Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressing

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressing

Bericht door Amber-B »

Op de Hogeschool en Universiteit van Brussel is het vanaf heden verboden voor mannen om vrouwenkleding te dragen. Dit naar aanleiding van de verkrachting van een jongen die zich als vrouw verkleed had.

Volgens studentenbegeleider Marc Ophalvens van de Brusselse opleidingen vinden “bepaalde groepen” crossdressing provocerend. Het 19-jarige slachtoffer van de verkrachting was onderweg naar een vriend, hij droeg de kleding als onderdeel van een studentenactiviteit. Een groep jongeren omsingelde hem, bestolen hem en sloegen hem in elkaar. Hij werd daarna verkracht door twee van de jongeren. Er zijn inmiddels ook twee verdachten opgepakt, van 15 en 17 jaar oud.

http://www.expreszo.nl/2012/hogeschool- ... ssdressing" target="_blank

Dit is toch eigenlijk de omgekeerde wereld; van de dader een slachtoffer maken omdat een ander "provocerend" zou zijn... Het zal mij in ieder geval niet weerhouden om te zijn wie ik ben, of dat voor sommigen provocerend zou zijn of niet.
Some girls have a penis...some boys don't.
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Gwendolyn »

de school mag ook alle vrouwelijke studenten ook naar huis sturen, want ook die kunnen verkracht worden, het zijn vrouwen toch? :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm:
Met die maatregel stemmen ze in met het onacceptabele gedrag van misselijke mensen. Zij zeggen feitelijk dat als je van "een provocatie" kunt spreken, dat alle handelingen, ongeacht wat, geoorloofd zijn. :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm: Ongelooflijk.

gwendolyn
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Barbarella »

Naar mijn idee stellen we juist een overheid in zodat we ons niet hoeven te onderwerpen aan groepen die verkrachten en ander geweld plegen. Weg met het schoolbestuur dat zich hier wel aan onderwerpt dus.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Jessy »

Er was ook grote discussie over deze uitspraak van de school, vooral veel vrouwen werden er boos om.
En inderdaad, op deze manier worden de feiten verdraaid en het slachtoffer als dader bestempeld.

De daders zelf zitten geloof ik een maandje in een gesloten instelling, met eventueel mogelijkheid tot verlenging. En dat voor een verkrachting...? Terwijl ze overigens al bekend waren bij het gerecht voor diefstal en geweldpleging...
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Anon20180501 »

Het moge duidelijk zijn wie hier de dader is en wie het slachtoffer maar zijn we niet allemaal slachtoffer van het gepolariseer door de overheid, ook in Belgie. Met het tegen elkaar uitspelen van de verschillende bevolkingsgroepen door de verschillen in rijkdom, economisch rendabiliteit, kansen en inzet, sociaal/maatschappelijke status, levenstijl, religie en cultuur te benadrukken en er beleid op los te laten creeer je een heterogene samenleving. Afgunst, afkeer en vijandigheid is het gevolg en dan gaat dezelfde overheid ook nog kolen op het vuur gooien door te gaan roepen dat iedereen mag roepen wat ie wil wat provocaties in de hand werkt en je jezelf, je gezin, bezittingen en eer mag verdedigen tot eventueel de dood er op volgt wat ons terugwerpt naar een tijd waarin geschillen al moordend werden beslecht.

De bevolking krijgt een overheid die het verdient en de overheid krijgt een samenleving die ze zelf creeert. Met positieve en negatieve discriminatie creeer je geen homogene samenleving, door begrip en toleratie voor elkaar te stimuleren en de verschillen te respecteren en in alle vrijheid te laten ontplooien zal je dat eerder lukken.
De overheid heeft de samenleving verziekt en blijft dat doen, aan ons de beurt om hierover eens goed na te denken en zelf een start te maken met de samenleving en maatschappij zodanig in te richten dat we er onszelf veilig en geborgen in gaan voelen. Helaas geloof ik er zelf niet in dat dat ons ooit zal lukken.
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Merel77 »

