Hypothetische vraag, private zorg.

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Laura2021 »

Hallo allemaal,

De zorg voor transgenders is al heel lang of vanaf het begin eigenlijk al enorm vastgelopen met enorme wachtlijsten.
Je kunt naar het buitenland gaan of online via GenderGP etc, etc.

Maar zouden jullie ervoor kiezen als er een Alternatieve Nederlandse zorgverlener (kliniek) zou zijn die helemaal buitenom de zorgverzekeraars, dus exclusief private zorg en afrekenen per behandeling en/of recept, transgenderzorg aanbiedt, m.a.w. zoiets als GenderGP maar dan in Nederland, er vanuitgaande dat ze voldoen aan de eisen van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?

Volgens mij bestaat dit niet in Nederland of mag het zelfs (nog) niet. Ik zou het niet weten.... In het buitenland zijn ze er wel.

De vraag is zouden jullie er voor kiezen als die optie er wel zou zijn of zouden jullie gewoon wachten op publieke zorg zoals nu?
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Marije »

Ik zou er zeker voor gekozen hebben... maar ik zie de noodzaak niet... of, in ieder geval heb ik zelf geen wachtlijsten ervaren. Ik ben in juli 2021 in sociale transitie gegaan, in september 2021 bij PsyTrans op de wachtlijst, december 2021 mijn intake, mei 2022 HRT en februari 2023 mijn SRS.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Frederieke »

Ik ben hier mordicus op tegen. En dat is niet omdat ik het me in dit geval (genderzorg, beperkt qua duur, operaties en medicijnen) niet had kunnen betalen, maar het is principieel.

Private zorg voor alles wat geregeld is in de basisverzekering is de bijl aan de wortel van ons zorgstelsel. Dit betekent het einde van de solidariteit waarin gezonde mensen voor zieken en met name de chronische zieken betalen.

Sterker nog, dit zou waarschijnlijk op niet al te lange termijn betekenen dat genderzorg alleen nog toegankelijk is voor mensen met een behoorlijk inkomen, want dan komt vast vrij snel de vraag, zeker bij populistische partijen, waarom Jan met de pet voor deze "luxe zorg" zou moeten betalen. En die kant moeten we niet op.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Emma »

Wat is publieke zorg en private zorg in het Nederlands kader? Er is geen verschil meer tussen het ziekenhuis in de stad of de 'privé'-kliniek in een kantoorpand een stukje verderop. Voor een staaroperatie kun je naar het ziekenhuis, of naar Bergman. Voor een SRS kun je naar het AUMC, of naar MKV.

De vergoeding is het probleem niet, de capaciteit is het probleem. En er zijn geen regels die uitbreiding van de capaciteit onmogelijk maken op dit vlak, het kan hoogstens zijn dat er geen contracten gesloten kunnen worden met de zorgverzekeraars maar dat betekent niet dat de zorg niet grotendeels vergoed wordt.

Wat je voorstelt is een oplossing voor het verkeerde probleem.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Emma »

Marije schreef: 03 aug 2023, 08:05 Ik zou er zeker voor gekozen hebben... maar ik zie de noodzaak niet... of, in ieder geval heb ik zelf geen wachtlijsten ervaren. Ik ben in juli 2021 in sociale transitie gegaan, in september 2021 bij PsyTrans op de wachtlijst, december 2021 mijn intake, mei 2022 HRT en februari 2023 mijn SRS.
Lucky you. Vertel dat degenen die er niet met veel geluk doorheen gefietst zijn, en niet meer precies weten waar ze nog voor leven. Werkelijk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Frederieke »

Emma schreef: 03 aug 2023, 11:55 (...)
Er is geen verschil meer tussen het ziekenhuis in de stad of de 'privé'-kliniek in een kantoorpand een stukje verderop. Voor een staaroperatie kun je naar het ziekenhuis, of naar Bergman. Voor een SRS kun je naar het AUMC, of naar MKV.
(...)
En dat is een groot goed, als je het mij vraagt.

Misschien vat ik de vraag anders op dan jij, maar ik las het als een gedachtenexperiment waarbij er naast de huidige klinieken (publiek /privaat) nog een extra soort super-prive kliniek zou komen voor de happy (lees rich) few.

Afscheid dus van het huidige systeem. Slecht idee, alleen een oplossing voor rijken; met als consequentie dat minder bedeelden nog veel langere wachttijden krijgen. Moeten we niet naar toe.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Hal »

Frederieke schreef: 03 aug 2023, 12:38 Slecht idee, alleen een oplossing voor rijken; met als consequentie dat minder bedeelden nog veel langere wachttijden krijgen.
Ik ben benieuwd naar hoe dit oorzaak en gevolg van elkaar zijn in jouw perspectief.

Als voorbeeld: ik ben destijds buiten mijn zorgverzekering om bij Van Loenen geweest voor een mastectomie. Heb daar dus zelf voor betaald. Zij ging akkoord met het uitvoeren van de operatie omdat ik al een poos testosteron gebruikte en daar ook papierwerk van kon laten zien en omdat ze me oud genoeg (en wijs :P) genoeg achtte dat ik er geen spijt van zou krijgen.

Dit scheelde mij veel wachttijd omdat niet hoefde te wachten tot ik een deskundigenverklaring had (die zou pas negen maanden later komen, toen ik bij T-cendent eindelijk door de wachtlijst + behandeling heen was). Zij kon met mijn flexibiliteit een lege plek opvullen omdat zij (vanwege het destijds failliet gaan van Stepwork, waar ik toen anderhalf jaar op de wachtlijst stond) capaciteit over had die ze niet gevuld kreeg.

Ik zou stellen dat het voor iedereen beter is dat ze die capaciteit opvulde met mensen die ze gelijk kon helpen doordat er geen zorgverzekering mee gemoeid was die allerhande stomme eisen stelt, dan de plekken leeg te laten en ons allemaal in dezelfde wachtrij te laten staan. Nu hoefde degene die na mij in diezelfde wachtrij stond in elk geval niet meer op mij te wachten.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Dawn »

Het theoretische voorstel kan zorgen voor omstandigheden zoals die aan de overkant van de Noordzee zijn.
Wachtlijsten voor NHS waarvan ik hoop dat die NOOIt in Nederland werkelijkheid zullen worden. Tegelijkertijd kan je bij dezelfde chirurg in een privé kliniek terecht met een veel acceptabeler wachttijd.
Gebruik maken van het instituut/ziekenhuis/kliniek met de kortste wachttijd of het vullen van een mogelijkheid die anders niet gebruikt zou worden is niet gebonden aan financiële mogelijkheden.
In het hypothetische geval waaraan Marije refereerde is er al een systeem wat voor tweedeling zorgt, tsja dan staat het je vrij dit te gebruiken. Dat een dergelijke tweedeling een ongewenste situatie is lijkt mij evident.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Hal »

Dawn schreef: 03 aug 2023, 15:47 Het theoretische voorstel kan zorgen voor omstandigheden zoals die aan de overkant van de Noordzee zijn.
Volgens mij is dat meer een gevolg van structreel te weinig geld voor de NHS vrijmaken dan day het een gevolg is van het toestaan van private zorg'.

En even voor de duidelijkheid: ik vind dat we de zorg en wachtlijsten voor de publieke zorg moeten aanpakken zodat er geen vraag zou zijn naar private zorg. Ik denk alleen niet dat het hebben van private zorg leidt tot afkalving van de publieke zorg. Dan zou je dat nu ook al bij oogklinieken zien e.d. en dat is volgens mij niet zo.
Laatst gewijzigd door Hal op 03 aug 2023, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Hypothetische vraag, private zorg.

Bericht door Laura2021 »

Dank jullie wel voor jullie reacties tot nu toe. Dat er stevig op reageert zou worden had ik verwacht en dat is ook helemaal niet erg.
Ik heb de de vraag geopperd omdat ik zelf al bijna zo'n 3 jaar aan het wachten ben. Ik ben echt blij voor anderen dat ze dit bespaard zijn gebleven en sneller geholpen zijn.
Ik zie zo kliniek in de private zorg echt niet als een vervanging of afschaffing van het bestaande, laat ik daar heel duidelijk over zijn maar eerder een aanvulling op de bestaande publieke zorg, en ik weet uit eigen ervaring uit een ander land dat het gewoon langs elkaar goed kan functioneren.
Het is dus niet alles of niks.
Ook weet ik uit eigen ervaring dat praktijken in Nederland gestopt zijn omdat ze de bemoeizucht van de zorgverzekeraars zo zat zijn en dat is volgens mij niet de bedoeling.
Omdat sommige mensen voor die private zorg zouden kiezen, ontstaat er meer ruimte in de publieke zorg. Tarieven kunnen wettelijk geregeld worden, zoals bij tandartsen als voorbeeld.
Ik vind het belangrijk dat mensen zelf die keuze kunnen maken, maar nu lopen mensen psychisch vast met alle (soms dodelijke) gevolgen van dien.
In mijn ogen is de bijl onder het huidige zorgstelsel, zichzelf.
Principes zijn een goede basis, maar niet tegen iedere prijs en dat bedoel ik niet alleen financieel.
Groetjes Laura :hbeat: