Goede ervaring met Genderhealthcare en PsyTrans

Psychologen en procedures
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Goede ervaring met Genderhealthcare en PsyTrans

Bericht door Camilla »

Beste mensen,

Vroeger deelde ik mijn heel slechte ervaring met UMCG, toen ik onder druk werd gezet en kon niet eerlijk zijn met de psycholoog vanwege mogelijke nationale redenen van haar zijde en vanwege haar verkeerde beeld over transgender migranten/vluchtelingen. Ik kreeg directe en indirecte vragen over mijn migratiestatus. Later schreef zij ook negatieve opmerkingen in mijn dossier. Nadat ik met UMCG besloot te stoppen en zei ik, dat in 2018-2019 werd ik veel gediscrimineerd vanwege mijn sterke onwil om tussen Nederlandse namen te kiezen (want ik ben niet Nederlands/Belgisch, en wilde nooit geassimileerd worden, of om met één plek te hechten), vond zij die oude discriminatie terecht, en kreeg ik van haar kritiek, dat ik dat nu niet doe. Onacceptabel en ongelovelijk. Dat was de situatie met die persoon van UMCG.

Nu is het tijd voor mijn goede ervaring met Genderhealthcare en PsyTrans.

Eerst, in januari had ik een afspraak met een psycholoog van PsyTrans om een verklaring voor officiëlle gesclachtswijziging/naamswijziging. Eerst stuurde ik mijn levensverhaal, en dan hadden wij een normale gesprek (minder dan 1 uur). Om misverstanden te vermijden (als het bij UMCG het geval was) hadden we dat gesprek in het Engels. De psycholoog van PsyTrans was heel professioneel. Er waren geen onnodige vragen. Alleen mijn gender en mijn wil om helemaal naar de vrouwelijke versie van mezelf te komen. Voor ongeveer 170 euro kreeg ik mijn verklaring. En, als meerdere mensen hadden al geschreven, er is geen wachtijd voor een verklaring. Op dit moment (oktober 2023) is mijn naam al officieël gewijzigd.

Dan, in juli begon ik het traject bij Genderhealthcare, want mijn traject moet ergens in Europa afgemaakt worden om levenslang officiëlle hormonen te gebruiken, maakte niet uit in welk land precies. Sommige mensen vonden Genderhealthcare niet leuk, maar voor mij werkte dat prima. Ik begon met een nieuwe psycholoog van Genderhealthcare te werken, en dat ging goed. Ik voelde me meteen comfortabel. Ik vertelde over mezelf en over mijn moeilijke ervaring met UMCG. Dan stuurde ik mijn levensverhaal, en, na een aantal gesprekken, maakte mijn psycholoog een second opinion afspraak met haar collega. Dan krijg ik straks (na de second opinion) officiëlle hormonale medicijnen. Genderhealthcare werkt prima, en ik zou 2-4 jaar geleden naar ze willen komen, maar ik heb geen tijdmachine, helaas. Mijn situatie: ik deed zelf al FFS (in twee stappen), stemoperatie en borstvergroting, mijn naam is gewijzigd, en ik presenteer mezelf al lang op het werk gewoon als een vrouw (niet meer gender-neutraal. Mijn SRS komt er volgend jaar (eerst dacht ik dat ik het al dit jaar zelf kon doen, maar helaas moet ik nog wachten). Genderhealthcare is prima.

Met vriendelijke groeten,
Camilla.
Never give up!