Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gezichtshaar

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Gezichtshaar

Bericht door AJpoekie »

Hoi allen,

Al lange tijd ben ik lid van dit forum, maar ook een aantal jaren er tussen uit geknepen.
Zat wel in (relatief) rustig vaarwater, vond ik en had het niet zo nodig.

Laatste tijd is het een stuk zwaarder voor me.
Sinds het failliet gaan van Stepwork ben ik braaf aan het wachten tot ik terecht kan bij de VU om daar de volgende stappen op transitie gebied te kunnen zetten. Ik merk dat er steeds tussen de operaties in steeds een tijd is dat het best wel oké gaat en je ook gewoon op mentaal vlak hersteltijd nodig hebt, voor je de volgende stap aan kan (natuurlijk wil niet iedereen elke stap, maar dat terzijde). Ik ben NU klaar voor de volgende stap. Maar dat is nogal lastig, gezien ik zeker nog wel een half jaar moet wachten voor ik aan de beurt ben (en dan nog weer een paar jaar op de wachtlijst gaan staan voor de colpec en alvast op de wachtlijst voor de phallo. Ik snap niet waarom dat niet gewoon vanaf de aanmelding meteen al kan. De diagnose heb ik toch al).. Het valt me zwaar om elke dag nog geconfronteerd te worden met een lichaam dat niet bij me past. En de gedachten dat het nog wel 5 jaar zullen worden waarin ik bij elk concert, elk festival, elke vakantie (outdoor) niet staand kan plassen en mijn lijf in een hostel een beetje moet verbergen, is gewoon super kut (letterlijk en figuurlijk ;-) ).
Aan de andere kant is het al dikke winst voor me dat ik dit jaar wel op gemengde slaapzalen durf te liggen, dat had ik een paar jaar geleden echt absoluut niet gedaan. En natuurlijk ben ik ook ontzettend blij met de weg die achter mij ligt, ik ben (in meerdere opzichten) ontzettend veranderd de afgelopen jaren en dat heeft echt wel bijgedragen aan dat ik me veel gelukkiger voel.

Maar goed: op operatiegebied valt er weinig te doen, behalve wachten.

Op een ander gebied, gezichtshaar, wil ik graag jullie ervaringen horen.
9 mei a.s. zit ik 4 jaar aan de testo, en ik heb helaas tot op heden nog nauwelijks gezichtshaar (in ieder geval niet duidelijk zichtbaar).
Onder mijn kin vormen zich een stuk of twintig wat donkerdere haren, mijn snor is blond en qua bakkebaarden staan er op beide kanten van mijn gezicht maximaal 5 haren.

Het frustreert enorm, mede doordat ik altijd véél jonger wordt geschat dan ik daadwerkelijk ben (ik werk in het onderwijs en dan is het nogal kut als mensen denken dat je een leerling bent, ipv personeel). Overal waar ik lees (of kijk) over ervaringen van transguys met baardgroei is het toch wel ergens in jaar 2 of 3 aan de testo dat gezichtshaar zich redelijk ontwikkeld. Daar had ik mijn pijlers dan ook op gericht..

Maar nu zijn we bijna 4 jaar verder en is het nog erg karig.
Zijn er nog andere jongens hier die na zoveel jaar testo ook moeite hadden/hebben met het ontwikkelen van gezichtshaar?
Hoe was dat voor jullie? (En hebben jullie hier wat mee gedaan?)

Ik denk erover om minoxidil te gaan gebruiken.
Of om te kijken of het mogelijk is mijn testo dosering wat te verhogen (zit aan de nebido, en mijn waarden zitten al een tijdje stabiel rond de 16, waardoor ik nog maar 1x in de 3 jaar meting hoef te doen. Maar ik zou kunnen overleggen om of de prik eerder te halen, of om de komende maanden wat te experimenteren met 1 pompje androgel erbij, uiteraard in overleg met de endo. Ik weet in ieder geval dat de nebido 1 week eerder halen voor hem sowieso prima is, omdat ik al eens heb aangegeven dat ik me aan het eind van mijn shot vaak een week lang nogal moe voel).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Gezichtshaar

Bericht door Daan_3 »

Shit, dat is vervelend inderdaad. Balen dat je nu weer een wachtlijst moet afwachten terwijl je al zo ver was in je traject.

Met je vraag zelf kan ik je niet echt helpen, daar heb ik nog geen persoonlijke ervaring mee. Ik heb wel gelezen dat het erfelijk kan zijn. Hoe zit het met het gezichtshaar bij mannelijke familieleden?

Het lijkt me een goed idee omdat met je endo te overleggen inderdaad.
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Gezichtshaar

Bericht door AydenS »

Heel naar voor je dat je je zo voelt. Heel herkenbaar hoor. Wat je zou kunnen proberen om je baardgroei te stimuleren is om 3 keer per week je gezicht te rollen met een dermaroller met naaldjes van 0,5 mm. Ik gebruik ook dr DHT beard oil. Gemaakt door een transman voor transmannen en nb mensen.
De basis is pepermunt, wat doorbloeding stimuleert.

