Nieuwe chat! Zie dit topic.

Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door Annabel »

Vandaag kwam er een rapport uit van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) over Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Zie ook het NOS artikel

Hoofdstuk 4 is meest relevant, hier de conclusie daarover:
Ook opvattingen over genderdiversiteit positiever geworden, maar laatste jaren gestagneerd

Er is de laatste jaren veel aandacht geweest in het politieke en maatschappelijke debat voor genderdiversiteit. Over het algemeen denkt de Nederlandse bevolking niet negatief over genderdiversiteit. In 2019/2020 had 9% van de Nederlandse bevolking een negatieve houding ten opzichte van genderdiversiteit, 32% een neutrale houding en 60% een positieve houding. In vergelijking met de opvattingen ten aanzien van homo- en biseksualiteit zijn houdingen vooral minder vaak expliciet positief en is de neutrale groep groter van omvang. Er zijn meerdere stellingen bevraagd, waaronder naar de opvatting over transgender personen als leraar of lerares. Een ruime meerderheid (71%) geeft aan het geen probleem te vinden als hun kind les zou krijgen van een transgender leraar of lerares. Bijna één op de tien (9%) zou dit wel een probleem vinden. Dat aandeel is ongeveer twee keer zo groot als het deel van de Nederlandse bevolking dat aangeeft het een probleem te vinden als hun kind les zou krijgen van een homoseksuele docent(e). Ook zijn de meningen verdeeld over wie de operatie om van geslacht te veranderen voor transgender personen moet betalen: 29% vindt dat transgender personen dit zelf moeten betalen, 35% is het daarmee oneens. Er lijken niet zo veel verschillen te zijn in houdingen ten aanzien van transgender mannen en vrouwen.

Voor het eerst konden we de ontwikkelingen in deze opvattingen goed in beeld brengen en zien we ook voor de opvattingen ten aanzien van genderdiversiteit een langetermijnontwikkeling naar toenemende acceptatie. Hierbij was er vooral een verschuiving van de groep met neutrale houdingen – die dus voorheen nog groter was in omvang – naar de groep met positieve houdingen. Het deel met negatieve houdingen is minder sterk veranderd ten opzichte van 2012. Ook is er de laatste jaren geen toename geweest in de acceptatie.

Mensen met een negatieve opvatting over genderdiversiteit zijn vaker man en laagopgeleid, behoren vaker tot een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepering, en hebben vaker een migratieachtergrond. Wat opvalt, is dat de verschillen in opvattingen tussen groepen groter zijn als het gaat om genderdiversiteit dan wanneer het gaat om homo- en biseksualiteit. Net als bij de opvattingen ten aanzien van seksuele diversiteit zijn de verschillen naar leeftijd en geslacht in de opvattingen ten aanzien van genderdiversiteit kleiner geworden sinds 2012. Als het gaat om de religieuze achtergrond zien we niet terug dat verschillen over de tijd kleiner zijn geworden.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1325
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door Marije »

We komen er wel. Tijd laat zich niet dwingen. Gewoon doorgaan met positiviteit uitstralen en leuke dingen doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door San(ne) »

Het nieuws werd gisteren heel positief gebracht in de media, als in: driekwart van de Nederlanders accepteert homoseksualiteit! Jottem!
Terwijl ik meteen dacht: voor elke 4 mensen in deze bus is er dus 1 een homofoob.. Ik kan mensen dan gewoon niet meer recht aankijken.

Acceptatie vind ik ook zo'n woord: hoe kun je LGBTIQ+ niet "accepteren"? We zijn er gewoon, het is een feit. Accepteren deze mensen ook niet dat het regent, of dat de zon opkomt? Je hoeft niet blij te zijn dat het regent, maar het is er nu eenmaal, deal ermee. Niemand richt een politieke partij op die als speerpunt heeft dat alle regen verboden moet worden.

