COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Hexley »

COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

22 december 2012-
COC Nederland noemt de recente uitspraken van de paus over homoseksualiteit ‘verbijsterend en liefdeloos’. Het COC pleit ervoor dat minister Timmermans van Buitenlandse Zaken de pauselijke nuntius in Nederland op het matje roept en dat het Vaticaan haar bijzondere status bij de Verenigde Naties verliest.

“In plaats van een boodschap van vrede en liefde, kiest de paus in deze kersttijd voor een frontale aanval op homoseksuele vrouwen en mannen”, reageert COC-voorzitter Tanja Ineke. ‘”Ik vind dat verbijsterend en liefdeloos. Het is kwetsend voor LHBT’s in het algemeen, treft Rooms-Katholieke LHBT’s in hun ziel, en lijkt veel heteroseksuele katholieken van hun eigen kerk te vervreemden.”

Ineke noemt de ‘obsessie’ van het Vaticaan met homoseksualiteit ‘opmerkelijk’. “Terwijl er oorlogen woeden en mensen sterven van de honger, kiest het Vaticaan voor het veroordelen van mensen die van elkaar houden. Als het gaat om Oeganda, waar met een beroep op het geloof de meest vreselijke anti-homowetgeving dreigt te worden ingevoerd, is het Vaticaan muisstil.”

Het COC vraagt minister Timmermans van Buitenlandse Zaken om de nuntius – de ambassadeur van de paus in Nederland - op het matje te roepen over de uitspraken van paus Benedictus XVI. Op zijn Facebookpagina stelde Timmermans vrijdag in reactie op de uitspraken van de paus: “Het burgerlijk huwelijk openstellen voor mensen van gelijk geslacht is niets meer of minder dan respect voor de unieke mens.”

Het COC pleit er verder voor dat het Vaticaan haar bijzondere status bij internationale organisaties als de Verenigde Naties en de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) wordt ontnomen. In tegenstelling tot andere wereldgodsdiensten, mag het Vaticaan aan vergaderingen van deze organisaties deelnemen. De ‘Heilige Stoel’ gebruikt die status regelmatig om voorstellen tot het verbeteren van LHBT-mensenrechten tegen te werken.

Paus Benedictus XVI stelde vrijdag tijdens zijn jaarlijkse kersttoespraak voor medewerkers van het Vaticaan dat homo’s de rol die God hen heeft gegeven, manipuleren en dat ze daarmee ‘de essentie van het menselijk wezen’ vernietigen. Het is de tweede keer in een week tijd dat de paus zich uitspreekt tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk. In een recente toespraak zei de kerkvorst dat het homohuwelijk een bedreiging is voor de wereldvrede, net als abortus en euthanasie.

De paus lijkt zich in zijn recente uitspraken overigens niet alleen tegen homoseksuelen te keren, maar ook transgenders aan te vallen: “Mensen bestrijden de gedachte dat ze een aard hebben, hun gegeven door hun lichamelijke identiteit (…) Maar zij ontkennen die natuur en besluiten voor zichzelf dat die niet iets is dat hun gegeven is, maar dat zij die voor zichzelf maken.”

Steun ook de Facebook-actie ‘Geen bloemen naar de paus’ - want waarom zouden we jaarlijks ‘bloemen uit Nederland’ naar een paus sturen die onophoudelijk LHBT’s geschoffeerd en veroordeeld?
Tja en dan hebben dat soort dwazen het over "heb uw naaste lief als uzelf" en zo,.... :|
Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Anon20180501 »

Dit soort gepreek van de paus lijkt me ingegeven door de misbruikschandalen maar in plaats van een schuldbekentenis en met excuses komen ze met een verhaaltje dat niet de daad maar de aard van de mens achter de daad veroordeelt. De schijnheiligheid druipt er natuurlijk van af - zeker als je zegt gods woord te leven - de kerk heeft meer 'HB-leden' dan alle COC's op de wereld bij elkaar.

