Nieuwe chat! Zie dit topic.

Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Leeuw »

Hoi iedereen!

Tldr: welke bloedwaarden moet je testen vòòr de start met T, en welke tijdens de behandeling?

Ik heb de huisarts geïnformeerd over mijn besluit om via GenderGP te voor het eerst te beginnen met lage dosis T.
Ik wil dit graag zo veilig mogelijk doen, dus ervoor, en om de drie maanden bloedwaarden laten testen.

De huisarts zei; prima, maar laat me weten wàt je precies moet laten testen.

Nu weet ik dat dit elke 3 maanden het T & E gehalte is.
Maar het lijkt mij ook het aantal rode bloedcellen (vanwege stollingsrisico).

Bij de initiële test om een breder beeld van de gezondheid te krijgen ook nog deze erbij? Is dit nodig?
Full blood count (FBC)
Liver (LFT)
Kidney (U&E)
Diabetes (HbA1C)
Lipids (Lipids)

Ik ben verder gewoon gezond en neem geen medicijnen.

Dit zou zo’n standaard bloedtest zijn met een naald in je elleboog.
Ik heb ook gezien dat ze voor de meting van T&E ook vinger prik tests hebben, maar heb gehoord dat deze minder goed zijn? Of is het goed genoeg voor de 3-maandelijkse test?

Verder, ik sta ondertussen nog steeds op de wachtlijst voor het VU, dus deze ‘DIY’ is hopelijk maar voor ca 2 jaar, waarna ik daar kan overstappen.

Alvast Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Josh »

Dit is er bij mij getest voor de nulmeting en ook na 4 maanden testosteron bij Maasstad Ziekenhuis:

Hematologie: Hemoglobine, Hematocriet, MCV, RDW
Chemie: Bilirubine Totaal, GGT, Alkalische Fosfatase, ALAT, ASAT, LD, Albumine, Cholesterol, HDL Cholesterol, Cholesterol-HDL Ratio, LDL Cholesterol, Triglyceriden, Glucose
Endocrinologie: Vitamine D, LH, FSH, Totaal testosteron, Vrij testosteron, SHBG, Oestradiol

Meerdere testbuisjes bloed worden hiervoor afgenomen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Leeuw »

Hey Josh, bedankt!


Ik had ondertussen zelf al een lijst samengesteld, (vanuit informatie van verschillende websites nl. De volgende:

* CBC
* Ht (hematocrietwaarde)
* Leverfunctietesten en Gamma-GT
* Lipidenprofiel
* Vitamin D
* Nuchtere Bloedsuiker en Hba1c
* FSH (follikelstimulerend hormoon)
* LH (luteiniserend hormoon)
* Prolactine
* SHBG (seksueel hormoon bindend globuline)
* Testosteron
* Oestradiol

Het lijkt erop dat wat je in de lijst hebt gezet, hier ook onder valt (ie. ALAT, ASAT etc. valt onder ‘Leverfunctietesten’, een aantal andere onder ‘CBC(VBB).

Duurde best even om dit uit te zoeken omdat sommige afkortingen anders zijn of verschillende termen gebruikt worden voor dezelfde dingen.
Best nog wel verwarrend allemaal.

Maar voel me nu dus ook vrij zeker dat het klopt, na ik dit heb kunnen checken!
Ik ga dit morgen doorsturen.

Ik zal ook een update plaatsen als ik 100% zeker weet dat het klopt, hopelijk hebben anderen dan ook iets aan zo’n duidelijke lijst.


Had niet verwacht trouwens dat dit voor de tests tijdens de HRT ook zo uitgebreid gedaan moet worden, op de GenderGP website hebben ze het alleen maar over die Testo niveaus testten om de 3 maanden. (Wel logisch eigenlijk ook dat je elke keer dezelfde dingen test, hoe kan je het anders goed monitoren…)

Moet dit je hele leven elke 4 maanden zo uitgebreid?
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Josh »

Alleen het eerste jaar is het 3-4 keer geloof ik, daarna is het maar 1-2 keer per jaar dacht ik.

Leverfunctietesten zijn wel belangrijk hierbij, en ik zou jouw huisarts het laten dubbelchecken met name je leverfunctie en hematocrietwaarde (T maakt je bloed dikker en kan dus leiden tot trombose als dit niet goed gecontroleerd wordt) en niet vertrouwen op GenderGP. Zij staan er redelijk om bekend dat de bloedwaarden niet goed gecontroleerd worden en dat hierdoor regelmatig is voorgekomen dat mensen op de SEH/EHBO terecht kwamen omdat hun leverfunctie niet goed was. Terwijl GenderGP telkens een akkoord gaf dat alles in orde zou zijn.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Leeuw »

Wow, goed om te weten. Was van plan de bloedtesten hier via de Huisarts te doen, maar het door GenderGP te laten checken. Mijn huisarts was wat terughoudend door dat ze geen eerdere ervaring met een ftm transitieproces heeft, maar ik zal dan toch nog een keer vragen of ik het ook door haar kan laten bedoordelen.

Problemen met leverfunctie, trombose, EHBO klinkt nl. wel echt heftig.
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Leeuw »

Vergeten er bij te zetten; deze bloedtest is het beste om te doen in de ochtend, na 12h vasten, ca 2-8 dagen na het begin van shark week.
(Verbeter me als het niet klopt).

Experimentje: Ik heb ChatGPT (v3.5) gebruikt om tot deze uitleg te komen:
“Bij het monitoren van hormoonvervangende therapie (HRT) is het essentieel om testosteron- en Ht-niveaus te controleren om het risico op bloedstolsels te beheersen. Lipidenprofielen, leverfuncties en SHBG-niveaus zijn optioneel en kunnen ook nuttige informatie opleveren. Het is echter niet nodig om onnodige hormonen (zoals FSH, LH, Prolactine, Estradiol) of vitamine D te testten.”

Maar ChatGPT kan ook compleet verkeerde informatie geven, ben benieuwd of dit bovenstaande ook daadwerkelijk klopt.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Bloedtest: wat moet er precies getest worden?

Bericht door Josh »

Ik heb dergelijke instructies niet gekregen, er was gewoon een bloedtest gepland bij de intake met de endocrinoloog en bij de vervolgafspraak.
Er is verder niks gezegd over nuchter zijn of dat het op een bepaald moment in de cyclus moest zijn voor zover ik mij kan herinneren.

Enige wat wel is besproken is, omdat ik Sustanon injecties krijg elke 3 weken, dat bij de 4 maanden bloedtest de testosteronwaarde wellicht wat hoger kan zijn dan normaal omdat ik de bloedtest 1 week na de injectie kreeg op dat moment. Sustanon staat bekend om hoge pieken en dalen, dus dit was een disclaimer dat er rekening gehouden moest worden met dat dit nog een piekwaarde kon zijn.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)