Snelste weg?

Psychologen en procedures
enbyent
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2022, 22:41
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Hen/hun

Snelste weg?

Bericht door enbyent »

Hoi hoi, Ik zit met een vraag. Ik sta (sinds vandaag!!) op de wachtlijst voor het Amsterdam VUMC. Ik begrijp ook dat klinieken als De Vaart en PsyTrans voor medische transitie alsnog doorverwijzen naar bijvoorbeeld het VUMC. (correct me if i'm wrong)

Zijn de wachttijden bij deze klinieken korter, en zou dat in theorie kunnen betekenen dat ik bij hen eerder aan de beurt ben dan bij het VUMC?
En als ik dan eindelijk in een traject beland ben met een van deze klinieken, geldt er dan alsnog een wachtlijst wanneer deze kliniek mij naar het VUMC doorverwijst voor HRT?

Eigenlijk is mijn vraag kort samengevat dus: Wat is zoal de snelste weg naar HRT, via een genderteam van een van de ziekenhuizen, of via een kliniek als De Vaart/PsyTrans?

P.S. ik weet dat GenderGP eigenlijk de snelste manier is, maar voor nu richt ik me eerst op Nederlandse gereguleerde zorg.

Dank jullie wel :)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Snelste weg?

Bericht door Marije »

Volgens mij is PsyTrans in combinatie met Maasstad Rotterdam het snelst. Dat heb ik gedaan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Snelste weg?

Bericht door SearchingLady »

De Vaart met het Maasstad ziekenhuis duurde voor mij een jaar van eerste inschrijving tot eerste keer hormonen ophalen bij de apotheek. Zoals Marije zegt zal PsyTrans sneller zijn.

De Vaart en PsyTrans verschillen volgens mij wel qua vergoeding vanuit de zorgverzekering. Ik kreeg bij De Vaart alles vergoed vanuit de basisverzekering. Kijk dat dus even na bij je zorgverzekeraar in 2023.

Als laatste moet je bij PsyTrans elke eerste van de maand op de website kijken of ze weer open zijn voor aanmeldingen en je dan zo snel mogelijk aanmelden. Als je wordt geaccepteerd heb je daarna volgens mij nog de tijd om de verwijzing van de huisarts op te sturen. Bij De Vaart kon ik mij elk moment aanmelden maar was de tijd tot intake wel langer en was er ook een tweede wachttijd tussen intake en eerste gesprek die ook langer is dan bij PsyTrans.

Bij PsyTrans is alles online volgens mij. Bij De Vaart moeten sommige sessies wel op locatie en afhankelijk van waar je woont kan dat een eindje reizen zijn.

Wellicht kan iemand die zich recent bij De Vaart of PsyTrans heeft aangemeld nog meewegen of wat ik zeg (nog) klopt.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Snelste weg?

Bericht door Frederieke »

SearchingLady schreef: 23 dec 2022, 07:28 Bij PsyTrans is alles online volgens mij.
Dit is gelukkig niet waar. Althans, ik heb bijna alle gesprekken op lokatie in Groningen gedaan. Volgens mij is het een keuze, en ik kan tijdens een video gesprek bepaalde emoties gewoon niet kwijt.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Snelste weg?

Bericht door Marije »

Ik ben bij PsyTrans ook in Apeldoorn en Groningen geweest. Mijn intake was online en de 1e gesprekken i.v.m. corona. De vragenlijsten is altijd op kantoor en kan tegenwoordig in Amersfoort.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Snelste weg?

Bericht door wolvster »

De Vaart wil inderdaad dat je een aantal gesprekken op locatie doen. 2x een normale sessie en de 'second opinion' bij de psychiater moet ik op locatie doen.
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Snelste weg?

Bericht door SearchingLady »

Frederieke schreef: 23 dec 2022, 08:48
SearchingLady schreef: 23 dec 2022, 07:28 Bij PsyTrans is alles online volgens mij.
Dit is gelukkig niet waar. Althans, ik heb bijna alle gesprekken op lokatie in Groningen gedaan. Volgens mij is het een keuze, en ik kan tijdens een video gesprek bepaalde emoties gewoon niet kwijt.

Groetjes, Frederieke.
Bedankt voor de correctie!
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Snelste weg?

Bericht door sammy »

Ik heb mij van de zomer aangemeld bij psytrans, en hopelijk krijg ik komende maand groen licht! Dan zal ik als het goed is doorverwezen worden naar de genderclinic. (Volgens onderzoek van de tweede kamer is het 1 week wachten tot intake. En hebben ze een wachtlijst van 4 weken voor operatie)

Ik geloof dat als je je aanmeld daar en dan bij gender clinic gaat, dat het kortste traject is van intake tot medische transitie. Maar dan moet je dus goed opletten elke 1e van de maand! Vaak zetten ze tussen 08:00 en 09:00 op de website of de wachtlijst open gaat of niet.

Daarnaast inderdaad zoals hierboven aangegeven kan heel veel online bij psytrans, maar is fysiek ook mogelijk op verschillende locaties! De vragenlijsten MOETEN idd op locatie, ik ben daarvoor in Amersfoort geweest.

Ondertussen is bijna alles sneller dan het VU... Dus als je sneller aan de beurt wilt zijn, kijk gerust rond en meld je vooral aan! Je kunt op meerdere plekken gewoon op de wachtlijst staan. En als je later denkt, hmmm dit is het toch niet, dit voelt niet goed. Dan meld je je weer af.

Kijk vooral naar waar jij gelukkig van word
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die