Wil je aan deze oproep gevolg geven, laat me dat dan weten via een persoonlijk bericht. Ik stuur je dan het betreffende (docx) document toe.Om als psycholoog af te studeren doe ik voor mijn afstudeerscriptie een onderzoek onder genderdysforen waarbij ook gekeken wordt naar religie. Redelijk vaak wordt er een vermoeden geuit dat er een relatie is tussen genderdysforie en religie. Wetenschappelijk is dat echter nog nauwelijks onderzocht. Voor het Nederlandse taalgebied is er nog helemaal niets bekend. Met dit onderzoek willen we achterhalen of religie van invloed is op genderdysforie. Ik wil daarbij een beroep doen op uw medewerking.
Om de relatie tussen genderdysforie en religie te meten heb ik een vragenlijst samengesteld. Het invullen van de vragenlijst zal ongeveer 10 minuten in beslag nemen.
Genderdysforen en religie
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Genderdysforen en religie
Even voor alle duidelijkheid: ik ben er geen voorstander van om op een forum als dit serieus in religieuze zaken te duiken. Het is dus allerminst mijn bedoeling hierover een discussie te starten. Anderzijds zou het niet netjes zijn (vind ik) om alles wat religie betreft te boycotten. Vandaar het volgende.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Danielle
Re: Genderdysforen en religie
Ik zal vast te atheistisch zijn om zinnige input te hebben voor deze psycholoog in spé, aan de andere kant als ze alleen religuezen in haar steekproef heeft, begint ze volgens mij al met een enorme bias. Maar van een verband tussen religie en genderdysforie heb ik nog nooit gehoord, ik kan me er ook niets bij voorstellen. Geeft ze ook wat bronnen op en een hypothese die ze wil onderzoeken? Een verband klinkt mij niet logisch of voor de hand liggend.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Merel77
Redelijk vaak? Ik hoor dat eigenlijk voor het eerst.Redelijk vaak wordt er een vermoeden geuit dat er een relatie is tussen genderdysforie en religie.
Ik denk wel dat van de mensen die religieus zijn opgevoed, dat transgenders hun geloof vaker laten vallen. Geloof wordt namelijk vaak ingezet om transgenders, homo's en vrouwen te discrimineren dus ja. Ik kan me er soms boos over maken dat mensen mogen spotten met andere mensen, maar dat je niet mag spotten met een of ander stom boekje, of een gebouwtje... Het is maar net wat je heilig vindt (en waar je prioriteiten liggen)...
-
Freetouch
Ik geloof niet dat er een relatie is tussen religie en GD,
Echter controversiële onderzoeken brengen vaak verrassende resultaten. Aangezien ik nog steeds gelovig ben, mag je me opgeven Eva.
Echter controversiële onderzoeken brengen vaak verrassende resultaten. Aangezien ik nog steeds gelovig ben, mag je me opgeven Eva.
“good enough”
-
Anon20180501
Ik geloof wel enigszins in een relatie tussen religie en identiteitscrisissen maar dat is te algemeen om te stellen dat GD er direkt aan gerelateerd zou zijn.
Het zijn volgens mij vooral de specifieke problemen die rondom GD en religie een rol spelen en die opvallen omdat er geregeld over gepraat wordt.
Liefs Daniéla
Het zijn volgens mij vooral de specifieke problemen die rondom GD en religie een rol spelen en die opvallen omdat er geregeld over gepraat wordt.
Liefs Daniéla
-
Eva
- Beheerder
KLEINE AANPASSING
Sommigen hebben het document al via een PB aangevraagd, maar dit systeem is bijzonder kritisch als het gaan om bijlagen. Ik heb het document dus maar gewoon voor download beschikbaar gemaakt: klik hier voor het docx-document.
Overigens ben ik zelf ongelooflijk, maar heb hem toch ingevuld met dezelfde overweging als Danielle.
Sommigen hebben het document al via een PB aangevraagd, maar dit systeem is bijzonder kritisch als het gaan om bijlagen. Ik heb het document dus maar gewoon voor download beschikbaar gemaakt: klik hier voor het docx-document.
Overigens ben ik zelf ongelooflijk, maar heb hem toch ingevuld met dezelfde overweging als Danielle.
-
Engel
Daarom heb ik het ook ingevuld. Ik ben wel christelijk maar niet belijdend.
-
Danielle
Ik heb de enquete doorgelezen, er wordt helemaal niet gezocht naar een verband tussen genderdysforie en religiositeit. De enige conclusies die uit deze enquete voort kunnen komen is de manier hoe iemand, die toevallig genderdysfoor is, een christelijke religie beleeft. Ben benieuwd wat de onderzoeksvraag van deze aankomend psycholoog is. Ik ben maar afgehaakt: ik behoor niet tot de populatie (christelijke transgenders) die er onderzocht wordt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Raisa
Ik heb de vragenlijst doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat die helemaal niet geschikt is om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Ik ben benieuwd wat hij er dan wel mee wilt doen.Met dit onderzoek willen we achterhalen of religie van invloed is op genderdysforie.
-
Eva
- Beheerder
Ik heb de hele enquête gewetensvol ingevuld en vond het behoorlijk taaie kost, zeker voor een niet religisch type als ik. Zal wel als een schok binnenkomen.