Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Doet me goed om weer even die bevestiging te krijgen en ik voel me oprecht weer kalm en gezien
@Josh Ik ben wel zeker van de transitie maar het is inderdaad dat stukje wie ben ik voor mijn moeder en het niet willen kwijt raken van die band. Dus dat vraagt wel een open en eerlijk gesprek. Daar neem ik rustig de tijd voor.
@Jer158 Dat is een goed punt! Ik heb al een psycholoog ja maar we hebben het over vrijwel alles behalve de transitie

natuurlijk nu dat er steeds meer veranderingen komen is het ook logisch dat het een grotere rol in mijn leven speelt. Ik gooi het bij het volgende gesprek gewoon op tafel en we zien wel! Dankje
@tartangirl Dat herken ik sterk. Mijn moeder woont in Canada dus het is allemaal best op afstand. Ze komt volgend jaar hier wonen dus ik hoop dat het dan ook makkelijker wordt om dus nieuwe ervaringen en memories met haar te maken ook als Michael. Fijn om te horen hoe jouw ma er mee om is gegaan en hoe jullie samen door dit proces lopen
@Geke76 Haha grappig! Dit heb ik nou precies ook. Degene die dichtbij mij staan en me nog Michaela en zij noemen vind ik echt helemaal niet erg want ik weet hun intentie en tsja dat is en blijft ook wel onderdeel van mij. Leuk hoe jij er instaat en dit zo ervaart! Kan ik wat van leren
@Lauren79 Dit resoneert volledig met mij. Ik heb me nooit als 100% man gevoeld en verwacht ook niet dat dit zal gebeuren. Moeilijk vind ik het ook om te zeggen dat Michaela mijn ‘dead name’ is want ik heb geen haat of afkeur op dat onderdeel van mij. Heel graag integreer en accepteer ik beide ‘persoonlijkheden.’ Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte om me heel mannelijk te kleden of niet meer oorbellen dragen want ik wil gewoon lekker aan wat me goed staat en ik me prettig bij voel.
Ik ben wel benieuwd of mijn moeder dat zal begrijpen- het lijkt alsof zij gevestigd is op een volledige transitie naar man. Snap ik ook- is makkelijker te begrijpen. Ook weer een gesprek om te voeren dus! Ik had inderdaad niet verwacht dat zij sneller de transitie accepteerde als ik haha xD Je neemt me de woorden uit de mond! Ik ben benieuwd hoe dat voor mij zal zijn om ook zo naar de omgeving te kijken zoals jij hebt ervaren met die mevrouw. Wat het met me doet als ik kies er weer voor open te staan om óók nog Michaela te mogen zijn.
In ieder geval veel om over na te denken, te bespreken en te voelen! Ik ga aan de slag