Hoe zit het met oestrogeen na een hysterectomie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Hoe zit het met oestrogeen na een hysterectomie?

Bericht door xxman »

Dag allemaal,

Deze vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd. Wat gebeurd er met je oestrogeen productie na een hysterectomie? Nu weet ik al wat sommigen waarschijnlijk zullen zeggen, wanneer je eierstokken weg zijn en je geen oestrogeen meer aanmaakt, zal de testosteron het volledig overnemen.

Maar na even kort googlen kom ik erachter dat een lage dosis oestrogeen ook belangrijk is voor mannen, vooral voor het reguleren van de seksdrive.

Dit kan ik vinden over de gevolgen van een te laag oestrogeen niveau in mannen:

Low levels of estrogen in the male body can produce symptoms such as:

decreased sex drive
excess fat around the belly
bone loss
osteoporosis

bron:
https://www.medicalnewstoday.com/articl ... trogen-bad

Dus hoe zit dat bij trans mannen na de operatie? Moet je oestrogeen bijslikken, is hier weinig onderzoek naar gedaan, hoe je een eierstok? Ik kan hier weinig over vinden op internet dus misschien heeft iemand van jullie het antwoord
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Hoe zit het met oestrogeen na een hysterectomie?

Bericht door Josh »

Zoals ik het begrijp verschilt dat per persoon.
Het kan nodig zijn dat je er een lage dosis oestrogeen bij moet hebben.
Een andere optie kan zijn dat je een lagere dosis testosteron krijgt.
Maar voor velen veranderd er eigenlijk niets en blijf je gewoon dezelfde dosis testosteron gebruiken.
Teveel aan testosteron kan door je lichaam weer omgezet worden in oestrogeen, dus op deze manier houdt je lichaam het ook in balans.

Het is ook mogelijk om 1 eierstok niet te laten verwijderen. Op deze manier heeft je lichaam nog altijd de mogelijkheid om zelf hormonen aan te maken. Dit kan handig zijn indien je (tijdelijk) stopt me testosteron of wanneer deze niet verkrijgbaar is of om andere redenen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Hoe zit het met oestrogeen na een hysterectomie?

Bericht door xxman »

Josh schreef: 17 apr 2023, 20:42 Zoals ik het begrijp verschilt dat per persoon.
Het kan nodig zijn dat je er een lage dosis oestrogeen bij moet hebben.
Een andere optie kan zijn dat je een lagere dosis testosteron krijgt.
Maar voor velen veranderd er eigenlijk niets en blijf je gewoon dezelfde dosis testosteron gebruiken.
Teveel aan testosteron kan door je lichaam weer omgezet worden in oestrogeen, dus op deze manier houdt je lichaam het ook in balans.

Het is ook mogelijk om 1 eierstok niet te laten verwijderen. Op deze manier heeft je lichaam nog altijd de mogelijkheid om zelf hormonen aan te maken. Dit kan handig zijn indien je (tijdelijk) stopt me testosteron of wanneer deze niet verkrijgbaar is of om andere redenen.
dat klinkt logisch, bedankt!