SRS ontharen en verzekering

Psychologen en procedures
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

SRS ontharen en verzekering

Bericht door Ge'ya »

hallo

Voor mij is het nu al heel duidelijk dat ik een geslachtsbevestigende operatie wil laten doen. Volgende maand krijg ik mijn HRT en dan moet ik die minstens een jaar gebruiken om in aanmerking te komen voor de operatie. Nu vraag ik me af. Er is al voor mij een voorlopig consult aangevraagd i.v.m. de wachtlijsten. Ik snap en zou het niet anders willen, dat ik eerst dat jaar moet afronden wil het behandelteam mij groen licht geven voor de operatie. Tot dusver prima.
In mijn veronderstelling wil ik al naar de operatie toe werken en genitaal ontharen. Voor mij is laser niet een optie maar elektrolyse i.v.m. een groot gedeelte is wit haar i.v.m. mijn vitiligo in die regio. dus het zou langer gaan duren denk ik. Ook dat is geen probleem.
Deze week begrepen dat ik ook voor mijn laser ontharing(baard) een akkoordverklaring nodig heb. Ook aangevraagd. Nu willen ze foto's. Echter heb ik al sessies achter de rug omdat ik niet stil wilde zitten in mijn wachtlijstjaren. Dus dat is voor mijn eigen rekening, en toekomstige waarschijnlijk ook besef ik nu :lol: .
Ok i can deal with that.
Nu ben ik erg aan het nadenken dat ik wellicht eerst het hele jaar moet afmaken, ergens daarna groen licht kan krijgen, en dan pas daarna in het ontharingstraject kan gaan zitten. wil de verzekeringsmaatschappij meewerken. Klopt dit? dan kan ik waarschijnlijk pas over 2 jaar terecht voor de SRS.

Heeft iemand hier al ervaring mee? is het mogelijk, nog voordat je groen licht krijgt ,dat je al kan beginnen met de ontharing, middels het verzekeringstraject? of moet ik dat zelf betalen als ik niet wil wachten.?
of kan je dit al kortsluiten met je verzekering etc.?

alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: SRS ontharen en verzekering

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het hangt er helemaal vanaf bij welke instelling je bent. Ja je kan al beginnen met genitaal ontharen voor de goedkeuring voor een SRS, dat is zelfs een criterium. Bij het AUMC loopt de betaling voor genitaal ontharen via het AUMC (zij betalen dat direkt aan de huidtherapeut)
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: SRS ontharen en verzekering

Bericht door Marije »

Ik ga mijn SRS doen bij MKV (Kanhai). Ik ben gewoon alvast begonnen met het ontharen bij mijn eigen therapeute en kan tot maximaal 10 sessies van 75 euro per keer achteraf declareren. Gelukkig hoeft er maar heel weinig electrisch want jeetje, dat doet echt zeer... au.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: SRS ontharen en verzekering

Bericht door Frederieke »

Even voor de zekerheid, genitale ontharing wordt niet vergoed door de zorgverzekering. Nooit. De kosten daarvan worden betaald door de kliniek waar je de operatie doet. En dat zit in dus de prijs van de operatie verwerkt.

Bij het Radboudumc is het weer subtiel anders. Ontharing wordt geregeld via het Rijnstate ziekenhuis in Velp. Via een verwijzing na je consult bij de plastisch chirurg. Overigens: in Velp gebruiken ze alleen laser.

Maar voor mij het belangrijkste nadeel: het is 1,5 - 2 uur rijden enkele reis. Als je dat contant maakt als vakantie uren kost elke 'vergoede' sessie mij 200-300 euro.

Toen ik me dat realiseerde ben ik de genitale ontharing gewoon bij Cosmetique Totale om de hoek gaan doen. Vanmiddag weer op de fiets, 5 minuten rijden. Kost wat, heb je ook wat.

Zorg wel voor EMLA crème via de huisarts. Dan is laser en elektrische ontharing ook daar prima te verdragen. Eigenlijk geen centje pijn, om eerlijk te zijn.

Groetjes, Frederieke.
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

Re: SRS ontharen en verzekering

Bericht door Ge'ya »

Zoveel verschillen weer. Ik dacht al dat rijnstate niet aan elektrolyse zou doen. Ik ga maar eens navraag doen bij mijn huidige therapeut.
nu maar bidden tot de hormoongoden dat de rest van mijn lichaam net iets makkelijker gaat. ;)
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: SRS ontharen en verzekering

Bericht door Frederieke »

Ik ben in Velp geweest bij de huidtherapeut van Rijnstate en zij gaf aan dat als je elektrische epilatie nodig hebt, je wordt terugverwezen naar het Radboudumc en dat je dan zelf een huidtherapeut mag kiezen. En dan zou het wel vergoed worden door het ziekenhuis. Dus not all is lost ;-)

Gratis tip: laat de huidtherapeut gewoon eerst kijken. Naast grijze haren (jippie) heb ik een hele verzameling haren die op het eerste ook grijs lijken, maar waarvan de follikel nog pigment heeft en die dus toch door de laser kunnen worden behandeld.