Ik gebruik het nu een half jaar en merk duidelijk verschil. Maar ken ook een jongen waar het helaas niet voor werkt.
Het is een veiliger alternatief voor minoxidil. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar niet veilig voor katten en ik kreeg er hoofdpijn en hartkloppingen van.

Dermarollen zou denk ik sowieso al iets helpen. Maar iedereen is anders en je genen spelen helaas een grote rol. Hoop dat het gauw een beetje zal doorzetten.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Gezichtshaar

Bericht door AJpoekie »

Tweelingbroer heeft alleen een duidelijk zichtbare snor, verder ook niet echt veel.
Beide kanten van familie wel veel gezichtshaar verder.

Ik heb ook ooit een jaar lang baardolie geprobeerd, maar het hielp niet.
Die roller heb ik nog nooit van gehoord, thanks! Ik ga het eens googlen. Wat voor verschil merk jij Ayden?

Minoxidil had ik de bijwerkingen al van gelezen, da's niet echt fraai nee. Hoewel het qua haarstimulatie wel echt lijkt te werken.
Zit ook beetje te schipperen tussen dat ik best wat wil uitproberen, maar niet weer weet ik hoeveel euro's en drie producten verder wil zijn om vervolgens weer teleurgesteld af te druipen. Aan andere kant, het kan niet erger dan het nu is.

Misschien is het een kwestie van een nog langere adem.. Of zou toch de testo waarde wat omhoog moeten, zodat het wel wat meer gaat doorzetten..
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Gezichtshaar

Bericht door San(ne) »

Qua genetische aanleg is (helaas) de beste graadmeter broers/zussen. Als je broer alleen een beetje snorgroei heeft, dan zal er voor jou zeer waarschijnlijk ook geen Chewbacca gezicht in zitten. Verder is 4 jaar testo nog niet lang genoeg voor het volledige baardgroeipotentieel. Cis jongens hebben tijdens hun tienerjaren ook nog zeer minimale baardgroei, terwijl ze dan ook al jaren zijn begonnen met meer testo produceren.

Verder vwb staand plassen: ik gebruik al jaren een ding dat “wopeeh” heet. Was makkelijk aangeleerd en je kunt het geheel een soort van dicht klikken en in je broekzak doen. Ik vind packers vreselijke dingen, dus dan is dit een goed alternatief. Gebruik ‘m vaak op festivals enzo bij plaskruizen. Ook tijdens wandelen in de natuur.
Ik ben non-binair, gebruik geen testo en word ook vaak nog aangezien als vrouw, maar nooit issues mee gehad. Misschien heel af en toe een twijfelachtige blik, maar ik schijn altijd heel boos te kijken, dus dat scheelt.
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Gezichtshaar

Bericht door AydenS »

AJpoekie schreef: 30 jan 2023, 21:41 Tweelingbroer heeft alleen een duidelijk zichtbare snor, verder ook niet echt veel.
Beide kanten van familie wel veel gezichtshaar verder.

Ik heb ook ooit een jaar lang baardolie geprobeerd, maar het hielp niet.
Die roller heb ik nog nooit van gehoord, thanks! Ik ga het eens googlen. Wat voor verschil merk jij Ayden?

Minoxidil had ik de bijwerkingen al van gelezen, da's niet echt fraai nee. Hoewel het qua haarstimulatie wel echt lijkt te werken.
Zit ook beetje te schipperen tussen dat ik best wat wil uitproberen, maar niet weer weet ik hoeveel euro's en drie producten verder wil zijn om vervolgens weer teleurgesteld af te druipen. Aan andere kant, het kan niet erger dan het nu is.

Misschien is het een kwestie van een nog langere adem.. Of zou toch de testo waarde wat omhoog moeten, zodat het wel wat meer gaat doorzetten..
Veel meer baardgroei, donkerder en meer stuggere haren. Ook veel nieuwe vellusharen, die over een tijdje terminaal worden. Zo'n roller is niet zo duur. Voor de olie betaal ik 90 euro per jaar. Vind ik het waard, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen van voor de olie en 5 maanden met olie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Gezichtshaar

Bericht door AJpoekie »

San(ne) schreef: 31 jan 2023, 11:07 Qua genetische aanleg is (helaas) de beste graadmeter broers/zussen. Als je broer alleen een beetje snorgroei heeft, dan zal er voor jou zeer waarschijnlijk ook geen Chewbacca gezicht in zitten. Verder is 4 jaar testo nog niet lang genoeg voor het volledige baardgroeipotentieel. Cis jongens hebben tijdens hun tienerjaren ook nog zeer minimale baardgroei, terwijl ze dan ook al jaren zijn begonnen met meer testo produceren.

