Hormoonterapie

Psychologen en procedures
cindy
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2023, 18:31
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: cindy

Hormoonterapie

Bericht door cindy »

Hoi allenis er iemand die klachten heeft door stoppen met cypr en oestrgeen
ik zelf cypro 50 mg tot 2021 endo had toen gezegd je moet lager van wege de kans op menigeomen toen dus 25 mg pd
juni 22 daarmee gestopt opdat de prolactine waarde boven de 1600 zat en een mri moest laten maken om te kijken of de hypofyse niet vergroot
is maar dat bleek dus niet zo maar wel een drie tal menigeomen geconstateerd en hoogst waarschijnlijk door de cypro
nuroloog heeft gezegd dat tumoren hormoon gevoelig zijn en het beste is om er mee te stoppen
ook gezien de klachten die ik heb
de klachten zijn ontstaan door stoppen met cypro althans dat denk ik
nu bijna en jaar zonder cypro en sins gisten ook geen pleisters meer
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hormoonterapie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Allereerst sterkte. De dosering cypro was erg groot en het beschreven risico is bekend. Ik zit zelf nu nog tijdelijk op 10mg. Geen ervaring met stoppen.
Irene
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Hormoonterapie

Bericht door SuzanneLemm »

50 en 25 mg per dag zijn waardes van vele jaren terug. Sowieso is Cypro niet meer eerste keus. Bij mij werkte 4x5mg per week evengoed als10 mg per dag. Je zou Decapethyl injectie of Spironolacton kunnen proberen, via je endo.Na stoppen ging mijn testosteron naar 16, niet echt een optie. Heel veel oestradiol werkt ook enigzins maar dan vergroot je de kans op hersenembolie.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hormoonterapie

Bericht door Frederieke »

Beste @cindy ,

Even afgezien van de hormonen, hoe gaat het met je?
En dan niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Het lijkt me super zwaar wat je hebt moeten doorstaan.
Heb je hulp gezocht bij een psycholoog, al dan niet van (of via) het genderteam waar je onder behandeling bent?

In je eerste bericht schrijf je, afgezien van het stoppen, ook andere klachten hebt, waarvan je denkt dat ze veroorzaakt zijn door het stoppen met cyproteronacetaat. Dat zou ik vooral ook met je arts bespreken; en liever met de internist / endocrinoloog en pas in tweede instantie met een neuroloog.

Veel meer dan algemene adviezen kunnen wij (ik althans) je hier niet geven. Dus houd ik het hier even bij: "Sterkte!"
En hopelijk blijft het goed met je gaan.

Groetjes, Frederieke.
cindy
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2023, 18:31
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: cindy

Re: Hormoonterapie

Bericht door cindy »

Hoi Frederieke<
Bedankt voor je bericht,
Ja hoe gaat het niet zo best geestelijk niet en lichamelijk ook niet vooral in de ochtend heel duizelig en last van mijn darmen en een angstig gevoel vaak ook trillerig en hoge hartslag zeker bij staan
De duizeligheid treed op wanneer ik nog in bed lig en nog probeer te slapen als ik dan mijn ogen open doe zakt het licht
Ook heb ik vaak het gevoel alsof ik benauwd ben of verkeerd adem
had gelezen dat je longen minder flexibel worden als een cis vrouw in de overgang zit waarschijnlijk is dat bij mij ook het geval
net zo als de andere klachten. hopelijk komt er snel balance in mijn lichaam.

ben wel bij internist/endo in behandeling maar die zegt de klachten die jij ervaart ken ik niet zo gezegd komen niet door het stoppen van de hormonen terwijl je daar wel heel veel overleest net als de overgang.
heb me aangemeld bij gzz online m dat het lichamelijk niet haalbaar is om ergens heen te gaan
ook kamp ik met angsten en depressieve gedachtes en daar wil ik graag vanaf ook kan ik niet meer werken wat ik wel heel graag weer zou willen doen maar lichamelijk red ik dat niet en dat is erg frustrerend, een kleine inspanning zoals een klusje in de tuin is al erg vermoeiend de ochtenden trek ik maar slecht ben nu ander halve maand zonder hormonen hopelijk komt er snel balance in mijn lichaam.
Knuffels van mij
Laatst gewijzigd door cindy op 04 aug 2023, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Hormoonterapie

Bericht door Laura2021 »

Wat heftig Cindy, ik hoop dat je je snel wat beter voelt. Ik weet niet of je er voor open staat maar energiewerk of yoga kan misschien verlichting geven en je ademhaling balanceren. Succes en sterkte!
Groetjes Laura :hbeat: