Mastectomie Van Loenen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
noahh
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2021, 14:00
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Mastectomie Van Loenen

Bericht door noahh »

Hey iedereen,

Over een maand ongeveer heb ik eindelijk mij operatie bij van Loenen!! Super excited. Nu heb ik alleen wel een paar vragen.

1. Welke post-op binder is het handigste om aan te schaffen?
2. Wat voor medicatie of andere dingen kan ik voordien kopen?
3. Heeft iemand nog andere tips?

Ik heel meestal vrij langzaam dus ik denk dat alle kleine beetjes kunnen helpen haha.

Groet, Nico.
1 maart: Aanmelding PsyTrans
19 mei: Intake PsyTrans
25 juli: Aanmelding / eerste consult GenderGP
13 september: Consult Dr. van Loenen
15 september: Start T via GenderGP
21 oktober: Second opinion
20 maart: Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door Hal »

1) Je krijgt er een mee vanuit de kliniek. Ik heb daarnaast een 'verbouwde' gewone binder gebruikt - een halflange van GC2B met een doorgeknipt voorpand waar vervolgens klittenband in gezet is.

2) Als je gevoelig bent voor verstopping, zou je een vezelsupplement kunnen gebruiken, of denoods een mild laxeermiddel op voorraad kunnen leggen. Ik had zelf ook wat babywipes in huis voor de eerste dagen dat je niet mag douchen.

3) Ik heb zelf destijds zo'n enorm u-vormig kussen gekocht. Heeft veel gedaan om me te helpen steeds op mijn rug te slapen zonder kapot te gaan van de rugpijn. Verder heb ik wat geinvesteerd in losse overhemden en vesten met een rits, zodat ik de eerste weken me lekker makkelijk kon aankleden.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door San(ne) »

Hoi, fijn dat het dichterbij komt!
Ik ben 23 januari geopereerd door Van Loenen.

1. Dit is helemaal aan jou. Ikzelf heb er eentje van Lipoelastic besteld, deze: https://www.lipoelastic.nl/mtms-comfort.
Heel veel evrhalen gehoord van mensen die helemaal klaar waren met hun binder. Ik heb 'm nu 3 weken non-stop aan en er eigenlijk niet echt last van. Ik vouw er wel aan de voorkant een hydrofiele doek onder, omdat ik het niet fijn vind als de binder langs mijn littekens wrijft. Er zitten nog wat korstjes op en die worden er dan af geschuurd. Met de doek niet. Ook gebruik ik elke dag een nieuwe doek, waardoor ik niet zo vaak de binder zelf hoef te wassen. Ook veel mensen gebruiken een binder van Marena, maar die is duurder en je mag 'm niet retourneren als de maat niet goed is. Van Lipoelastic wel. Ik ben begonnen met een maat S, maar heb na de eerste week een XS besteld, ondanks dat ik pre-operatie wel echt een S had volgens de maattabel. De lossere doe ik nu 's nachts aan. XS is de kleinste maat (wat ik nog best groot vind. Ik ben zelf 1.83 en 70 kg, dus als je wat ieliger bent dan is dit merk al snel te groot).
Het is evt handig om er 2 te hebben ivm wassen, maar niet per se nodig, omdat Van Loenen je ook naar huis stuurt met zo'n elastische band. Die kun je evt aandoen als je normale binder ff gewassen moet.

2. Alleen paracetamol (veel. Ik heb bijna 3 weken de maximale dosis per dag gebruikt, dus 8 pillen per dag. Ik had ook een infectie na 2 weken, dus ws kun je als alles goed gaat sneller van de pijnstilling af.). De rest (diclofenac, siliconen wondcontactdingen, antibiotcazalf en absorberend verband) kan op de dag van de operatie opgehaald worden bij een apotheek vlakbij het operatiecentrum in Amstelveen. Mijn partner heeft dat opgehaald terwijl ik werd geopereerd. Wel een identifiactiebewijs meenemen op de dag zelf zodat iemand anders jouw recept kan afhalen. Ik had wel meer absorberend verband nodig dan in het pakket zat, maar dat spul is bij apotheken en bij de Etos te koop.

3. Verzamel HEEL VEEL kussens. Ik slaap nog steeds op mijn rug en gebruik hier 3 grote en 2 kleine kussens voor. De eerste nacht heb je drains in en dan is plat liggen niet fijn, dus heb je wellicht nog meer kussens nodig. Ook een kussen in de auto voor na je operatie tussen gordel en je borst is aan te raden.

Mocht je nog meer vragen hebben, laat maar weten. Het (trauma :P) zit nog vers in mijn geheugen.
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door wolvster »

Vraagje; hoe weet je welke maat je moet hebben van de post op binder? Je kan tenslotte moeilijk de borstomvang gebruiken van voor de operatie en na de operatie is meten misschien ook niet handig?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door San(ne) »

wolvster schreef: 15 feb 2023, 16:40 Vraagje; hoe weet je welke maat je moet hebben van de post op binder? Je kan tenslotte moeilijk de borstomvang gebruiken van voor de operatie en na de operatie is meten misschien ook niet handig?
Gewoon onder en boven borsten meten, dan weet je het wel ongeveer.
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door wolvster »

Ah ja, dat klinkt logisch inderdaad. Bedankt!
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door Josh »

Ik ben in mei ergens aan de beurt bij van Loenen.

Hier is mijn lijstje:
  • Mijn kapper gaf mij de tip over aardappelsap. Werkt blijkbaar heel goed ontstekingsremmend.
  • Mastectomie kussen, in NL alleen verkrijgbaar als losse hartvormige kussens, maar op amazon.com of uk te vinden als volledig kussen die je ook vast kan maken met handige zijvakjes voor eventuele koud/warm compressen
  • Ruggenkrabber
  • Anti-allergie tabletten tegen jeuk van de narcose
  • Stoelgang verzachter
  • Keelsnoepjes, sommigen hebben keelpijn na de operatie
  • Rietjes of rietjesbeker of een waterzak drinksysteem, makkelijker water drinken
  • Kussens om op je rug te kunnen slapen
  • Nekkussen
  • Pyjama's die je dicht kunt knopen aan de voorkant
  • Overhemden, zodat je je armen niet hoeft op te tillen
  • Grijparm, zodat je niet hoeft te bukken
  • Genoeg entertainment: tablet/laptop met netflix o.i.d., boeken/magazines, muziek, knutselwerk, lego etc.
  • Siliconen litteken pleisters/strips
  • Vochtige washandjes
  • Probiotica / griekse yoghurt
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door Josh »

Vergeten te melden: Arnica montana & bromelain tabletten

Arnica montana: Het staat in de homeopathie bekend om de gunstige invloed op opkomende zwellingen en blauwe plekken. Arnica mag nooit uitwendig toegepast worden op open wonden.
Arnica heeft 3 belangrijke eigenschappen: het is ontstekingsremmend, pijnstillend en verzachtend. Het kan zeer effectief zijn bij het verminderen van hematomen.

Bromelain: Bromelaïne werkt als een sterke antioxidant en is vooral ontstekingswerend waardoor pijn minder kans krijgt.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door Matijs »

Voor mij is deze operatie alweer twee jaar geleden. Het verschilt een beetje per persoon wat je nodig hebt. Zo heb ik van bovenstaande niet alles in huis gehad of gebruikt. Als het goed is, krijg je in ieder geval een lijstje van Van Loenen met daarop welke pleisters, etc (na de operatie).

Wat ik in ieder geval wel handig vond:

- kussentjes - ik had o.a. een smal rechthoekig kussentje dat ik ideaal vond voor mijn nek.
- 2 post-op binders - deze moet je 24 per dag dragen, waardoor het fijn is om af te wisselen, zodat je de ander kan wassen. Ik had die van Danaë met klittenband, wat op zich wel fijn was. Ik kon deze makkelijk om- en afdoen.
- washandjes; tegen de jeuk/irritatie van de binder Ik plaatste daarom washandjes ertussen. Sowieso gaf voor mij de washandjes een veiliger gevoel als ik deze op de wond legde.
- paracetamols: ik had weinig pijn, maar het is wel handig om deze te kunnen gebruiken als je pijn hebt
- bovenkleding die je makkelijk kunt aantrekken, een vest bijvoorbeeld.
- littekencrème; heeft meerdere functies. Ik gebruikte Alhydran.

Zorg dat bepaalde spullen die je veel gebruikt niet te hoog liggen 😁 Alvast veel succes!
###
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Mastectomie Van Loenen

Bericht door wolvster »

Even een oud topic omhoog gehaald.
Ik zit te denken om zo'n U vormig voedingskussen te halen, wat kan helpen om op mijn rug te kunnen slapen:
Zoals deze.

Is dat ongeveer wat jij bedoelde @Hal ?