Verder vwb staand plassen: ik gebruik al jaren een ding dat “wopeeh” heet. Was makkelijk aangeleerd en je kunt het geheel een soort van dicht klikken en in je broekzak doen. Ik vind packers vreselijke dingen, dus dan is dit een goed alternatief. Gebruik ‘m vaak op festivals enzo bij plaskruizen. Ook tijdens wandelen in de natuur.
Ik ben non-binair, gebruik geen testo en word ook vaak nog aangezien als vrouw, maar nooit issues mee gehad. Misschien heel af en toe een twijfelachtige blik, maar ik schijn altijd heel boos te kijken, dus dat scheelt.
Ik hoef ook geen chewbacca gezicht. Ik vraag me vooral af of anderen er ook last van hebben (dus hoef daarin geen feitjes over hoe het werkt, want dat wist ik wel). Ik verwacht ook geen volledige baardgroeipotentieel. Echter zie ik alsnog dat in de praktijk veel transmannen na 4 jaar wel IETS hebben. Vandaar dat ik op zoek ben naar lotgenoten en hoor ik graag hoe zij ermee omgaan. Ik begrijp dat je probeert te vertellen dat het misschien een kwestie is van accepteren, maar dat is niet echt mijn strongsuit... Het doet teveel met mijn dysforie en mijn gezichtshaar geduld is inmiddels een beetje opgeraakt, en eigenlijk dus ook juist omdat ik andere transgasten ken die na veel minder tijd al veel meer hebben dan ik nu. Ik worstel ermee dus. En die feiten werken niet tegenover mijn gevoel.

Thanks voor je tip over de wopeeh.
Ik heb er even naar gekeken. Het ziet er heel gebruiksvriendelijk uit, maar niet wat ik zoek.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Gezichtshaar

Bericht door AJpoekie »

AydenS schreef: 31 jan 2023, 20:38
AJpoekie schreef: 30 jan 2023, 21:41 Tweelingbroer heeft alleen een duidelijk zichtbare snor, verder ook niet echt veel.
Beide kanten van familie wel veel gezichtshaar verder.

Ik heb ook ooit een jaar lang baardolie geprobeerd, maar het hielp niet.
Die roller heb ik nog nooit van gehoord, thanks! Ik ga het eens googlen. Wat voor verschil merk jij Ayden?

Minoxidil had ik de bijwerkingen al van gelezen, da's niet echt fraai nee. Hoewel het qua haarstimulatie wel echt lijkt te werken.
Zit ook beetje te schipperen tussen dat ik best wat wil uitproberen, maar niet weer weet ik hoeveel euro's en drie producten verder wil zijn om vervolgens weer teleurgesteld af te druipen. Aan andere kant, het kan niet erger dan het nu is.

Misschien is het een kwestie van een nog langere adem.. Of zou toch de testo waarde wat omhoog moeten, zodat het wel wat meer gaat doorzetten..
Veel meer baardgroei, donkerder en meer stuggere haren. Ook veel nieuwe vellusharen, die over een tijdje terminaal worden. Zo'n roller is niet zo duur. Voor de olie betaal ik 90 euro per jaar. Vind ik het waard, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen van voor de olie en 5 maanden met olie.
Thanks voor de pics! Ziet er super dope uit man!
Dat klinkt voor mij als misschien de roller proberen, maar dan wel in combi met de minoxidil.
Of eerst alleen even zo'n roller. Dan heb ik ten minste idee dat ik er ergens mee invloed op uit kan oefenen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Gezichtshaar

Bericht door San(ne) »

Ik kwam vandaag iets tegen op internet en moest aan dit draadje op het forum denken (verder ben ik écht hard aan het werk hoor..).

https://fbclinic.nl/haartransplantatie- ... randering/
Ikzelf was eigenlijk niet bekend met het feit dat je kennelijk ook haartransplantaten kunt laten plaatsen in je baard. Misschien is het niet iets dat degene die dit topic heeft geopend wil, maar in dat geval hebben anderen die op dit topic stuiten er wellicht iets aan.

De site is overigens een willekeurige aanbieder, maar de enige waarvan ik zag dat ze specifiek iets over transmannen en baardtransplantaten op de site hadden staan.
Joey
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2022, 12:16
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij

Re: Gezichtshaar

Bericht door Joey »

Hallo, ik weet niet aan welke operaties je zit te denken, ik ben in Belgrado geweest voor de phallo. Ik ben hier zeer tevreden over en kan het iedereen aanraden (mits je de tijd en moeite erin wilt stoppen). De wachttijden zijn een maand of 3 ongeveer.
Wat betreft gezichtshaar heeft het bij mij ook 5 jaar geduurd voordat ik een beetje haar begon te krijgen op mijn kin en snor. Helaas is het nu, een jaar later nog niet meer dan dat, maar wel genoeg om een klein baartje op mijn kin te laten staan.