Echt de omgekeerde wereld dit. Ik ben al zo'n fel tegenstander van de-dikke-trui-theorie. Want daar is dit toch eigenlijk gewoon een variant van?
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Harro »

Inderdaad de omgekeerde wereld. Vooral omdat men hiermee misschien niet letterlijk, maar wel impliciet zegt dat die verkrachting dus werd uitgelokt door de kleding van die jongen. Waarom verbiedt je het anders?
Onvoorstelbaar dit, zo maak je iemand voor de 2e keer slachtoffer
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het ligt iets genuanceerder, zowel de studentenraad als de faculteitsdirectie hebben aangegeven dat het misschien verstandig is de traditionele verkleedpartijen op te schorten. Dat maakt het niet echt minder, maar het is toch net even anders.
Overigens zitten de daders van deze misdaad gewoon vast hoor, waar ze horen.
De journaliste die zich in België heeft sterk gemaakt tegen het bashen van vrouwen heeft trouwens opgeroepen om massaal in kleding van het andere geslacht de straat op te gaan, zou mooi zijn, maar ik zie het nog niet gebeuren
Irene
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door Jessy »

Daniela schreef:... en je jezelf, je gezin, bezittingen en eer mag verdedigen tot eventueel de dood er op volgt wat ons terugwerpt naar een tijd waarin geschillen al moordend werden beslecht.
De dood is een beetje ver, maar ik ben een absolute voorstander van jezelf, anderen en bezittingen mogen verdedigen. Dieven hebben veel teveel vrij spel en komen te gemakkelijk met hun daden weg. En als je ze iets doet kunnen ze je nog aanklagen ook. Voor hun een win-win situatie dus en dat vind ik absoluut niet kunnen.
Van mij mogen ze zelfs serieuze lijfstraffen terug invoeren. Denk als ze dieven weer handen zouden afhakken dat het aantal enorm snel zal dalen. En wie het toch niet laten kan die zal na 2 keer betrappen verdraaid handig moeten zijn om door te kunnen gaan :lol:
Verkrachters die het niet kunnen laten? Castreren. Is meteen de drang weg.
Daniela schreef:De bevolking krijgt een overheid die het verdient en de overheid krijgt een samenleving die ze zelf creeert. Met positieve en negatieve discriminatie creeer je geen homogene samenleving, door begrip en toleratie voor elkaar te stimuleren en de verschillen te respecteren en in alle vrijheid te laten ontplooien zal je dat eerder lukken.
De overheid heeft de samenleving verziekt en blijft dat doen, aan ons de beurt om hierover eens goed na te denken en zelf een start te maken met de samenleving en maatschappij zodanig in te richten dat we er onszelf veilig en geborgen in gaan voelen. Helaas geloof ik er zelf niet in dat dat ons ooit zal lukken.
Daar vrees ik ook voor... het gaat van kwaad naar erger. Maar de bevolking blijft ook maar groeien en juist door het teveel aan mensen worden we onverdraagzamer.
Wat overheden betreft zul je altijd het probleem blijven behouden dat verschillende mensen verschillende meningen hebben en je nooit iedereen op 1 lijn krijgt. Je schopt dus altijd wel iemand tegen de schenen. En ja, de eigen belangen komen nou eenmaal altijd het eerst.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Hogeschool en Universiteit Brussel verbieden crossdressi

Bericht door hX2eDVx3 »

Beetje context:

Volgens de HUB 'is er nooit een travestieverbod geweest'. Nadat een hele hoop vrouwenorganisaties, het Vlaams Belang en de staatssecretaris voor gelijke kansen (terecht!) boos werden op dit gevalletje victim blaming, is de maatregel ingetrokken en zeggen ze dus zelfs dat er nooit zoiets is geweest.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00381474

Ik ben er blij om dat zoveel mensen hebben laten merken dat zo'n maatregel echt niet kan. Ik vind gendernonconform gedraag hardstikke leuk, en natuurlijk kan kleding nooit de oorzaak zijn van een verkrachting.