PsyQ?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

PsyQ?

Bericht door Mareijn »

Hoi allemaal!

Ik heb eindelijk weer eens een voorzichtig stapje durven zetten en PsyQ gemaild met wat vragen. :wship: Ik heb mezelf beloofd dat de volgende stap een verwijzing vragen aan de huisarts is. Heeft er iemand (goede) ervaringen met PsyQ? Is het handig i.v.m. wachtlijsten meerdere instellingen aan te schrijven en zo ja, welke raden jullie aan? (het liefst in de regio Zuid Holland)

Liefs Marijn
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: PsyQ?

Bericht door Lise »

PsyQ doet begeleiding voor transmensen om te ontdekken wat ze willen met hun transgevoelens. Wat ze echter niet doen, in tegenstelling tot "reguliere" genderklinieken, is doorverwijzen naar het medische circuit. Het hangt er dus een beetje vanaf welke hulp je zelf voor ogen hebt. Waarbij het misschien zonde is als je, gezien de enorme wachttijden van genderklinieken, eerst naar PsyQ gaat en dan later bedenkt dat je toch een medische verwijzing wil. Als je geen medische verwijzing wil, ben je vast bij PsyQ veel sneller aan de beurt, dus dat is dan weer een voordeel.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: PsyQ?

Bericht door San(ne) »

Wat Lise zegt. Als je doel is om hormoontherapie te beginnen en evt operaties uit te laten voeren kan PsyQ daar niets in betekenen. Zij kunnen niet doorverwijzen. Als je doel is om psychologische ondersteuning te krijgen kan PsyQ dat wel.

Een instantie in Zuid-Holland die wel kan verwijzen is De Vaart (hoofdvestiging is in Assen, maar je kunt na de intake aangeven dat je elders "behandeld" wilt worden. Ze hebben een vestiging in Waddinxveen).
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1354
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: PsyQ?

Bericht door Marije »

Ik sprak laatst iemand die via PsyQ wel alles deed volgens mij. Ik was verbaasd want hier op het forum lees je altijd andere berichten. Soms zijn dingen misschien achterhaald?

Morgen gaat misschien PsyTrans open. (1 November). Daar kan (bijna) alles online en gaat 't altijd supersnel.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: PsyQ?

Bericht door Mareijn »

Hmm goed om te weten allemaal. Ik zal het in het eerste gesprek vragen en als een doorverwijzing inderdaad niet mogelijk is doe ik dat zelf gelijk. Bedankt voor de tips!
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --