Nieuwe chat! Zie dit topic.

Doorverwijzing gekregen - En nu?

Psychologen en procedures
AmberFl
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mei 2023, 01:54
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door AmberFl »

Ik heb gisteren bij de huisarts mijn verhaal gedaan. Mijn hemel, wat was ik nerveus. Ik woon in een klein, overwegend christelijk dorp en was bang dat de huisarts negatief zou reageren. Als ik realistisch had gedacht had ik geweten dat ze het positief zou oppakken. Ik heb een heel erg fijne huisarts waar ik nooit ook maar iets negatiefs van heb gehoord.

Ze vertelde mij direct dat ze een paar patiënten heeft gehad met een soortgelijke hulpvraag, die door haar naar praktijk de Vaart in Assen zijn doorverwezen door haar. Hier wil de huisarts mij nu ook naar doorverwijzen. Er is natuurlijk wel een flinke wachtlijst, dus het duurt nog wel even voor ik daar terecht kan.

Nu vraag ik mij af, wat kan ik met het eerste consult verwachten? Hoe gaat dit in het werk? Moet ik direct concreet zeggen “ik wil dit en dat”? Ik heb voor mijzelf namelijk nog niet eens duidelijk wat ik nou wil. Heck, ik heb voor mijzelf nog niet eens duidelijk of ik mij 100% vrouw voel, of misschien toch fluïde. Moet ik mijn geboortenaam gebruiken bij het eerste contact? Of is het normaal om vanaf het eerste begin al mijn gekozen naar te gebruiken?

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met Praktijk de Vaart in Assen? Was dit positief of negatief? Hebben jullie (algemene) tips hoe ik het eerste consult (of de eerste paar consulten) het beste in kan gaan? Alle advies is welkom!
AmberFl
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mei 2023, 01:54
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door AmberFl »

Ik lees net op dit forum over “UwPsychiater” in Zwolle. Ik woon 10KM van Zwolle af. Qua reistijd (met OV) moet ik toch maar eens bij hen kijken. Assen is toch nog 1,5 uur reizen🙄
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door Marije »

De Vaart is een prima plek. Ze werken vrij formeel met een intakeprocedure waar je werkt in de eerste instantie vanuit je levensverhaal. De intake is in 2 delen met tussen de twee delen extra wachttijd.

De wachttijd bij De Vaart is in de praktijk minder lang als dat ze aangeven maar wat het werkelijk is verschilt steeds.

UwPsychiater is relatief nieuw en ze maken weinig reclame dus de wachttijden daar zijn nog wat korter. Daarnaast lijkt het erop dat ze wat minder formeel zijn dan De Vaart wat ik uit de eerste paar verhalen heb begrepen. Ze zitten in Zwolle wel een best stuk uit het centrum hoor, je bent niet zomaar van het NS Station bij hen, ze zitten vlak bij het Isala.

Ik heb een intake gehad bij De Vaart en mijn second opinion bij UwPsychiater dus ik ben in Assen en Zwolle geweest.

Uiteindelijk heb ik mijn transitie gedaan bij PsyTrans. Daar gaat bijna alles via beeldbellen en als je geen comorbiditeit hebt of andere ingewikkelde twijfels gaat je diagnose daar echt supersnel. Ik heb daar mijn hele transitie gedaan van intake naar SRS in 14 maanden. PsyTrans werkt met een anders soort wachtlijst, daar is op het forum ook meer over te vinden.

Mijn advies: Schrijf je gewoon overal in en kijk waar je als eerste aan de beurt bent en waar je je prettig bij voelt. Naast deze drie opties zijn er nog een handvol waar ik minder bekend mee ben.

Oh, ja... ik woon 20km van Zwolle, naar het zuiden, aan de "goede" kant van de IJssel.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
AmberFl
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mei 2023, 01:54
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door AmberFl »

Ik werk in Zwolle en heb bij het station een fiets staan. Dat is dus ideaal. Gewoon in 10 minuten van station daarheen fietsen. En als ze hij de Isala in de buurt zitten is dat zelfs gewoon maar een bus.

