maakt het uit hoe je gekleed gaat naar de psycholoog?

Psychologen en procedures
wiggeltje

maakt het uit hoe je gekleed gaat naar de psycholoog?

Bericht door wiggeltje »

Misschien een beetje een apparte vraag, maar ik zit er een beetje mee. Op 9 december heb ik een afspraak bij het VUmc. Toen ik in september voor het eerst bij de intake was, kreeg ik te horen dat ik al aardig (noem het maar) op de vrouwelijke roots zat, met betrekking tot kleding en een bescheiden beetje make up. Ergens klonk mij dat natuurlijk goed in de oren, maar voegde ik eraan toe dat het mij niet zozeer ging om hoe ik gekleed was, maar dat ik mij psychisch ongewenst voel om als man geboren te zijn/ te moeten leven.

Diezelfde antwoord gaf in de prille zomer ook mijn psycholoog van transvisiezorg dat ik me vrouwelijk opstel.

Nou zit het zo, dat ik mij alleen vrouwelijk kleed en opmaak wanneer ik mij geschoren heb en ik kan mij niet elke dag scheren, daar mijn baardgroei traag groeit en ik niet over stoppels scheren wil. Op 11 december wil ik ergens zijn waar ik er gewenst uit wil zien (vrouwelijk dus) zoals ik mijzelf het prettigst voel. Waarschijnlijk scheer ik op 9 december om 5 uur in de ochtend, omdat ik om 9:00 uur een afspraak met het genderteam heb, in de hoop dat mijn baardgroei voldoende is om op de elfde te scheren. Het zit zo dat als ik mij niet geschoren heb/ kan scheren dat ik me jongensachtig kleed.

Mijn grote vraag is dus of het uit zou maken als ik jongensachtig gekleed zou gaan naar de psycholoog van het VUmc?
Ergens voelt het namelijk van wel..

Geheel omgeving; ouders en omgeving weten dat ik zo ben en accepteren dat.

Hopend op advies
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: maakt het uit hoe je gekleed gaat naar de psycholoog?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het maakt niet veel uit hoe je je kleed bij een eerste gesprek met de psych. Doe wat voor jou goed voelt of wat je praktisch vindt.
Irene
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Gaan is belangrijker...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
wiggeltje

Bericht door wiggeltje »

Bedankt, dit geeft me een opluchting.

Ik was bang dat ze naar mijn opstelling kijken van hoe ik mij kleed, omdat
ze bij de intake ook sprak over dat ik vrouwelijk gekleed was en opgemaakt.
Emma schreef:Gaan is belangrijker...
absoluut waar :)
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ga zoals je wil, en waar je je prettig in voelt. Succes!
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Minne

Bericht door Minne »

Volgens mij hangt dat af van je psych, die van mij maakt het niet uit, maar ik heb van anderen gehoord dat het bij die van hen wel uitmaakte. Ik heb het gewoon gevraagd en gezegd, ik kleed me zoals ik prettig vind en ik wil bijvoorbeeld graag m'n lange haar houden, beïnvloed uiterlijk het verloop van de diagnostiek? Daarop zei mijn psycholoog, voor mij niet, dus dat was duidelijk. Je kunt altijd uitleggen waarom je er die dag wat jongensachtiger uit ziet en hoe je je daar onder voelt. Het beste is om duidelijk te zijn, denk ik.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Voor vervolgasfspraken kan het iets uitmaken, voor de intake absoluut niet. Maar formeel is het pas gewenst als je aan je RLE begint ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Mijn eigen ervaring: eerste afspraken in drab ofte boy mode. Vervolgens met baby steps geëvolueerd naar casual / sportieve dameskleding, helemaal in sync met de kleren die ik ook dagelijks draag.

Ik heb enkele weken geleden het psychologisch eindrapport (diagnose) ontvangen en daaruit blijkt dat men deze evolutie toch opgemerkt heeft en er belang aan hecht.

Tip: begin alvast met laseren, dan hoeft scheren niet meer zo vaak.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Sigy schreef:Tip: begin alvast met laseren, dan hoeft scheren niet meer zo vaak.
Beginnen met laseren voordat je aan de HRT begonnen bent heeft niet zoveel zin. Dit gaf mijn huidtherapeute tenminste aan. De haren schijnen dan vrolijk door te groeien en het kost je klauwen met geld.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Saskia

Bericht door Saskia »

Ylse schreef:
Sigy schreef:Tip: begin alvast met laseren, dan hoeft scheren niet meer zo vaak.
Beginnen met laseren voordat je aan de HRT begonnen bent heeft niet zoveel zin. Dit gaf mijn huidtherapeute tenminste aan. De haren schijnen dan vrolijk door te groeien en het kost je klauwen met geld.
En dat je niet meer hoeft te scheren duurt toch nog wel een tijdje.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)