Kapsel

Make-up, kleding, en zo voort
Just
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2021, 12:35
Gender: Trans FtM

Kapsel

Bericht door Just »

Goeiemorgen,

Ik heb niet echt een vraag, wil gewoon even van me afschrijven. Ik heb vanmiddag een afspraak met de kapper en heb me al maanden geleden voorgenomen mijn haren kort te laten knippen. En op de een of andere manier lukt dat niet. Ik klap dicht bij de kapper, durf niet te zeggen wat ik wil en loop weer weg met een kapsel dat hetzelfde model heeft maar net een paar cm korter (het hangt nu tot net boven mijn schouders). En ik baal hier vreselijk van.

Ik zit overigens nog in de kast, al draag ik wel regelmatig een binder (niemand die daar ooit iets van heeft gezegd) en mannenkleding. Nu had ik een week geleden tegen mijn moeder gezegd dat ik mijn haren kort ging laten knippen. En natuurlijk vond ze dat helemaal niks. Zonde van je haren, maakt je gezicht dikker, noem het maar op. Niet lachen, ik ben 39.. je zou zeggen dat ik me daar toch niets meer van aan moest trekken. Mijn moeder is overigens heel aardig en zal, als het er eenmaal af is, niets naars zeggen, maar ik weet al met 1 blik op haar gezicht wat ze ervan denkt.

Ik wil mijn haren kort omdat het gewoon niet goed voelt zo, het langere haar is te vrouwelijk en dat past niet bij mij, maar blijkbaar durf ik die stap steeds niet te maken en wordt het groter en groter in mijn hoofd. En daar baal ik van, want als ik het niks vind groeit het vast weer een keer aan. Ik heb al wel honderd voorbeelden op internet gezocht die ik leuk vind, maar telkens is er zo’n stemmetje dat zegt: dat staat je niet, moet je niet doen. Pff. En dan moet ik deze week ook nog naar een begrafenis waar de hele familie komt.

Sorry voor mijn gezeur. Normaal gesproken ben ik helemaal niet moeilijk met dingen maar dit zit blijkbaar hoog. Aan de ene kant durf ik het niet, aan de andere kant wil ik zo graag een keer iemand zien in de spiegel die ik een beetje herken.

Groetjes,
Simon
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kapsel

Bericht door Irene_de_Vreede »

Als je bang bent dicht te klappen kun je ook een foto van een gewenst kapsel mee naar de kapper nemen.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Kapsel

Bericht door Marije »

Ik snap het wel. De eerste keer dat ik naar de kapper ging nadat ik uit de kast was vond ik ook eng en heb ik achteraf minder laten veranderen dan ik wilde.

Heeft je kapper een emailadres of whatsapp? Dan kun je wellicht vantevoren wat communiceren zodat als je daar bent het wat minder spannend is.

Ik wil zelf na de kerstdagen weer een poging wagen de andere kant uit. Meer in laagjes, en wat meer highlights. (Zeg maar gerust totaal de andere kant uit.) :)
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Just
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2021, 12:35
Gender: Trans FtM

Re: Kapsel

Bericht door Just »

Dat zijn goede tips! Die foto ga ik de volgende keer meenemen. Of misschien vooraf even appen.. Ben weer terug en het is nog niet wat ik wil, maar er is nu wel zoveel af dat het niet meer in een staart kan. Morgen eens kijken hoe het zit als ik het zelf heb gewassen en gestyled.

Het goede nieuws is dat ik wel eindelijk tegen de kapper durfde te zeggen dat ik trans ben en dat ik het de volgende keer opnieuw korter wil, om zo naar een echt kort kapsel toe te werken.

Uiteindelijk kom ik er wel :)
Gebruikersavatar
Robin90
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2021, 20:46
Gender: Non-binair

Re: Kapsel

Bericht door Robin90 »

