Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hulp bij verwijzen

Psychologen en procedures
whirlwindrepublic
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023, 11:21
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Hulp bij verwijzen

Bericht door whirlwindrepublic »

Ik ben naar de huisarts geweest, die gelukkig niet lastig deed (daar was ik bang voor) en mee wil werken. Het probleem was alleen dat hij niet goed wist waar hij mij naar toe moest verwijzen en dat ook zo snel niet kon vinden. De boodschap was, als jij zegt waarheen je verwezen wil worden zorgen wij voor de verwijsbrief.

Ik doe al een tijdje onderzoek maar er is mij zoveel onduidelijk. Moet ik eerst de psychologische verwijzing? Of op de wachtlijst bij de ziekenhuizen? Zijn alleen praktijken De Vaart en Psytrans erkend? Wat zijn precies de erkende genderteams? Is BuroJij een optie (dichtse bij)? Moet ik tegelijkertijd op de wachtlijst bij de ziekenhuizen of verwijst de psycholoog door? Mijn wens is namelijk wel om te starten met HRT en top surgery te krijgen uiteindelijk.

Ik heb ontzettend veel gelezen maar kom er niet uit. Ik weet dat Psytrans erkend is en soms de wachtlijst open gooit, maar zoals ik daar nu lees is er een patiënten stop.

Als iemand wat verduidelijking zou kunnen geven zou ik dat enorm op prijs stellen!
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hulp bij verwijzen

Bericht door Frederieke »

Allereerst: goed dt je veel leest en zelf onderzoek doet! Dat gaat je helpen. Gelukkig is het nou ook weer niet zo ingewikkeld, maar het hangt er vanaf wat je wilt. Nu en in de toekomst. Ik las in je intro dat je transman bent, dus de vraag is of je in de toekomst hormoonbehandeling en/of operaties zou willen. En je voornaam wijzigen bij de burgerlijke stand.