Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Nieuwsberichten
Nate_0

Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Bericht door Nate_0 »

De tweede kamer heeft dus deze week het medisch beroepsgeheim deels opgeheven voor zorgverzekeraars. Het enige wat je zorgverzekering hoeft te doen is te zeggen dat ze fraude vermoeden; vervolgens mogen ze je dossier in kijken en dán pas hoeven ze dat binnen drie maanden aan jou als client door te geven...

bron: http://motherboard.vice.com/nl/read/de- ... afgeschaft

(Ik ben blij dat ik nooit op de genoemde partijen heb gestemd; dit ga ik in het vervolg ook niet alsnog doen).
meerdere zakken met zaagsel
MichelleB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Bericht door MichelleB »

Holy shit, wat een bastards.
"De Tweede Kamer heeft dus het medisch beroepsgeheim voor patiënten opgeheven om iets te kunnen doen aan een verspilling van 0,002% van het zorgbudget."

En zo verdwijnt er weer stukje privacy.
-Life is a work in progress-
Charlotte_C

Bericht door Charlotte_C »

Ik lees net even het artikel en ik lees op het einde dat het nog niet door de Eerste Kamer, het controlerend orgaan, is goedgekeurd. Net als bij de nieuwe donorwet is er ook in dit geval nog niets zeker. De Eerste Kamer neemt niet altijd alles klakkeloos van de Tweede Kamer over. Zeker dit huidig kabinet kan absoluut niet in alle gevallen rekenen op een meerderheid in de senaat, maar we zullen het gaan zien.

De krantenkop is vooralsnog ietsje voorbarig maar het kán uiteindelijk nadelig zijn ja. Overigens heb ik wél op een van deze partijen gestemd maar ik ben faliekant tegen een dergelijke maatregel die leidt tot weer een stukje afname van de privacy en daarmee persoonlijke integriteit van mensen

Groetjes,

Charlotte
Laatst gewijzigd door Charlotte_C op 15 sep 2016, 03:27, 1 keer totaal gewijzigd.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Danielle

Bericht door Danielle »

Ondertussen is iedereen zo druk met huilen over de donorregistratie dat dit lekker ondersneeuwd, komt de partijen die hiervoor hebben gestemd goed uit. Die Jan Roos (van GeenStijl / Geen Peil en straks VNL) doet op Twitter helemaal verontwaardigd, terwijl zijn partij ook voor de afschaffing van het beroepsgeheim heeft gestemd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Charlotte_C

Bericht door Charlotte_C »

Laten we eerst eens even afwachten wat de Eerste Kamer hier over een tijdje van vindt.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Lydia

Bericht door Lydia »

Iemand enig idee wie aangeschreven kan worden om dit in de eerste kamer te blokkeren, of iig een stemming over te brengen?
Sapere Aude
Danielle

Bericht door Danielle »

Het is een wetswijziging, de Eerste Kamer moet er sowieso over stemmen. Je kan je politieke partij contacteren om de fracties in de EK te bereiken en ze te vragen kritisch te zijn.

De pvda noemt het 'afschaffen van het medisch beroepsgeheim geheim' zelfs een hoax. Die zijn druk doende hun straatje schoon te vegen. Want de persoon die daadwerkelijk je dossier mag inzien zal een BIG geregistreerde arts zijn die ook onder beroepsgeheim zou werken. Dat ik dus een arts die wordt betaald door de verzekeraar en pas 3 maanden nadat die persoon in je dossier gesnuffeld heeft hoeven ze dat tegen je te zeggen.

Dus ja, dat is schending van Artikel 8 van het Europees verdrag van rechten van de mens. Oom al blijft strikt genomen het medisch beroepsgeheim in tact. Het heeft een hoog WC-eend gehalte.

En dat alles om 1,4 miljoen euro te besparen op het zorgbudget.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Misschien maar eens een referendum organiseren? ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

We hebben nog even trouwens, De Eerste Kamer moet eerst nog vaststellen hoe dit voorstel wordt afgehandeld.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... n_toezicht
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s »

Dit is weer een prima voorbeeld van stoken. Emoties opwekken. Mensen in het harnas jagen. Etc. Etc. En we zijn er allemaal gevoelig voor.
Gestopt met lezen bij 'Maar begin dan godverdomme met'.