Het is natuurlijk het aloude verhaaltje van de kerk dat grijsgepreekt wordt en behoeft naar mijn idee niet de aandacht die er expliciet aan de RK-kerk geschonken wordt omdat 1. haar invloed op de mens in de straat is te verwaarlozen op een aantal fanatieke fans na 2. ze geen vetorecht hebben in de VN die daardoor haar richtlijnen afstemt op het gewauwel van enig religieus huis (behalve als die gericht is en misbruikt kan worden tegen de Islam) en 3. ze niet de enige religieuze ideologie is die krampachtig met HLBT's omgaat. Waarom andere christelijke afscheidingen onderbelicht blijven en voorlopig nog het voordeel van de twijfel wordt gegund met hun bewering dat ze HLBT's zeggen te beschermen onder het mom van een soort 'overlevings-therapie' is voor mij persooonlijk geen raadsel. De tegenstellingen en vijandigheden tussen de verschillende geloven doen al millennia de bommen in alle godshuizen ontploffen.

Vrolijk kerstfeest! ;)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Eva »

Ik wens iedereen een fijn zonnewendefeest :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Paul »

Ik denk altijd maar, het hele Vaticaan is gewoon niet wijs. Ze hebben daar nog van die prehistorische opvattingen, en dat is eigenlijk in ieders nadeel.
En begrijp me niet verkeerd; ik bedoel dit niet als sneer naar het Katholieke geloof hoor. Het is alleen de Paus en zijn omgeving die het onze medemensen zo moeilijk maakt.
Jammer wel, en inderdaad: het was toch 'heb uw naasten lief'? Die uitspraak lijkt altijd weer niet zo nagestreeft te worden zodra iemand maar een beetje 'afwijkt' van het zogenaamde normale.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door NaomiClareNL »

Tja, de paus en het vaticaan...

http://www.vatican.va/holy_father/bened ... ia_en.html" target="_blank

http://www.vatican.va/holy_father/bened ... ns_en.html" target="_blank

De honden lusten er geen brood van maar deze wel:

http://www.catholic.org/national/nation ... 036&page=1" target="_blank

En dan die voorzitster van het Oegandese parlament op visite bij de paus:

http://www.xtra.ca/public/Toronto/The_C ... 12962.aspx" target="_blank

Voor diegenen die ook op Facebook zitten, een like voor de pagina die er voor wil zorgen dat ern met pasen geen bloemen liggen voor de paus:

http://www.facebook.com/GeenBloemenNaarDePaus" target="_blank

Want #BloemenHoudenVanALLEMensen...
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Paul »

Heb de pagina van facebook meteen geliked!!

Ennnn: het is al de 2e keer in een korte tijd dat de Paus zich zo negatief uitlaat over homoseksualtiteit. Heel terecht dat het COC meld: De "obsessie" van het Vaticaan met homoseksualiteit is "opmerkelijk". Terwijl er oorlogen woeden en mensen sterven van de honger, kiest het Vaticaan voor het veroordelen van mensen die van elkaar houden."
Mooi gesproken.
Waar ik nu over ga denken he; die kerel heeft het er zo vaak over... heeft ie zelf ergens een probleempje mee? Waar het hart van vol is, enzovoort...
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Hexley »

Daniela schreef:1. haar invloed op de mens in de straat is te verwaarlozen op een aantal fanatieke fans na
In jouw straat maar er is meer op deze wereld,...
Afbeelding
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door J1nny »

Hier een essay over een gedachtegang over wat er van de wereld geworden zou zijn indien het christendom niet ontstaan was.
Ik heb het met veel interesse en plezier kunnen lezen.
Ik hoop de geïnteresseerden hier ook.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Arike »

dank je voor de link

ik zal het eens rustig lezen tijdens de kerstdagen :mrgreen:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: COC: Roep pauselijke nuntius op het matje

Bericht door Hexley »

Geloof is net als twee verschillende geslachten een achterlijke uitvinding,... ;)
Afbeelding