Waar te beginnen?

Gevoelens die je met de wereld deelt
RebeccaVuurtje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2022, 18:34
Gender: Trans MtF

Waar te beginnen?

Bericht door RebeccaVuurtje »

Hallo lezers!

Ik heb mezelf recent aangemeld op dit forum omdat ik (net zoals velen van jullie ooit) twijfel over mijn identiteit en hoe ik door het leven wil.

Het is mijn een stomme vraag maar, waar te beginnen? De twijfel zit er goed in en ik durf het in mijn eigen omgeving nog niet te bespreken..

Inmiddels ben ik de 30 al gepasseerd en ben ik ergens ook bang dat het al te laat is om een eventuele transitie te ondergaan (zeker met de wachttijden).

Is het wellicht toch een idee om mijn huisarts aan te spreken? Ik loop hier natuurlijk al wel een tijdje mee en het voelt wel alsof ik spartel in het water.

Zijn er misschien forumgenoten die iets zouden willen vertellen over hoe hun “reis” is begonnen?

Tips zijn in ieder geval welkom :hbeat:

Liefs
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Waar te beginnen?

Bericht door MichelleB »

Ik was zelf 30 toen ik de coming out deed, en bijna 31 toen ik aan hormonen begon. Bijna 33 bij de GCS. Dus echt niet te laat hoor :)

Overigens zijn er velen die op latere leeftijd in transitie zijn gegaan, en succesvol ook

Je leeft nu en (voor zover we weten) maar 1 keer. Alles eruit halen!
-Life is a work in progress-
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Waar te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Hoi Rebecca,

Ik heb dezelfde vraag gesteld, want ik vond mezelf met 48 jaar ook al (te?) oud. Maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Dus om kort te gaan: maak vooral een afspraak met de huisarts om je te laten verwijzen.

Wat wel verstandig is is om vooraf te bedenken waar naar toe. Je mag namelijk bij meerdere organisaties op de wachtlijst staan. Dus lees je in, bijvoorbeeld op de site van Transvisie bijvoorbeeld en zoek meerdere GGZ instellingen in jouw regio. Succes!

En als je daar vragen over hebt, stel ze gerust.

Groetjes, Frederieke.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Waar te beginnen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Beginnen bij de huisarts lijkt een goed advies, daarna duurt het toch nog wel een poosje voor je aan de beurt bent. Ondertussen kun je beginnen met allerlei aanpassingen en de sociale transitie. Overigens ben ik een stuk ouder begonnen.
Irene
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waar te beginnen?

Bericht door 427lyn »

Er is een aantal praktijken die ook genderspecifieke geestelijke zorg geven (de reguliere ggz blijkt dat in een flink aantal gevallen ingewikkeld te vinden). De Vaart is dan volgens mij wel een goeie, daar is de wachtlijst wat ik weet een maand of 9. Daar kan je dan ook rustig met een psycholoog aan de gang om te kijken 'of dit het echt is' als ik het zo even mag stellen. Voordeel is ook dat je daar verder zou kunnen als je dat zou willen tbv hormonen.
Je zou ook kunnen kijken bij 'de seksuele zaak', of bij Psytrans. Het aanmelden voor die 2 ligt wel een stukje ingewikkelder...

Heel veel succes!
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Re: Waar te beginnen?

Bericht door Demitri »

Ey Rebecca,

Gelukkig bestaan stomme vragen niet. Ik ben zelf 27 en nog vrij aan het begin van een mogelijke reis.
Zelf zit ik nog aardig in twijfels, maar dit is wellicht omdat ik een echte denker ben.

Tips over waar te beginnen heb ik niet, maar ik kan wel wat over mijzelf delen.
Jaren lang heb ik nooit echt stil gestaan bij mijn gender. Ik leefde. Had andere worsteling. En gelukkig opgegroeid in een omgeving waar men niet echt onderscheid tussen man vrouw maakte.
Toen het eenmaal naar boven kwam (nadat ik andere problemen had verholen) kwam het eigenlijk bij mij niet zo als een verrassing. Ik zag mezelf van jongs af vanbinnen als man, maar ik dacht dat dit puur was omdat ik van schrijven hou. Dat mijn fantasie gewoon levendig was.
Meerdere keren hebben mensen gevraagd of ik wellicht trans was, zelfs mijn oude psycholoog. Toen wuifde ik het lachend weg. Ik trans? Nee, dat was niet mogelijk.

Maar nu.. wat ik zelf eerst ben gaan doen is heel veel dingen online kijken. Ervaringen. Informatie. Etc. Dat gaf me comfort. Mijn vriendin had al vrij snel door wat er speelde en wist dat het niet gewoon voor de lol was. Gelukkig kan ik met haar mijn gedachten delen. Het delen is voor mij vooral waardevol op het moment.

Daarnaast, indien mogelijk, en als je wilt (al dan niet doet) experimenteer rustig met wat dingen. Make up, kleding, etc. Hoe het voelt. Ik voelde mij een stuk beter zodra ik mezelf dat toeliet. Eigenlijk zo goed mogelijk jezelf jezelf laten zijn , zonder te denken wat de wereld vind.

Buiten dat om kan je natuurlijk naar de huisarts, een stap die ik nog niet heb durven zetten. Maar hopelijk helpen mijn woorden wat!
RebeccaVuurtje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2022, 18:34
Gender: Trans MtF

Re: Waar te beginnen?

Bericht door RebeccaVuurtje »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb je tip opgevolgd Demitri en wat kleding besteld, ik heb nu wel echt een spannend gevoel in mijn maag. Zoo benieuwd hoe het straks voelt!
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Waar te beginnen?

Bericht door xxman »

Dag Rebecca,

Zoals vele andere ook al zeiden, 30 is zeker niet te laat!

En waar te beginnen, zeker goed om je alvast aan te melden bij een ziekenhuis, ook als je het nog niet zeker weet, want de wachttijden zijn erg lang.

Voor alleen de hormonen zijn er ook andere opties, zo kun je bijvoorbeeld naar psytrans, de Vaart, of genderGP in Engeland. De laatste is het snelst, hier moet je vaak alles uit eigen zak betalen, maar als je het kan betalen en erg zeker van je zaak bent is dit goede oplossing.

Verder zit je op dit forum goed! Ook kun je eens kijken op de site van transvisie, hier kun je veel bijeenkomsten vinden. Misschien vind je het leuk om een keer naar zo'n bijeenkomst te gaan, vragen te stellen en mensen in het echt te ontmoeten.

Veel succes met je reis!
RebeccaVuurtje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2022, 18:34
Gender: Trans MtF

Re: Waar te beginnen?

Bericht door RebeccaVuurtje »

Nou hierbij een kleine update.

Ik heb wat kleding besteld en aangepast, het gaf me helaas niet het gevoel wat ik had verwacht. Eerlijk gezegd voelde ik er helemaal niets bij..

Erg verwarrend allemaal. Het voelt erg in conflict..

Liefs,
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Waar te beginnen?

Bericht door Josh »

Wat was het gevoel en misschien ook het beeld dat je erbij had verwacht?

En wat is het dat je precies voelt met betrekking tot je (gender)identiteit en welke aspecten twijfel je over?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Plaats reactie