Assen (de Vaart) is vanaf hier nog wel te doen. En als ik verder rond kijk lees ik ook overwegend positieve verhalen over hen. Dus ik sluit hen op dit punt zeker nog niet uit. Omdat ik OV afhankelijk ben is Zwolle qua reizen gewoon ideaal. Naar het station gewoon 15 minuten, in de bus stappen en de IJssel oversteken (ik woon ook aan de “goede kant” van de IJssel).
Frederieke
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door Frederieke »

Ik wist niet dat de IJssel de scheidsrivier was die mensen verdeelt in een goede en een slechte kant. Ik woon in Assen dus dat zal wel de slechte kant zijn...
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door San(ne) »

Fijn dat je bent doorverwezen en je huisarts al wat ervaring had hiermee. Meeste huisartsen komen niet verder dan het VuMC.

Ikzelf heb toevallig net mijn laatste gesprek gehad bij De Vaart en het geheel afgesloten.

Hun hoofdvestiging is in Assen, maar daar ben ik maar 1 keer geweest. Voor de second opinion met de psychiater.

Hun andere locaties zijn in Almere, Waddinxveen, Hoogeveen en Zwolle. Je kunt in de intake aangeven voor welke locaties je open staat. Ik denk dat ik de helft van mijn sessies in de diagnostische fase op locatie heb gedaan en de helft online.

Kijk ook eens in dit bestaande topic, staat veel in over hoe het er bij De Vaart aan toe gaat: viewtopic.php?t=7069

Ik heb een prima ervaring gehad bij De Vaart. Aardige mensen, heb bereikt wat ik wilde (een mastectomie).
Voor mij heb ik misschien 2 a 3 echt nuttige sessie gehad, de rest (9 sessies in totaal tot de doorverwijzing) was verplichte kost. Mijn behandelaar was dat met me eens. De procedure is dus wel vrij strak, maar datgene waar je over praat heb je veel inspraak in.

Als je specifieke vragen hebt, voel je vrij die aan me te stellen!
AmberFl
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mei 2023, 01:54
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door AmberFl »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het was mij niet bekend dat de vaart ook een vestiging in Zwolle heeft. Ik zag wel dat UwPsychiater een partner is van de Vaart.

Wat misschien in mijn berichten tot nu toe wel doorschemert is dat ik voor mijzelf nog niet duidelijk heb hoe ik mij voel. Trans, genderfluide or allebei. Het enige dat ik echt 100% zeker weet is dat ik m’n hele leven al in de knoop zit met hoe ik mij voel. Dus voor nu wil ik vooral begeleiding in dit uitvinden. En hopelijk word daarmee de beslissing wat ik wil duidelijk voor mij.
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door wolvster »

Ik woon op 10min met OV van Zwolle en ik zit bij de Vaart.
Ik heb 2 gesprekken gehad met de psycholoog op locatie in Almere en 1 gesprek met de psychiater in Drachten (of all places), verder kon ik alles online doen via Teams.

Ik heb goede ervaringen met de Vaart!
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door Daan_3 »

Wat fijn dat je huisarts zo meedacht, Amber!

Ik zou van een eerste gesprek nog niet teveel verwachten, dat is waarschijnlijk gewoon om te kijken wat je van ze nodig hebt, en hoe ze je kunnen helpen.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Doorverwijzing gekregen - En nu?

Bericht door San(ne) »

AmberFl schreef: 12 mei 2023, 01:51 Ik lees net op dit forum over “UwPsychiater” in Zwolle. Ik woon 10KM van Zwolle af. Qua reistijd (met OV) moet ik toch maar eens bij hen kijken. Assen is toch nog 1,5 uur reizen🙄
Wat ik me trouwens nog bedacht: je kunt ook gewoon nog even bellen met je huisarts en aangeven dat je op meer paarden wilt wedden qua doorverwijzing. Je kunt aangeven dat je ook graag naar UwPsychiater wil worden doorverwezen.

Op de wachtlijst staan kan bij zo veel instanties als je wilt. Als je eenmal in behandeling gaat/op intake gaat schrijf je je uit bij de ander.
Ik was eerst doorverwezen naar het Radboud, waar de wachttijd heel erg lang is. Toen heb ik de huisarts gevraagd voa het chatprogramma of ik ook een evrwijzing naar De Vaart mocht hebben en dat kon. Bij De Vaart was ik uiteindelijk veel sneller aan de beurt.