gewoonten

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw
Contacteer:

gewoonten

Bericht door mariannevanh »

Op dit moment ben ik verkouden. Dat is helemaal niet erg, maar ik krijg de opmerking van nabije omstanders dat - als ik mijn neus snuit - dat ik niet zo moet "toeteren", dat is niet vrouwelijk.
* Hoe komt het dat ik "toeter" bij het snuiten?
* Hoe voorkom ik dat?
* Wat is hierin een "vrouwelijke" manier?
Allemaal vragen die nu in mij opkomen?
Oh ja, ik weet dat snuiten niet gezond is, maar opsnuiven/ophalen/optrekken beter.
Wie helpt?

Vriendelijke groet,
Marianne
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: gewoonten

Bericht door San(ne) »

Het is niet echt aardig van mensen dat ze dat tegen je zeggen en ook ontzettend onnodig. Er is geen “vrouwelijke” manier van het snuiten van je neus natuurlijk.

Het klinkt een beetje als dat mensen vroeger tegen mij (als “onschuldig” klein kind) zeiden over vanalles dat het niet meisjesachtig genoeg was.

Gewoon lekker je neus snuiten zoals jij dat wil. Ik zou persoonlijk met nog meer geluid gaan snuiten bij de betreffende mensen die zoiets tegen mij zeggen.
Gea
Berichten: 303
Lid geworden op: 19 dec 2022, 18:49
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: gewoonten

Bericht door Gea »

Precies wat hier boven wordt gezegd.
Gewoon blijven zoals je bent.
Niet druk om maken.
En in mijn beleving is er ook geen mannelijke of vrouwelijke snuiten.
Iedereen doet het in op zijn/ haar/hun manier..
Het is mooi als je jezelf mag zijn.
Het is mooier als je jezelf kunt zijn.
:hbeat: :hbeat: :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: gewoonten

Bericht door Maartje-nb »

Inhouden… schijnt ook slecht te zijn.
Ik ken ook vrouwen die heel on-charmant dit doen. Dus zal er gewoon niet te veel de focus op leggen voor jezelf. Of naar een bepaald “perfect” beeld willen toewerken. Want die is er namelijk niet…😀
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: gewoonten

Bericht door Emma »

Wat er al gezegd is...

MAAR

Je zou wel kunnen overwegen om niet meer hard je neus te snuiten omdat dat beter schijnt te zijn voor je. Als kind had ik zwakke trommelvliezen en mijn KNO arts zei altijd dat het beter was voor je oren om je neus zachtjes te snuiten, neusgat voor neusgat...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: gewoonten

Bericht door _sanne_ »

Hoe hard je toetert is, deels, afhankelijk van hoe groot je neus is. Ik ben “gezegend” met een vrij grote gok en vroeger kon ik zo hard mijn neus snuiten dat mijn, destijds, peuterdochter begon te huilen omdat ze het zo eng vond…. Er zit iets performatiefs in om zo hard mogelijk die neus te willen snuiten. Zo van “ik zal die neus wel eens even laten zien wie hier de baas is. Wat denkt ie wel niet? Snotneus…”
Maar je kán ook meer gecontroleerd snuiten. Dan snuit je je neus niet “zo lekker leeg”. En snuit je vaker. Veel vaker. Mijn ex had er een handje van om zo’n zacht mogelijk briesje door die neus te laten gaan waarmee ze volgens mij nooit meer dan dat hangende druppeltje dat dreigt naar buiten te komen wegsnoot. Als die verkouden was dan snoot ze dus ook de godganse dag door die neus. En dan was dat misschien een heel beschaafd “snuitje”, het werd wel bloedirritant. (Plus, ze liet overal haar zakdoeken achter en dat is gewoon goor goor GOOR.)
Enfin. Dit ging niet over mijn ex. Het ging over “vrouwelijk snuiten”. En ik denk dus, dat als je er geen wedstrijdje va; maakt, of een challenge om die neus zo snel zo diep mogelijk leeg te krijgen, maar gewoon een beetje beschaafd snuit, dat ze dat dan als “vrouwelijk” zien. Maar dat grijpt dan wel weer terug op die vrouw die altijd maar onzichtbaar en onhoorbaar moet zijn. En of je dáár nou weer aan mee moet doen….
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: gewoonten

Bericht door Simão »

Gewoon 1 neusgat tegelijk, niet te hard doorblazen en goed je neus in de zakdoek hebben
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie