 'machtsspelletjes' waar de patienten de dupe van zijn.

Ik waardeer je inzet enorm, Eva, maar weet ook dat je dat machtsblok moeilijk omver zal kunnen krijgen als je je fatsoenlijk blijft gedragen. Fatsoenlijk zijn is in dit geval eigenlijk synoniem aan onderdanigheid. Pas als duidelijk wordt dat fatsoenlijk gedrag heeft geleid tot zeer veel schrijnende, soms desatreuse gevolgen zal de overheid, ook uit eigenbelang, instemmen met het aanpassen van de richtlijnen die tot al deze ellende hebben geleid.
marlies
Gast

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door marlies »

EvaVanA schreef:De overheid stelt zich in dit verband op achter het standpunt van het VUmc: 'transgenderzorg is dermate complex dat dit uitsluitend onder één dan kan worden gegeven'.
Het luistert dusdanig nauw dat het ene ziekenhuis dat het doet standaard dubbel de dosis voorschrijft t.o.v. het andere ziekenhuis. Klinkt alsof het inderdaad heel nauw luistert allemaal.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Anon20180501 »

Vergget helemaal te vragen, Eva. Heb je nog iets van Sabrina gehoord?

Ik had tenminste verwacht dat zij als 1 van de eerste zich zou aanmelden op ons nieuwe forum. :?
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Jessy »

Het is gewoon triest dat ze daar een monopoliepositie in hebben. Dat resulteert voor ons in de verschrikkelijk lange wachttijden waar we voor staan.

Ik begrijp ook dat de behandeling niet te onderschatten is voor een arts. Het zou een goede zaak zijn als het VU het op zich nam om psychiaters en endocrinologen uit het hele land van kennis te voorzien, zodat die wél de kennis in huis krijgen om iets te doen. Samenwerking! Dan kunnen we veel sneller worden geholpen, en voor mensen die niet in het centrum van het land wonen, kunnen we dichter bij huis worden geholpen.

Dosissen blijft een moeilijke zaak, omdat elke mens toch anders is. Als diabeet zie ik precies hetzelfde, en heeft mijn arts dat ook letterlijk gezegd. Het is heel moeilijk, en voor een deel is het kennis en inzicht, maar voor een deel ook "trial & error".
Daarom is het belangrijk dat de waardes regelmatig worden gemeten, en daarop kan worden ingespeeld.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Eva »

Uit het antwoord dat ik van VWS ontving:
De maatlat voor kwaliteit van zorg ligt in de praktijk dus behoorlijk. Omdat deze multidisciplinaire werkwijze gevolgen heeft voor de manier waarop transgenderzorg georganiseerd is, is de tijdigheid ervan inderdaad een aandachtspunt. Daarom voeren de zorgaanbieders overleg met zorgverzekeraars om het zorgaanbod te vergroten, met behoud van multidisciplinariteit. Dit zal de tijdige toegankelijkheid op de lange termijn kunnen borgen.
"... om het zorgaanbod te vergroten ..."
Probeert de minister (het ministerie) ons hier blij te maken met een dode mus? Er gaan al zo lang geruchten dat er zo'n kenniscentrum (kenniskluis, feitelijk) bij zou komen...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Endocrinologen Nedeland

Bericht door Kitty »

EvaVanA schreef:De overheid stelt zich in dit verband op achter het standpunt van het VUmc: 'transgenderzorg is dermate complex dat dit uitsluitend onder één dank kan worden gegeven'. Ik heb contact gehad met diverse endocrinologen c.q. contact met ze geprobeerd te krijgen. In het merendeel van de gevallen werd er niet eens een eerste afspraak gemaakt maar werd ik al door de poli linea recta doorverwezen naar het VU.
In een enkel geval is de endocrinoloog niet goed op de hoogte van het fenomeen transgender. Dan heb je een vriendelijk eerste gesprek en wordt bij het tweede gesprek op kille toon heengezonden. Toen ik in een dergelijk geval aangaf dat zo'n houding niet bevorderlijk is voor het welzijn van de trans kreeg ik als antwoord: "Ik ben verantwoordelijk voor de behandelingen die ik uitvoer. Ik voel me niet verantwoordelijk voor behandelingen die ik weiger".
Ik raad niemand aan om endo na endo te (proberen te) contacten en na iedere afwijzing iets verder in de put te raken. Als je formeel groen licht hebt gekregen buiten het VUmc om, zoek dan een endocrinoloog in nauwe samenwerking met je psych(s).

Als ze ECHT vinden dat transgenderzorg zo dermate complex is, zouden ze er niet zo simplistisch mee omgaan :P Zou dan toch dat waanzinnige geloof invloed hebben op het VUMC? Transgenders behandelen uit naastenliefde vind ik nl ook nogal walgelijk lol.

Ik heb het ook meegemaakt omdat ik na 3 endo's te hebben versleten wel eens een second opinion wilde buiten de VU om... en ze verwezen me allemaal terug naar de VU :(
Er zijn er vast wel enkele. Maar het zijn er niet veel die bereid zijn te helpen.
Laatst gewijzigd door Kitty op 31 mar 2012, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie