Switchen van primolut naar normale pil?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door Verkaasd »

Ik gebruik al een jaar primolut om menstruatie te stoppen en ik kreeg te horen dat deze niet meer leverbaar is tot midden of eind augustus.

Ik heb in t verleden een overstap gemaakt van de pil naar primolut zonder issues, dus zou dat nog een keer kunnen?
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door Marije »

Mijn beide dochters slikken de anticonceptiepil gewoon door en menstrueren nooit. Een keer per jaar geloof ik... voor de zekerheid.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door San(ne) »

Ik zou even met je arts overleggen. De reguliere pil heeft natuurlijk als nadeel dat je weer extra oestrogeen binnenkrijgt, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook.

Er zijn andere middelen om menstruatie tijdelijk uit te stellen beschikbaar, zonder oestrogeen, maar obv progestageen. ik weet niet tot wanneer je nog voloende primoluut hebt, maar met deze middelen kun je het geloof ik een week of 2 uitstellen. Ik heb deze wel eens gebruikt vroeger wanneer mijn menstruatie precies tijdens een belangrijke sportwedstrijd zou dreigen te komen. Dat is echterr alweer meer dan 12 jaar geleden, dus ik ben niet meer goed op de hoogte. En sowieso weet ik niet of het mogelijk is icm primolut. Als ik jou was zou ik zsm huisarts/apotheek hier even over bellen, zodat je met hen kan afstemmen wat een mogelijke tijdelijke oplossing is. Zijn er geen andere progesteronpillen die je ipb primolut kunt slikken tot het weer op voorraad is?
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door Verkaasd »

San(ne) schreef: 19 jul 2023, 15:01 Ik zou even met je arts overleggen. De reguliere pil heeft natuurlijk als nadeel dat je weer extra oestrogeen binnenkrijgt, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook.

Er zijn andere middelen om menstruatie tijdelijk uit te stellen beschikbaar, zonder oestrogeen, maar obv progestageen. ik weet niet tot wanneer je nog voloende primoluut hebt, maar met deze middelen kun je het geloof ik een week of 2 uitstellen. Ik heb deze wel eens gebruikt vroeger wanneer mijn menstruatie precies tijdens een belangrijke sportwedstrijd zou dreigen te komen. Dat is echterr alweer meer dan 12 jaar geleden, dus ik ben niet meer goed op de hoogte. En sowieso weet ik niet of het mogelijk is icm primolut. Als ik jou was zou ik zsm huisarts/apotheek hier even over bellen, zodat je met hen kan afstemmen wat een mogelijke tijdelijke oplossing is. Zijn er geen andere progesteronpillen die je ipb primolut kunt slikken tot het weer op voorraad is?
Progestageen, *dat* is dus primoluut die ik al een jaar gebruik. Er zijn geen andere alternatieven want de levering is vertraagd. :']
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door Emma »

Volgens de KNMP (https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3536.html) is het in week 31 wel weer beschikbaar. Dat zou dan dus de eerste week van augustus zijn, dat scheelt alweer. Als je op Primolut zoekt in de Farmanco database staat er dat er alternatieven zijn. Dat kan ook betekenen dat het tijdelijk via parallelimport geleverd wordt, dan krijg je hetzelfde spul maar dan in een Italiaans of Spaans doosje of zo. De apotheek zou het je moeten kunnen vertellen, maar mijn ervaring is dat ze liever een slag om de arm houden. Ook zou de apotheker degene moeten zijn die met de arts over een alternatief geneesmiddel overlegt. Maar ja, druk, veel werk, weinig vergoeding...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Switchen van primolut naar normale pil?

Bericht door Annabel »

Een alternatief voor Primolut is Orgametril (lynestrenol).
Kijk ook eens hier voor meer info van het AmsterdamUMC

Maar ook wat Emma zegt!