Nieuwe chat! Zie dit topic.

Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Hal »

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rs-vervalt

Dit is vandaag ingediend. Ben heel benieuwd of het erdoor komt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Jer158 »

De transgender persoon kan daarvoor terecht bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van zijn geboorteplaats, en voortaan ook bij de burgerlijke stand van zijn woonplaats.
Ook voor jongeren onder de 16 jaar wordt dit mogelijk.
Die twee zaken vind ik persoonlijk een stuk interessanter dan het vervallen van de deskundigenverklaring op zich. Mooie stappen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

mooie stappen? nee griezelig

het biedt kans voor misbruik en er lopen genoeg absolute gekken rond die hier gebruik van kunnen maken.

Het vangnet was dun maar al gewoon goed waarom er nu een mogelijk zooitje van maken
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Hal »

@Jer158 Ja, ook dat zijn goede ontwikkelingen, zeker!

@Renée Als je de bijbehorende documenten leest, dan zie je dat er in landen waar dit soort regelgeving al een aantal jaar geldt, er eigenliijk geen misbruik geconstateerd wordt. Waarom denk jij dan dat het wel zal gebeuren?

Het klinkt een beetje alsof je meent dat gatekeeping een vorm van 'vangnet' is, maar als ik recent onderzoek bekijk, is daar helemaal geen bewijs voor. Mensen zijn net zo vaak (of eigenlijk: zo zeldzaam) spijtoptant in landen waar men aan 'informed consent' doet, als in landen waar men het poortwachtermodel aanhangt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

een psychopaat kan zo toegang krijgen tot een blijf van mijn lijf huis
een verkrachter tot een vrouwengevangenis .
een paar voorbeelden
en zeg niet dat het vergezocht is , er gebeuren wel vreemdere en engere dingen in deze samenleving .


Het gaat er wel doorkomen maar we gaan er wel achter komen over een tijdje

Ik heb het dus niet over toekomstige spijtoptanten want die komen er nu ook al gemakkelijk door .

Nu iemand in een traject krijgt het automatisch na een diagnostische ronde en ander is er altijd de mogelijkheid van de .Een kleine stap voor iemand die dit gewoon graag wil .

waarom moet dat nog eenvoudiger vraag ik me af.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Sara »

Maar feitelijk maak je nu hetzelfde argument als mensen die alle transpersonen willen weren uit toiletten, kleedkamers, etc. Psychopaten hoeven geen administratieve geslachtswijziging te ondergaan om kwaad te doen en een deskundigenverklaring gaat ze zeker niet tegenhouden.

Ik vind het een goede ontwikkeling, nu nog een ‘X’ i.p.v. M/V o.i.d. en ik ben helemaal tevreden.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

Maar ik vind het in dit geval een punt omdat dit om een wet gaat en niet een of andere afspraak die nergens binding heeft . Het gaat wel iets verder .

Wat was er mis met dit systeem ? je mag er wel iets voor doen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Hal »

De 'Memorie van toelichting' die als tweede docuemnt achter bovenstaand linkje zit beantwoordt al jouw vragen, @Renée. Er wordt in uitgelegd waarom er geen misbruik verwaxcht wordt (dat is er elders ook niet) en wat men nog steeds moet doen om een dergelijke wijziging te bewerkstelligen.

Kan me voorstellen dat we fijner kunnen praten als het ons allemaal helder is waar het nu precies over gaat.

Van opmerkingen zoals "je mag er wel iets voor doen" (alsof een transitie al niet moeilijk genoeg is en mensen jaren van hun leven kost en frequent tot wanhoop drijft) krijg ik een nare smaak in mijn mond.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

Je krijgt het document nu bij een afgeronde diagnostische fase , een stap die je toch moet maken om verder te komen . Velen durven zelfs daarna nog niet naar buiten te komen met wie ze nu zijn .
Daar heb ik hier al menig discussie over gevoerd

Als je dat niet snel genoeg gaat , kan je nu die verklaring al 'kopen' na een aantal gesprekken . Die nare smaak inzake mijn opmerking dat je er iets voor mag doen vind ik lastig te verteren . want je hoeft er al bijna niets voor te doen.

Die '' Jaren van je leven ' die het kost is idd verschrikkelijk en daar gebeurd door dit helemaal niets mee .

Voor mensen in het buitenland nu een extra handicap wanten die moeten nu twee keer naar Den Haag want de gemeentes in het buitenland gaan hier aan meewerken? Ik heb mijn twijfels .

Dit is wat dat betreft een doekje voor het bloeden , een paracetamolletje van de huisarts .

en de opmerking 'men verwacht .......'

Toenmalig staatssecretataris Hoogervorst verwachtte ook niet dat de verzekeringen duurder zouden worden ........ marktwerking zou dat verbeteren ..

Ook deze regering heeft wel meer niet verwacht of juist wel ..........
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Eveliene »

Vrijdag in de wachtkamer een schreeuwende ftm die woest was omdat hij niet weer een verklaring kon krijgen, die wilde de naam en geslachtswijziging terug draaien. In de parkeergarage een mtf die zich in de auto aan het omkleden en opmaken was terwijl die al groen licht heeft. Dat van die parkeergarage zie je wel vaker trouwens maar toont dit niet aan dat het gehele proces tegenwoordig idd te makkelijk gaat?