Ik heb altijd alternatieve kapsels gehad wat het misschien voor mij wat makkelijker heeft gemaakt. Mijn vader vond het verschrikkelijk dat ik het aan 1 kant liet millimeteren en verder tot me kin had, terwijl ik me haren daarvoor tot mijn onderrug had. Ik had het gevoel hem teleurgesteld te hebben vooral toen ik het later vaker deed en hij iedere keer zei niet doen is zonde, maar ik vond het leuk. Ik wilde hem niet teleur stellen, maar je moet doen waar jij je goed voelt bij voelt en geloof me ze wennen er vanzelf aan. Wat ik nu ook weer voor kapsel heb hij laat het maar en accepteert me zoals ik ben. Zeker als je er psychisch onder lijdt niet te lang wachten. Bij mij zorgde te lang wachten met praten voor depressie en suïcidaliteit en de stap zetten is moeilijk, maar geloof me je zal opgelucht zijn als je het achter de rug hebt. Gecondoleerd met je verlies. Dat maakt het natuurlijk allemaal nog zwaarder. Ik hoop dat het je snel lukt je over je angst heen te zetten. Je zal zien dat het achteraf dan heel erg mee valt. Veel sterkte en succes!
How can you be normal, when normal is subjective? Everbody’s normal is different :think:
Gebruikersavatar
Robin90
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2021, 20:46
Gender: Non-binair

Re: Kapsel

Bericht door Robin90 »

Just schreef: 15 dec 2021, 17:38 Dat zijn goede tips! Die foto ga ik de volgende keer meenemen. Of misschien vooraf even appen.. Ben weer terug en het is nog niet wat ik wil, maar er is nu wel zoveel af dat het niet meer in een staart kan. Morgen eens kijken hoe het zit als ik het zelf heb gewassen en gestyled.

Het goede nieuws is dat ik wel eindelijk tegen de kapper durfde te zeggen dat ik trans ben en dat ik het de volgende keer opnieuw korter wil, om zo naar een echt kort kapsel toe te werken.

Uiteindelijk kom ik er wel :)

Ik ben trots op je!
How can you be normal, when normal is subjective? Everbody’s normal is different :think:
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Kapsel

Bericht door SearchingLady »

Toen ik een jaar geleden besloot dat ik lang haar wil hebben, heb ik een paar foto's opgezocht op internet van kapsels die ik mooi vond. Ik heb bij de salon gevraagd om een vaste kapster en die alles vertelt. Ze knipt mijn haar nu om de 3 maanden even bij en voor de rest moet het groeien. Eraf zoals bij jou is natuurlijk wel snel te regelen maar ik kan mij voorstellen dat je het in stappen zou willen doen.

Goed om te zien dat je de eerste stappen hebt genomen. Mijn moeder is zeker ook geen fan van mijn langere haar maar daar moet ze dan mee leven. Hopelijk heb je snel het kapsel waar jij je goed bij voelt :)
Just
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2021, 12:35
Gender: Trans FtM

Re: Kapsel

Bericht door Just »

Robin90 schreef: 16 dec 2021, 18:32
Just schreef: 15 dec 2021, 17:38 Dat zijn goede tips! Die foto ga ik de volgende keer meenemen. Of misschien vooraf even appen.. Ben weer terug en het is nog niet wat ik wil, maar er is nu wel zoveel af dat het niet meer in een staart kan. Morgen eens kijken hoe het zit als ik het zelf heb gewassen en gestyled.

Het goede nieuws is dat ik wel eindelijk tegen de kapper durfde te zeggen dat ik trans ben en dat ik het de volgende keer opnieuw korter wil, om zo naar een echt kort kapsel toe te werken.

Uiteindelijk kom ik er wel :)

Ik ben trots op je!
Thanx!! :)
Runn-ing
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 dec 2021, 10:18
Gender: Anders

Re: Kapsel

Bericht door Runn-ing »

Hey wat goed van je, man! Dat je dat gewoon tegen de kapper gezegd hebt!
Ik ben ook op weg naar korter kapsel (of was...? Ivm de lockdown)
Ik vind het ook best wel een ding en liet de kapper steeds foto's op mijn telefoon zien.
De volgende foto die ik zou laten zien zou dan voor het eerst geen androgyn persoon zijn maar een man met mannenkapsel...
Tja.. dat gaat nu dus niet gebeuren.

Ik wil absoluut niet dat mijn haar tijdens de lockdown weer te lang gaat groeien. Ik heb een tondeuze besteld, maar mijn eigen achterhoofd en nek bewerken met de tondeuze lijkt me toch best lastig .
wachten - wachten - wachten
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Kapsel

Bericht door KeepzD »

De kappers dicht tijdens de lockdown is indd gewoon super irritant, en al helemaal als je in de stappen zit om steeds meer naar jezelf te gaan.
Ik ken een aantal mensen die hun eigen haar doen en vind dat superknap, ik durf (nog) niet goed om daaraan te beginnen haha.
Eventueel iemand die je daarbij kan helpen?
Lekker "in je haar zitten" kan zoveel doen voor je zelfbeeld!
Forever myself