De juiste kleding dragen heeft een hele bevrijdende werking, zeker als het iets is wat je zelf hebt uitgekozen (en niet iets dat je bijvoorbeeld van je zus ofzo hebt 'geleend'.

)
Wat je kan doen is via een webshop iets uitkiezen en dat als je alleen thuis bent dragen, dat deed ik ook vaak in een wat eerdere fase. Nu heb ik redelijk lak aan wat iemand nog van me vind en draag ik het wanneer ik er zin in heb. Wat ook helpt is casual dames kleding te kopen wat een beetje androgeen is, en dat standaard aan te hebben. Ik draag elke dag een slim fit of skinny met een fitted t-shirt en er kraait geen haan naar, en toch voel ik me stukken beter dan in die vormeloze mannentroep
Wat betreft je ouders, dingen verzinnen om maar niet je trans gevoelens te erkennen maakt deel uit van de ontkenningsfase ben ik hard achtergekomen. Mijn moeder heeft dat inmiddels opgegeven, erkent nu dat ik trans ben maar vind het nog steeds niet heel leuk geloof ik. Dat maakt niet uit, niemand kan je gevoel wegnemen.
Wat Eva hierboven aangeeft klopt ook. Ik mijn zus er steeds bij betrokken en dat hielp enorm. Door gewoon erover te blijven praten en uit te leggen hoe ik me voel, ook al was ze ook nog niet overstag.