Cait schreef:Ik gebruik nog 10mg androcur omdat ik nog best veel donkere haren op lichaam krijg na stoppen 50mg (na srs) ...vooral op buik en borst. T= 1 bij mij. Ik snap echt niet waar al die haren weer vandaan komen
Bijnierschors, huid, voedsel en/of mannen zoenen, en nee, dat is geen geintje.
Na de SRS zijn er nog 3 bekende locaties waar hoeveelheden testosteron & DHT worden geproduceerd. (Let wel, je hebt testosteron nodig). Deze locaties zijn: de bijnierschors, de huid en de haarzakjes.
De huid, de haarzakjes maken ook een klein beetje hormoon aan, net genoeg om het proces op gang te houden. Als een haarzakje wordt blootgesteld aan DHT uit testosteron, dan vindt er een bepaalde chemische/enzymatische reactie plaats waardoor het haarzakje een donker en dikker haar gaat produceren. Dit is niet meer om te keren (zijn transmannen juist blij mee!), het enige wat je kunt doen is alle DHT productie uit T remmen waardoor de kleur en dikte iets afneemt, of de haren permanent epileren. Haarzakjes welke heel gevoelig zijn voor DHT & T, (bij zowel een man als een vrouw) liggen voornamelijk verspreid op de baardstreek, de borst/en, kruis, onder-armen en in mindere mate de benen en de rug.
Sommig voedsel kan de productie stimuleren, al is dit minimaal. Contact met testosteron, zoenen van een man bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat testosteron via slijmvliezen (speeksel, mond) bij je binnenkomt. Het mechanisme daarachter lijkt erop te duiden dat via speeksel testosteron in de vrouw terecht komt, waardoor de vrouw opgewonden raakt met voortplanting als doel. Too much info, I guess...