Ik denk ik start even een vrolijke topic.
Vaak zijn we aan het kijken naar hoe het anders had kunnen zijn, wat niet goed gaat, hoe lang dingen duren etc… etc…
Dus laat ik eens een vrolijke tegenhanger hiervoor in het leven roepen: gender-blijheid.
Lijkt me een leuk idee als we onze juich-momenten, toffe situaties en positieve dingen die we meemaken hier kunnen opschrijven… hoe leuk is dat?
Ik begin meteen even met een voorbeeld van vandaag die ik meemaakte:
Ik stond in de Albert Heijn en ik stond bij de zuivel afdeling en wilde melk pakken.
Maar er stond een meisje voor die koelceldeur. Haar moeder zei: ga eventjes opzij lieverd want diegene wil er bij. Vlak voor het woord diegene hoorde ik een subtiele korte pauze, waaraan ik hoorde (en zag) dat ze me van boven naar beneden scande, en resoluut koos voor de neutrale aanspreekvorm. Nou! Ik kon haar wel een dikke knuffel geven. Een groot bewijs weer hoe makkelijk je het kunt maken en hoe je de dag van een non-binair persoon weer helemaal vrolijk maakt. Ik zag dat ze me echt oprecht met respect wilde behandelen. Ik lachte haar vriendelijk toe en ik kreeg een lieve lach terug toegeworpen.
Ik ben benieuwd naar jullie gender-blijheid vandaag
Liefs, Maartje xxx