Kosten

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
curiosity

Kosten

Bericht door curiosity »

Beste mensen!

Ik ben veel aan het lezen momenteel omtrent kosten, ervaringen, vragen etc. over operaties. Voornamelijk die bestemt zijn voor mtf.
Nu zie ik posts vanaf 2015. Echter veranderd de zorg constant! Ik ben dus erg benieuwd naar recente ervaringen.
Ik hoop dan ook dat ik een beetje input kan krijgen van verschillende mensen.
Zouden jullie hier antwoord op kunnen geven?

1) FFS -> Werdt dit vergoedt? Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden?
2) Hormonen -> Werdt vergoedt? Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden?
3) SRS -> Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden?
4) Psycholoog -> Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden?
5) Maatschappelijke ondersteuning ->Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden?

Ik snap natuurlijk ook dat het voor iedereen ander is. Echter is het in nederland zo dat de basisverzekering bij elke zorgverzekeraar het zelfde moet zijn. M.u.v. restitutie,basis of budget uiteraard.

Ik hoor graag van jullie :hbeat:
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Kosten

Bericht door Ylse »

1. Volledig vergoed
2. Valt onder eigen risico, dus alleen vergoed als je dat op hebt gebruikt
3. Volledig vergoed
4. Volledig vergoed
5. Niet gehad. Psycholoog deed dat stukje erbij denk ik.

Logopedie, ook volledig vergoed
Ontharen, tot nu toe nog steeds volledig vergoed
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
curiosity

Bericht door curiosity »

Wow echt, volledig vergoed? Ik las namelijk dat voornamelijk bij FFS dat het erg lastig is.. omdat het vaak nog wordt gezien als een cosmetische ingreep. Heb je wellicht voor/na fotos? Ben natuurlijk erg benieuwd!

Wanneer heb je trouwens deze ingrepen laten doen?
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

curiosity schreef: 12 nov 2017, 20:55 Wow echt, volledig vergoed? Ik las namelijk dat voornamelijk bij FFS dat het erg lastig is.. omdat het vaak nog wordt gezien als een cosmetische ingreep. Heb je wellicht voor/na fotos? Ben natuurlijk erg benieuwd!

Wanneer heb je trouwens deze ingrepen laten doen?
Ik heb de operatie vorig jaar juni en dit jaar januari gehad. Brigitte Meijer had het in een paar maanden geregeld. Het duurde voornamelijk lang omdat de aanvraag indienen fout ging.

Foto's zijn er ook maar ik vind foto's hier op het forum plaatsen een ramp dus dat doe ik niet meer.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
TessB

Bericht door TessB »

Ylse schreef: 12 nov 2017, 20:49 1. Volledig vergoed
2. Valt onder eigen risico, dus alleen vergoed als je dat op hebt gebruikt
3. Volledig vergoed
4. Volledig vergoed
5. Niet gehad. Psycholoog deed dat stukje erbij denk ik.

Logopedie, ook volledig vergoed
Ontharen, tot nu toe nog steeds volledig vergoed
Ik sluit me aan bij Ylse op de bovenstaande punten (hoewel mijn SRS in Thailand is uitgevoerd). De enige punten die gezeik op kunnen leveren zijn naar mijn idee:
- of je in aanmerking komt voor een vergoeding voor de FFS (er moet sprake zijn van een 'passabiliteitsprobleem');
- of je een vergoeding krijgt voor een SRS in het buitenland en hoe hoog die vergoeding is (moet worden vergoed, maar niet altijd is duidelijk hoeveel);
- of je een vergoeding krijgt voor een borstvergroting (zelden);
- of je nog recht hebt op laserbehandelingen nadat je al enkele machtigingen hebt gekregen (nog niet vaak gehoord en niet zelf meegemaakt); en
- of je aanspraak maakt op iets als maatschappelijke ondersteuning of iets vergelijkbaars wat strikt genomen niet alleen iets is voor transgenders.

Je kunt tegen je verzekering ingaan als ze iets afwijzen en het is raadzaam om dat ook altijd te doen. Op die manier heb ik mijn FFS bij Brigitte Meijer en mijn SRS + adamsappelreductie bij dr. Chettawut in Thailand vergoed gekregen. De rest is via het VUmc, Psycho Informa Instellingen en mijn logopedist gelopen. Daarvan heb ik nooit een factuur gezien. Mijn laserbehandelingen heb ik telkens voorgeschoten en kreeg ik de week nadat ik de factuur indiende ook weer netjes telkens terug. Mind you, dit is allemaal vanuit de basisverzekering. De verzekeraars moeten het vaak vergoeden, maar slagen er alsnog in om het soms niet (netjes) te doen.
EricaTS

Bericht door EricaTS »

Ik denk dat ik naar NL ga verhuizen :-)

1) FFS -> Werdt dit vergoedt? Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden? --> In BE negatief net zoals ontharing en als je pech zou hebben en je moet electrolyse ondergaan dan spreek je samen snel over een 30.000 euro grrr
2) Hormonen -> Werdt vergoedt? Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden? --> Ja gedeeltelijk mits traject via Psycholoog
3) SRS -> Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden? --> Ja gedeeltelijk, reken op eigen inbreng van om en bij de 3000,- €
4) Psycholoog -> Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden? --> Neen, per sessie ongeveer 50€ en je mag rekenen op 6 a 12 maanden alvorens je het ok krijgt voor Hormonen en ook die consultatie is voor eigen rekening. Vanaf 2018 heb je wel recht op gratis bijstand door een Psycholoog maar momenteel alleen via Gent.
5) Maatschappelijke ondersteuning ->Zo ja, volledig of gedeeltelijk. Zo nee, wat was de reden? Euhhh dat kennen ze hier in België nog niet :-( laat staan voor een terugbetaling.

Dus ja ik denk dat ik maar de grens over ga :-) Grtjs