Zwangerschapsverlof transvrouwen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Februari »

Heb gehoord dat transvrouwen in de toekomst zwanger kunnen worden. Lijkt me super goed als dat zo is. Tot heden kan het buitenom het lichaam, zoals de zaad van je vriend (of je ingevroren zaad) in combinatie met een eierstok. Ik ben verder geen expert op dit gebied.

Maar ik had een vraagje. En ik kon het nergens vinden op google en ook hier niet. Hebben transvrouwen recht op zwangerschapsverlof, ook al is de geboorteproces deels buiten het lichaam om gegaan?

Mijn persoonlijke mening is van wel. Ongeacht geen dikke buik mogen buitenstaanders zich niet met zaken van het prive lichaam bemoeien. Maar wat zegt de wet.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Citizen Erased »

Het antwoord is neen. Draagmoeder twaalf weken, erkende vader zes weken en (eventuele) andere partner niks.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Emma »

Degene die zwanger is krijgt 6 weken zwangerschapsverlof tot de bevalling en 10 weken bevallingsverlof. De datum van de (uitgerekende) bevalling is leidend, plus de vraag of een kind te vroeg of te laat geboren wordt, zodat het totale verlof nooit korter dan 16 weken zal zijn.

Hoe je aan de vrucht gekomen bent is niet interessant, dat is het bij IVF niet, en voor zwangere transvrouwen dus ook niet. De wet sorteert nu eenmaal niet voor op theoretische situaties.

Bij IVF 'mis' je grofweg de eerste week van eisprong tot innesteling. Bij een techniek die het mogelijk maakt dat transvrouwen zwanger kunnen worden zal dat niet anders zijn, wellicht langer. Maar dat kan om allerlei praktische redenen natuurlijk nooit na 34 weken pas zijn.

Het antwoord is dus ja.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ingsverlof
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Citizen Erased »

Emma schreef: 03 mei 2021, 10:47 Hoe je aan de vrucht gekomen bent is niet interessant, dat is het bij IVF niet, en voor zwangere transvrouwen dus ook niet. De wet sorteert nu eenmaal niet voor op theoretische situaties.
Me dunkt dat de reguliere situatie hier niet van toepassing is. Transvrouwen kunnen niet zwanger raken.
Bij het toekennen van zwanger- en ouderschapsverlof is de meest bepalende voorwaarde dat de aanvrager van het verlof zwanger is geweest en van het kind is bevallen. Bij de wensouders is dit natuurlijk niet het geval. Ondanks dat sommige werkgevers er voor kiezen de wensouders wél ouderschapsverlof toe te kennen, zijn er ook werkgevers die dankbaar gebruik maken van deze te mis interpreteren situatie.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Emma »

Er is simpelweg geen uitzondering in de wet. Dus tot de situatie zich voordoet en er in de politiek stemmen opgaan om transvrouwen uit te sluiten van zwangerschapsverlof gelden de huidige regels voor iedereen die zwanger is.

Maar voel je vrij om je favoriete politieke partij aan te schrijven en ze te vragen alvast te gaan regelen wat jij denkt dat de situatie moet zijn, en als de wet dan aangepast is zal ik tegen die tijd net zoals nu antwoorden wat de wet voorschrijft, en niets anders dan dat.

Voor de volledigheid: ook draagmoeders hebben recht op die 16 weken verlof, niet 12. Ook daar kent de wet met betrekking tot het verlof geen uitzonderingen voor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Februari »

Hieruit versta ik dus dat voor transvrouwen het recht nog ontbreekt op zwangerschapsverlof door een onduidelijke wetgeving als het proces buiten het lichaam om plaatsvind en het antwoord dus een nee is. Wat ik uiteraard erg jammer en vooral oneerlijk vind.

Maar ik zal het voordragen aan de politieke partij van mijn geheime minnaar T*****y B. 🤭
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zwangerschapsverlof transvrouwen

Bericht door Emma »

Zwanger zijn = een vrucht bij je dragen. Dat is dus niet buiten het lichaam om.

Nee, de wet is duidelijk, er is geen onderscheid tussen vrouwen en transvrouwen. Mocht het mogelijk worden voor transvrouwen om zwanger te worden, dan valt dat netjes onder de nu geldende wet. Maar zolang dat niet mogelijk is, staat alleen het adoptieverlof open.

Het antwoord blijft, hoe theoretisch de situatie dan ook is, ja.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/ ... Hoofdstuk3

Wat hier opvalt, is dat er heel specifiek van de vrouwelijke werknemer gesproken wordt. Wettelijk gezien valt een zwangere transman, tenzij hij juridisch zijn geslacht nog niet gewijzigd heeft, zo op het eerste gezicht dus buiten de boot.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie