Nieuwe chat! Zie dit topic.

artikel in NRC

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

artikel in NRC

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dit weekend gelezen in het NRC, een beetje merkwaardig interview met Christine Karman, kort samengevat ze plaatst zichzelf in het hokje vrouw, maar ziet het liefst transgenders in een apart hokje.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/07/ik ... e-a4076025
Irene
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: artikel in NRC

Bericht door Josh »

Ik lees het artikel eigenlijk anders, dat ze niet per se transgender personen in een apart hokje wilt stoppen, maar dat ze het probeert te normaliseren dat er trans personen zijn die zich niet openbaar willen voorstellen als transgender en dat dit ook acceptabel moet zijn. De groep zogeheten 'stealth' transgenders, die dus door het leven gaan als man of vrouw, zonder mensen te vertellen dat ze trans zijn.

Vooral op internet maar ook in de wereld wordt er nog veel onbegrip getoond voor mensen die 'stealth' willen leven.

Sommige transgenders vinden dat de groep die 'stealth' leeft in ontkenning leven van het trans zijn en/of niet goede vertegenwoordigers zijn van het transgender zijn of zichzelf hiermee verloochenen.

Sommige cis mensen (vaak transfobisch) vinden het bedrog wanneer een transgender persoon niet openlijk verteld trans man of trans vrouw te zijn en zich enkel voorstellen als man of vrouw.

Dus wat ze in dit artikel verteld is dat ze probeert te bewerkstelligen dat er meer begrip komt voor de transgenders die juist geen aandacht willen voor het trans zijn en 'stealth' verder willen kunnen leven zonder hierover lastig gevallen te worden.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: artikel in NRC

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik snap het waarschijnlijk niet zo goed, maar waarom komt ze met een interview in een landelijke krant, als ze zo nodig stealth wil zijn, wat ze van mij mag zijn hoor begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook absoluut not done om iemand publiekelijk te outen, wat mij ooit wel is overkomen, maar dat terzijde. Ik herken erg weinig in haar verhaal en vind het bolstaan van dooddoeners en inconsequenties. Ik ben er niet eens boos om geworden, daarvoor was het verhaal te absurd.
Irene
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: artikel in NRC

Bericht door Jannet V »

Goed stuk, ik snap haar gedachtegang en bezorgdheid wel.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: artikel in NRC

Bericht door Jer158 »

Ik denk dat ze doelt op meer bekendheid/zichtbaarheid van trans mensen algemeen als barriere voor stealth leven. Hoe bekendheid ook gevierd wordt, er zitten zeker nadelen aan waar ik weinig over hoor. (Misschien voer voor een ander topic met een duidelijke titel?)

Bekendheid maakt het moeilijker om als cis te passen; hoe meer trans mensen openlijk uit de kast zijn als trans, hoe groter de kans dat een doorsnee persoon trans mensen gaat "herkennen" als trans. Dingen die geen probleem zijn voor cis-passen bij een onwetend iemand, kunnen wel opeens een probleem zijn voor cis-passen bij iemand die bekend is met trans personen.

Christine heeft het expliciet over iets soortgelijks, namelijk herkend worden als trans en daardoor anders behandeld worden. Ook dit tweede gedeelte heeft alles te maken heeft met bekendheid/zichtbaarheid van trans mensen algemeen. Mensen zien immers in de media dat trans mensen anders worden behandeld, dat het onderwerp van gesprek is (zoals Christine aangeeft). Haar pijnpunt lijkt te zijn dat dit haar (langdurig) herinnert aan het feit dat ze niet cis is, want dit heeft vervolgens effect op hoe ze andere situaties ervaart, waarin ze zich bewust is van haar trans zijn en zich afvraagt of ze als "anders" wordt gezien.

Ik herken dit wel. Ik sta zelden stil bij de kleine dingen die mij kunnen weggeven als trans (voor mij bijv. heupen, kleine handen, lengte), maar zodra ik erop geklokt/herkend wordt (altijd door mensen die bekend zijn met trans mensen) wordt het even een bron van dysforie. Net als Christine, word ik dan herinnerd aan het feit dat ik niet cis ben.
Ik rationaliseer dan weer dat het kleine dingen zijn die verder niet boeien en die 99% van de mensen niet opvallen. Dingen die genoeg cis mannen ook hebben, en waar zij zich soms ook unhappy over voelen. In dat opzicht ben ik juist weer exact zoals een cis man. Maar ja, zoals een cis man, niet een cis man. Dat blijft kut, en ik denk dat dat de crux is. En dan maakt het niet uit of die 99% eens 98% of zelfs 95% wordt, want het blijft een probleem dat grotendeels in mijzelf ligt.

Om eerlijk te zijn is dit (het anders behandeld worden) waarom ik niet out ben als trans naar veel mensen (mijn transitie is 5 jaar geleden en ik heb sindsdien 4 mensen verteld dat ik trans ben). Ik heb geen probleem met out zijn als homo, maar trans is een ander verhaal voor mij. Een deel van het verschil zit in dat ik zelden wezenlijk anders wordt behandeld omdat ik homo ben, maar wel omdat ik trans ben. Het grootste gedeelte is echter dat ik nul moeite heb met homo zijn, maar het trans zijn blijft pijnlijker. Bij Christine ook, zo te lezen.

Dat gezegd hebbende, als dit idd is waar Christine op doelt, dan vrees ik dat dit een veel te genuanceerd en fijngevoelig probleem is om te addresseren op een overwegend cis platform als het NRC. Het is wel voer voor een interessant gesprek hier
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: artikel in NRC

Bericht door Irene_de_Vreede »

Misschien heb ik er alleen de pijnpunten uitgehaald, ik kan ook nogal gevoelig reageren op T-dingen. Inderdaad is het voer voor een interessant gesprek hier.
Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: artikel in NRC

Bericht door Lise »

Iedereen kan iets anders uit dit interview halen. Ik vind veel van haar uitspraken op verschillende punten nogal verwarrend en tegenstrijdig. Ligt misschien niet eens aan Christine Karman zelf, maar ook aan de manier waarop dit opgeschreven is.
Sowieso lijkt de NRC, of iemand binnen de NRC, een trans-agenda te hebben. Bijna elke week opnieuw een zogenaamd prikkelend stuk over transgenderzaken dat aan zou moeten zetten tot een zogenaamd interessant "debat". Het gaat hierbij ook nooit over praktische issues (bijvoorbeeld, de belachelijke wachttijden op zorg, ik zeg maar wat) maar altijd over randzaken, zoals wie in welke kleedkamer mag. Een debat waar transgenders zelf volgens mij niets mee te winnen hebben.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: artikel in NRC

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik stoorde me met name aan de tegenstrijdigheden.
Irene
Marian
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jul 2021, 21:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: artikel in NRC

Bericht door Marian »

Ik kan Christine Karman wel begrijpen. Het is al 30 jaar geleden dat zij haar transitie heeft doorgemaakt en zij wil gewoon als CIS-vrouw worden gezien. Prima toch.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: artikel in NRC

Bericht door MichelleB »

Waar zijn in Godsnaam de trans mannen?? Daar gaat het echt nooit over of zo?

Overigens, stealth leven is superleuk maar er is ook niets mis met trans zijn zolang je identiteit geaccepteerd wordt en je kan leven zoals je wil
-Life is a work in progress-