Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hulp bij verwijzen

Psychologen en procedures
whirlwindrepublic
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023, 11:21
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Hulp bij verwijzen

Bericht door whirlwindrepublic »

Ik ben naar de huisarts geweest, die gelukkig niet lastig deed (daar was ik bang voor) en mee wil werken. Het probleem was alleen dat hij niet goed wist waar hij mij naar toe moest verwijzen en dat ook zo snel niet kon vinden. De boodschap was, als jij zegt waarheen je verwezen wil worden zorgen wij voor de verwijsbrief.

Ik doe al een tijdje onderzoek maar er is mij zoveel onduidelijk. Moet ik eerst de psychologische verwijzing? Of op de wachtlijst bij de ziekenhuizen? Zijn alleen praktijken De Vaart en Psytrans erkend? Wat zijn precies de erkende genderteams? Is BuroJij een optie (dichtse bij)? Moet ik tegelijkertijd op de wachtlijst bij de ziekenhuizen of verwijst de psycholoog door? Mijn wens is namelijk wel om te starten met HRT en top surgery te krijgen uiteindelijk.

Ik heb ontzettend veel gelezen maar kom er niet uit. Ik weet dat Psytrans erkend is en soms de wachtlijst open gooit, maar zoals ik daar nu lees is er een patiënten stop.

Als iemand wat verduidelijking zou kunnen geven zou ik dat enorm op prijs stellen!
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hulp bij verwijzen

Bericht door Frederieke »

Allereerst: goed dt je veel leest en zelf onderzoek doet! Dat gaat je helpen. Gelukkig is het nou ook weer niet zo ingewikkeld, maar het hangt er vanaf wat je wilt. Nu en in de toekomst. Ik las in je intro dat je transman bent, dus de vraag is of je in de toekomst hormoonbehandeling en/of operaties zou willen. En je voornaam wijzigen bij de burgerlijke stand.

De drie universitaire ziekenhuizen die genderzorg aanbieden (Amsterdam, Groningen en Nijmegen) zijn een 'one-stop-shop'. Oftewel: daar kun je voor alles terecht en ze regelen alles voor je. Nadeel: de wachtlijsten zijn enorm, maar misschien ook weer niet zo lang als ze het op de website doen voorkomen. De reden is dat veel transpersonen zich op meerdere plaatsen inschrijven. En zich niet altijd overal uitschrijven als ze eenmaal ergens in behandeling zijn.

De alternatieve route is via de GGZ, waarvan de organisaties die jij noemt de bekendste zijn. Nu ken ik buro-jij niet, dus ik heb ik even op https://transgenderwegwijzer.nl/ van transvisie gekeken. Die doen ook diagnostiek en indicatiestelling. Kortom, dat is prima. Het nadeel van deze route kan zijn dat je een verzekering hebt die dat gedeeltelijk dekt als de door jou gekozen zorgverlener geen contract heeft.
Het nadeel van de GGZ route is dat je meer zelf zelf zult moeten doen en kiezen. Maar daarbij word je door hen ondersteund. GGZ organisaties verstrekken geen hormonen, daarvoor zul je namelijk alsnog naar een ziekenhuis moeten. En hetzelfde geldt voor operaties. Zodra je daar aan toe bent, zul je dan zelf een ziekenhuis moeten zoeken voor de operaties.

En je kunt dus op meerdere paarden wedden, door je op verschillende plekken op de wachtlijst te laten zetten. Maar vergeet dus niet je ook weer af te melden zodra je ergens in behandeling gaat.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hulp bij verwijzen

Bericht door Marije »

Bij de GGZ hoef je niet zelf een ziekenhuis te zoeken. Tenminste, dat is niet mijn ervaring.

Ik zit bij PsyTrans en zij hebben de verwijzing geregeld naar het Maasstad ziekenhuis voor de HRT.

Mijn SRS bij MKV heb ik wel zelf geregeld, daar hadden ze geen samenwerking mee, maar door mijn operatie is die samenwerking inmiddels ook rond.

De meeste "clubs" in de transgenderwereld werken vrij goed samen en communiceren onderlink vrij goed. Ik ben daar tot nu toe heel tevreden over.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Simon82
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2022, 13:33
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Hulp bij verwijzen

Bericht door Simon82 »

Ik ben nu bezig met het traject (diagnose) bij buro jij en dat bevalt erg goed. De wachtlijst was relatief kort, al zal ook die nu wel zijn opgelopen, en ze werken samen met andere instanties voor eventuele operaties / behandelingen.
20-01-2023: intake BuroJij
14-09-2023: mdo gender clinic
12-12-2023: start androgel