Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Nieuwsberichten
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Bericht door Frederieke »

Vanmorgen was het al even op het nieuws, er is weer een nieuw opiniestuk geschreven over de transgenderwet: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~babb27dc/.

In het stuk wordt de vraag gesteld of belangenbehartigers van de transbeweging ook maar een moment hebben stilgestaan bij het feit dat deze nieuwe wet een forse inbreuk vormt op de rechten van vrouwen en meisjes. En of tienermeisjes de beste zorg als krijgen het zelfbeschikkingsrecht de diagnose gaat vervangen.

Zonder hier inhoudelijk op het artikel in te willen gaan, omdat ik daarmee de discussie van tevoren een richting op duw, ben ik erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Bericht door Josh »

Ik kan hier heel slecht tegen en druist in tegen al mijn gevoel, want het wordt geschreven vanuit een vooraf bepaalde mening en standpunt. Ik snap dat het een opiniestuk is, maar het wordt werkelijk waar echt nergens op gebaseerd. Dat is hetzelfde als ik zou zeggen dat ik van mening ben dat de lucht groen is en niet blauw.

Er wordt ten eerste hier niks gezegd over de zogenaamde inbreuk op de rechten van mannen en jongens, alleen dat er inbreuk is op de rechten van vrouwen en meisjes. Daar wordt ook niet verder over uitgeweid welke inbreuk dan precies dat zou zijn.
Hier wordt vervolgens dus ook duidelijk naar voren gebracht dat deze personen met hun opinie trans vrouwen dus niet als vrouwen zien, want als men dat wel zo zou zien dan zou er werkelijk niks veranderen aan de rechten van vrouwen en meisjes aangezien trans vrouwen daar ook onder horen te vallen???

Daarvanuit wordt vervolgens geïmpliceerd dat personen die 'man' als geboortegeslacht hebben toegewezen gekregen nu misbruik zullen maken van de mogelijkheid om het geslacht in het paspoort te laten wijzigen. Personen met geboortegeslacht 'vrouw' die hun paspoort naar man of X zouden wijzigen wordt niks over gezegd, die kunnen dus geen misbruik ervan maken?

En als kers op de taart wordt er ook nog een eenzijdige mening doorgedrukt over dat zelfbeschikking een slecht idee is puur omdat meer tienermeisjes zich aanmelden voor transgenderzorg en hier wordt naar mijn idee duidelijk naar voren gebracht dat tienermeisjes blijkbaar geen beslissingen kunnen maken over hun genderidentiteit.
Wederom wordt er vervolgens de hele groep tienerjongens hierbij buiten beschouwing gelaten.

Het gaat alle kanten op en ik snap niet dat dit soort opinies een podium wordt gegeven.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Bericht door Annabel »

Het stuk verliest gelijk al zijn waarde in de beginzin:
Vroeger waren er strenge eisen zoals operaties, maar sinds 2014 volstaat een medische verklaring van ‘genderdysforie’: een conditie waarbij iemand lijdt onder de discrepantie tussen de eigen genderidentiteit en zijn of haar geslacht.
Dit is onzin, want in de transgenderwet 2014 is expliciet neergezet dat de medische transitie en naamsverandering los van elkaar werden gekoppeld.
Je kan een (juridische) naams- en geslachtsverandering met een deskundigenverklaring bewerkstelligen (Artikel 28a Burgerlijk Wetboek Boek 1), maar dit is geen diagnose 'genderdysforie' en is geen medische verklaring.

Iemand die 'zo goed' is ingelicht, moet geen opinie schrijven.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Bericht door Marije »

Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen, maar zag dit via Twitter. Deze gaat de andere kant op volgens mij.

https://www.hpdetijd.nl/2022-02-16/wijz ... n-vrouwen/
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Opiniestuk Volkskrant over nieuwe transgender wet

Bericht door halla »

Oh, god... Vasterman redux. Vorig in het NRC, nu in de Volkskrant. Ik vraag me af wie hem hiervoor betaalt.