bloedwaarden nulmeting

jacqueline

bloedwaarden nulmeting

Bericht door jacqueline »

was vrijdag bij de vu. Ik had een dubbele afspraak: eerst bij de endo en daarna de psycholoog. Voor het eerst zag ik mijn bloedwaardes van de nulmeting. Hieruit sprong voor mij 1 waarde eruit: het prolactine gehalte. Die was VOORDAT ik met de hormonen begon al veel te hoog. Als man mag je tussen 180 en 300 hebben. Als vrouw ligt dat tussen 300 en 500, tenzij je zwanger bent. Ik had 630! Volgens de endocrinoloog niks aan de hand. Bagatelliseren ze daar altijd bij de vu? Ik ga hiermee naar mijn huisarts want dit bevalt me niet. Ik heb geen zin dat ik straks een hypofysetumor krijg en stekeblind word.
Raisa

Re: bloedwaarden nulmeting

Bericht door Raisa »

Ik zou mij er niet zo zorgen om maken, 630 mIU/l ligt wel aan de hoge kant van het normale bereik, maar de testwaarden zijn nogal subjectief omdat simpelweg nerveusiteit voor een bloedtest de waardes al omhoog kan doen schieten. Ook het gebruik van antidepressiva kan voor verhoogde waardes zorgen. Om die redenen wordt er pas tot actie overgegaan als de prolactine waarden blijvend boven de 1000 liggen.