CVZ wil ggz-zorg beperken

Nieuwsberichten
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door Merle »

Misschien hebben jullie het al meegekregen, maar gisteren werd bekend dat het College voor Zorgverzekeringen (CvZ) werkt aan een conceptadvies waarin de vergoedingen voor de geestelijke gezondheidszorg drastisch worden beperkt:

CVZ wil ggz-zorg beperken - NOS Nieuws

Het College voor Zorgverzekeringen wil de vergoedingen voor geestelijke gezondheidszorg drastisch beperken. Alle psychische ziekten met een duidelijke lichamelijke oorzaak worden als het aan het CVZ ligt niet langer vergoed als ggz-zorg.


Het conceptadvies dat gisteren verscheen was echter nog niet compleet en daardoor was ook nog niet helemaal duidelijk wie en wat dit advies precies zou kunnen treffen. Maar inmiddels is de bijlage waarin de te vergoede geestelijke gezondheidszorg wordt uiteengezet online verschenen, en daaruit blijkt (op pagina 9), dat genderidentiteitsstoornis wat het CvZ betreft niet in aanmerking komt voor te vergoedde ggz zorg. Wat dat precies betekent is me nog niet helemaal duidelijk, want wellicht zou dit alleen kunnen betekenen dat het psychische gedeelte van de behandeling van genderdysforie in de toekomst voortaan (deels) vanuit een ander potje zal worden gefinancieerd, maar het is denk ik wel verstandig als we deze situatie een klein beetje in de gaten houden.
Met veel liefs,
Merle
Jasper
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2012, 19:48
Gender: Man
Locatie: Borger

Re: CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door Jasper »

het lijkt me inderdaad belangrijk om dit in de gaten te houden, Merle.
wat de moeite waard is is de moeite waard
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door NaomiClareNL »

Als ik het goed begrijp wil men voor bepaalde aandoeningen die een lichamelijke basis hebben de behandeling betalen vanuit het ziekenhuisbudget in plaats van het GGZbudget. Die lijn doortrekkend zou dat betekenen dat wij voor onze psychosociale zorg naar VUmc of UMCG moeten. Die daar nu geen budget voor hebben... Over kennis en kunde hebben we het dan nog helemaal niet.

Ik denk wel dat er iets goeds uit zou kunnen komen maar dan moeten we wel de boel in de gaten houden en aktief pressie gaan uitoefenen.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door Anne1957 »

Goed in de gaten houden is terecht. Maar het is nog maar een conceptadvies. Ook anderen moeten nog hun mening geven, en dan moet het nog langs de Tweede en Eerste Kamer. We zullen zien.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door Anon20180501 »

Ik weet niet of de diagnostische fase onder geestelijke gezondheidszorg valt, wel de eventuele comorbide stoornissen (vaak gerelateerd aan...) die wanneer onbehandeld de transitie kunnen blokkeren waar het nu alleen afgeremd wordt door het 2-sporenbeleid. Of je moet centjes hebben natuurlijk.

Dit is wat ik zag aankomen toen ik in discussie was met Sabrina. Al dat gerommel met de DSM in combinatie met het uitkleden van de zorg door de semi-geprivatiseerde gezondheidszorg en overheidsbemoeienis zou uiteindelijk leiden tot het alleen behandelen van Transseksuelen die verder geen geestelijke stoornissen hebben. T-zijn is geen psychisch maar een lichamelijk probleem, dat is wat TNN propageert en maakt de weg vrij voor bovenstaand beleid.

Liefs Daniela
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: CVZ wil ggz-zorg beperken

Bericht door Barbarella »

OKay dan!

Iedere GGZ instelling werkt met de diagnoses uit de DSM. Mensen komen binnen bij een GGZ en worden getest. En de uitslag van die test is altijd een DSM labeltje. Eigenlijk geldt voor alle DSM labeltjes dat er over het algemeen wordt aangenomen dat ze een lichamelijke oorzaak hebben.

Wat zullen onze allerheiligste verzekerings maatschapijen weer schitterende kantoren bouwen voor al dat geld dat ze besparen. Mischien zelf wel op de plek waar ooit een GGZ heeft gestaan.
Na mij de zondvloed!