Top dat er mensen zijn die in dit licht positiviteit kunnen blijven uitstralen, dat werkt vast het best. Maar mij niet bellen als je bij dat kwart rare snuiters hoort (en t.a.v. transmensen zelfs nog meer dan dat kwart).
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door MichelleB »

Als student voor docente beeldende kunst was de "9% van de mensen wil geen trans persoon voor de klas" ook een onaangename verrassing :/
We hebben echt nog wel een weg te gaan. En het is niet mijn ding om cynisch te zijn, maar toch wel een baaldag gisteren.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1325
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door Marije »

Ik heb gisteren weer voor de klas gestaan. 2 keer een uur met volwassenen.

In de eerste groep zat iemand die ik al heel lang ken waarvan ik weet dat hij uit de biblebelt komt en staat voor zijn geloof. Aan het eind van het uur komt hij naar me toe, geeft me een hand en zegt dat hij respect voor me heeft en dat hij bewust gekozen heeft voor mijn sessie om dat te laten zien.

Het glas is half vol. Vrouwenrechten zijn ook niet van het een op het andere moment gekomen. Vroeger mocht er niet eens een vrouw voor de klas staan.

Laten we allemaal laten zien dat het WEL kan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door Annabel »

@MichelleB ik dacht inderdaad gelijk aan jou toen ik dat las! Maar mijn persoonlijke ervaring met beeldende kunst studenten is dat iedereen wel op de regenboog zit daar :) Althans, de plek die ik ken is een heerlijke omgeving in ieder geval.

Wat betreft het woord acceptatie, ja vind ik ook zoiets, goede beschrijving @San(ne)! Maar je hebt me wel op een idee gebracht om nu de zonnepartij op te richten! :lol:

Maar alle gekkigheid terzijde; het is triest inderdaad, terwijl het nieuws als positief wordt gezien. Dat komt bovenop het feit dat van de week er ook een bericht was dat Nederland gezakt was op de Rainbow Europe Index.
zie: https://nos.nl/artikel/2428762-conferen ... verbeteren
Dit heeft dan weer voornamelijk te maken met het achterblijven van wetgeving en niet zo zeer wat 'de Nederlander' denkt.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door _sanne_ »

MichelleB schreef: 18 mei 2022, 13:34 Als student voor docente beeldende kunst was de "9% van de mensen wil geen trans persoon voor de klas" ook een onaangename verrassing :/
We hebben echt nog wel een weg te gaan. En het is niet mijn ding om cynisch te zijn, maar toch wel een baaldag gisteren.
Ik denk dat die 9% een grote overlap kent met religieus conservatieve mensen. Die vinden vooral dat LHBTI2QA “tegen God’s perfecte Schepping ingaat”. Dat verklaart ook waarom minder mensen moeite hebben met een LHB’er voor de klas; als die maar zwijgt over geaardheid, relatie en zich “normaal” kleedt is het niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door Annabel »

Marije schreef: 18 mei 2022, 14:13 Laten we allemaal laten zien dat het WEL kan.
Daar geef ik je wel helemaal gelijk in; ik laat mij niet tegenhouden in ieder geval door het nieuws!
Sommige dingen die ik nu meemaak die gezien kunnen worden als 'niet gelijk behandeld worden', zijn 'gek genoeg' omdat ik een vrouw ben. Dat is bizar, maar dan ook weer op een hele rare manier een compliment :doh:
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Opvattingen over seksuele en genderdiversiteit in Nederland en Europa 2022

Bericht door _sanne_ »

Annabel schreef: 18 mei 2022, 14:13 Dit heeft dan weer voornamelijk te maken met het achterblijven van wetgeving en niet zo zeer wat 'de Nederlander' denkt.
We zijn politiek gezien een compleet non-issue. En misschien maar goed ook, want als je kijkt naar wat er nu in de US aan wetgeving wordt doorgevoerd…
Diezelfde misvattingen, onwetendheid en vooroordelen die de wetgeving daar aanwakkeren zijn er in Nederland ook genoeg…