Slechte ervaring mastectomie dr van loenen(?)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nicoh
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2023, 22:10
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Slechte ervaring mastectomie dr van loenen(?)

Bericht door Nicoh »

Ik zie op dit forum wel meer berichten over dr Van Loenen maar ver uit de meesten lijken positief. Echter is mijne dat niet:
Ik ben 13 februari geopereerd met de dubbele insicie procedure. Tijdens mijn operatie waren er complicaties waardoor mijn rechterborst enorm gezwollen was voor een lange periode. Nu is afgelopen dinsdag de zwelling er als het ware uitgedrukt in mc bloemendaal, niet alleen deed dit verschikkelijk veel pijn er zit nu ook een gapend gat op het litteken. De dokter zei dat hier nu niks aan te doen valt, maar ik merk dat hij verder openscheurt en maak me zorgen. Na weer contact te hebben wordt opnieuw gezegd dat het wel zal helen, maar ik kan nu al inbeelden wat voor een ruw uitziend litteken dit zal bezorgen. Ik voel me niet serieus genomen en weet ook niet zo goed wat ik nu moet doen. Iemand enig advies over wie ik hierover kan spreken of wat ik kan doen? Of zijn er nog anderen met een gelijkende ervaring?
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Slechte ervaring mastectomie dr van loenen(?)

Bericht door Josh »

Wat vervelend voor je dat je hiermee te kampen hebt
Complicaties zijn een risico bij elke operatie en zeggen verder niks over de vaardigheden van de chirurg. Nu snap ik dat dat erg moeilijk is om dat los te zien van elkaar omdat je je vertrouwen in deze chirurg hebt gelegd en je nu met complicaties zit en misschien een ander resultaat dan je had verwacht zal hebben. En je voelt je niet gehoord of gerustgesteld, en dat is ook zeker niet fijn wanneer je je zorgen maakt.

Het klinkt als een seroom, maar weet dit niet zeker uiteraard. Hebben ze je verteld of het een hematoom of een seroom is?

Operaties veroorzaken trauma aan het weefsel, dit weefsel kan er dan vervolgens heftig op reageren en dan ontstaan er complicaties.

Een hematoom of bloeduitstorting kan gepaard gaan met zwelling door bloeding.
Seroom is (wond)vochtophoping.

Het advies voor hematoom is om veel rust te nemen, veel water te drinken, geen warmte compressen/heet bad of te hete douches te nemen, compressie vest consistent dragen een uiteraard de adviezen van de chirurg opvolgen.

Voor een seroom is het grotendeels hetzelfde, seroom zal vanzelf weer weggaan binnen 1 maand, maar kan ook 1 jaar duren afhankelijk van hoe erg het is. Het verschil is echter wel belangrijk om te weten tussen hematoom of seroom, want als je seroom hebt dan kun je het beste juist weer wel een warmtecompres gebruiken voor 15 minuten elke paar uur om de heling te bevorderen.

Neem dus contact op met je chirurg indien je niet weet welke (hematoom of seroom) je last van hebt. Zodat je vervolgens de juiste stappen kunt nemen om het op te lossen. En vraag wat je zelf kunt doen om te zorgen dat het zo goed mogelijk zal helen.
Het belangrijkste is dat je niet klakkeloos adviezen van hier over neemt, maar dat je de aanbevelingen van de chirurg opvolgt.

Voor degenen die meelezen en ook mastectomie nog moeten ondergaan, er zijn dingen die je kunt doen van tevoren of rekening mee kunt houden om dergelijke complicaties zoveel mogelijk te voorkomen. Het komt er op neer dat je aspirine, bloed verdunnende medicatie, drugs, alcohol, roken, zout, en soms ook bepaalde vitamines moet vermijden. Voor én na de operatie tijdens herstel.

Als je (nog) geen complicaties hebt en sowieso in het algemeen, vermijdt dan ook de zon, warmtecompressen, heet bad, overgeven (neem bijvoorbeeld gember indien je misselijk voelt zodat je voorkomt dat je gaat overgeven), sporten of teveel inspanning. Neem voldoende rust en drink veel water. Draag je compresssie vest. Eet gezond.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Slechte ervaring mastectomie dr van loenen(?)

Bericht door San(ne) »

Zoals Josh zegt: complicaties gebeuren.
Ik ben 23 januari geopereerd door van Loenen en terwijl ik bij lag te komen van de operatie werd een al geopereerd ander persoon weer de OK ingerold omdat die een grote nabloeding had.

Betekent natuurlijk niet dat Van Loenen geen goed werk heeft verricht, dat had ook kunnen gebeuren bij elke andere chirurg.

Ikzelf heb een infectie gehad en ben nu waarschijnlijk een tepel verloren. De infectie zat ook een een stukje van mijn incisie, waardoor deze open gesplitst is en nu weer is dichtgegroeid, maar een stuk breder littekenweefsel heeft gemaakt.

Ook mijn borst zal niet “perfect” zijn. Daar kan MC Bloemendaal weinig aan doen. Ik heb regelmatig contact gehad en ze hebben me antibiotica voorgeschreven en andere zalfjes. Altijd is er door hen adequaat gereageerd. Van Loenen heb ik zelfs buiten openingstijden via whatsapp contact mee gehad toen de infectie losbarstte.

De complicaties an sich kunnen zij niets aan doen en als het goed is zijn de kansen tot complicaties je meerdere keren verteld. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je je als patiënt goed geholpen en gehoord voelt. Ik hoop dat je dat ook bent.

Wat betreft het helen van complicaties: dat moet je lichaam echt zelf doen. Ik heb nu ook de boodschap gekregen dat ik gewoon moet wachten tot de halvegare tepel er af valt en ze bij MC Bloemendaal even niks kunnen doen. Mijn lichaam moet dit gaan oplossen. Ik denk dat het bij jou hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Slechte ervaring mastectomie dr van loenen(?)

Bericht door Kaevo »

Helaas horen complicaties er vaak bij wanneer je geopereerd wordt, en ligt dit verder niet aan de chirurg. Dat je je niet gehoord voelt is echter enorm vervelend! Mijn advies zou zijn om dit ook tegen ze te zeggen, en ze uit te leggen dat je je zorgen maakt. Misschien dat ze je dan meer uitleg kunnen geven over wat er gebeurt en waarom ze bepaalde dingen wel of niet kunnen doen.

Ik hoop voor je dat het allemaal snel beter wordt!
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)