Nieuwe chat! Zie dit topic.

stoppen met roken ervaringen

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

stoppen met roken ervaringen

Bericht door Tanja »

Hoi allen,

Ben inmiddels van middelbare leeftijd (slik) en rook al zo'n 35 jaar.
Aangezien mijn stresslevel dusdanig hoog is, is het mij nog steeds niet gelukt om te stoppen.
Nu wil ik erg graag stoppen, niet alleen voor het financiële plaatje maar ook om me wellicht wat beter in mijn vel te doen zitten.
Komt de dag uiteindelijk dat ik definitief mezelf kan/mag zijn dan is stoppen natuurlijk sowieso belangrijk.
Maar goed.... het lukt me dus niet maar wil het erg graag.

Wie heeft er ervaringen met die nicotine pleisters? Kosten wel wat maar als het werkt zou ik erg gelukkig zijn.

Ben er echt aan toe maar heb een beetje hulp nodig vrees ik :oops:
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door tartangirl »

Hoi Tanja, vwb het roken kan ik je helaas geen advies geven .
Wat ik misschien wel als stimulans kan meegeven is dat je zonder het roken je beter geneest !
Ik weet niet hoever je inmiddels bent in jou transitie.
Ik hoop dat het je gaat lukken..bye
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Lidi »

Hoi Tanja,
Ook ik moet (weer) gaan stoppen. Alhoewel ik eerder al anderhalf jaar niet gerookt heb. :)
Mijn ervaring toen was dat het eigenlijk wel te doen is. Op de moeilijke momenten ging ik een stukje wandelen. Wat ook hielp is het geld dat je per dag uitspaart, door niet te roken, in een glazen pot te stoppen. Dan maak je zichtbaar wat niet roken je financieel scheelt.
Kan je leuke kleding van kopen.
Ook het personeel in de winkel, waar je je sigaretten koopt, inlichten. Dan krijg je ongemerkt ook steun van hen. Alle beetjes helpen.
Helaas ben ik halverwege dit jaar weer door de knieën gegaan, spanningen en zo.
Zeer binnenkort weer stoppen want ik hoop de SRS begin volgend jaar te kunnen ondergaan.
Pleisters heb ik niet gebruikt dus daar kan ik je niets over vertellen.

Succes!
Me, myself and present I
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het kost mij ook veel moeite.
Irene
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Marica »

@Tanja Ik heb 33 jaar lang 6 pakjes per week aan zware shag gerookt. 9 jaar geleden ben ik behandeld door een softlaser bedrijf, en heb daarna nooit meer een sigaret opgestoken. Ik vond het wel een zweverige vertoning maar het werkte wel bij mij. Of het moest liggen aan feit dat ik er echt klaar mee was, maar zwak in het volhouden.

9 jaar geleden ben ik met deze organisatie in gesprek geraakt en met 1 behandeling was ik er van af.

https://www.prostop.nl/lasertherapie-stoppen-met-roken/

Ik ben een succesverhaal, maar een vriend van mij is toch weer begonnen na drie maanden. Stom van hem want na drie weken ben je er echt vanaf, alleen je momenten dat je normaal een sigaret zou opsteken, die moet je anders gaan indelen. Niet gaan snoepen! Dat deed mijn vrouw wel die gelijk zonder lasertherapie met mij is gestopt. Toen ze vroeg waarom ik geen snoepneigingen had, antwoorde ik dat ik daarvoor behandeld was. :mrgreen:
Wij zijn nog steeds rookvrij.

Pleisters hebben wij natuurlijk ook geprobeerd, maar daar werden wij beiden zo misselijk van dat we die meteen hebben weggegooid. En het houd je voor de gek, je blijft je lijf nicotine geven, terwijl je zo snel mogelijk van die rotzooi af moet/wilt.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Anon20230219 »

Pleisters geven vaak klachten, vooral nachtmerries in mijn geval of maagklachten.
Wij willen beide weer stoppen want omdat we allebei roken gaat het financieel wel aardig aan tikken.
Zoals Marica ook aangeeft is het belangrijk dat je echt gemotiveerd bent om te stoppen.
Ben ook gestopt middels Champix via de huisarts en toen een maand of 4 niet gerookt.
Altijd zonde gevonden weer begonnen te zijn.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Tanja »

Bedankt voor de tips.
Pleisters en nachtmerries pfff. Nachtmerries heb ik al genoeg door die ##$#@$%PTSS dus lijkt het me niet slim om het op te zoeken.
Dat Prostop lijkt me wel wat. Ga eens informeren
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door 427lyn »

Hoi Tanja,

Heb je het boek 'stoppen met roken' van Allen Carr al eens geprobeerd? Dat heeft mij er ooit 6 jaar van af geholpen.
Ik moet t ook weer eens gaan lezen 🤫

Succes!
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Marijntje »

Ik was al eens vijf jaar gestopt, maar weer begonnen.

Nu ben ik bijna drie jaar definitief gestopt.

Wat bij mij werkt is iets hebben wat ik in mijn mond kan stoppen zodat ik in ieder geval een soort vervangende handeling heb. Ik heb eerst enkele maanden een e-sigaret gehad. In geval van nood pakte ik die. Mijn neiging om die e-sigaret te gebruiken nam vanzelf af, dus dat was wel handig. Op een gegeven moment vergat ik zowaar dat ik m had. Verder heb ik nog lang een waterflesje bij me gehad, zodat ik een slok water kon nemen. En verder kauwgom (zonder nicotine). Wel uitkijken met teveel kauwgom, want de zoetstoffen werken vaak laxerend :-)

Nog steeds heb ik één keer per week (of iets minder) een opleving van verlangen. Maar ik weet dat die ergste aandrang na een minuut weer over is. Dus dan haal ik adem en wacht tot het voorbij is.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: stoppen met roken ervaringen

Bericht door Vethrvolnir »

ik denk dat het klopt wat Marijntje zegt dat je je door de aandrang heen moet worstelen . misschien helpt ACT ( acceptance and committment therapy) die helpt je iig met technieken voor doorworstelen van allerlei gedachten en aandrang.
:shock: