Progresteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Progresteron

Bericht door Eva »

Ik gebruik Systen100 pleisters, tweemaal per week plus Utrogestan (Progesteron) 100mg, 1 capsule per dag.
De huisarts meende dat dit een veilige en werkzame dosis zou zijn en uit reacties elders begrijp ik dat dit vrij normaal is. Mijn endo in het VUmc ging ook zonder aarzelen akkoord met deze dosering.
Op mijn haargroei heeft het geen merkbare invloed gehad, maar dat had ik sowieso nog nauwelijks. Borstgroei is wel indrukwekkend te noemen. Vind ik. Vindt mijn meissie ook ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Gefeliciteerd met zo een huisarts en een VUmc endo die op zijn minst niet een obstakel is. Mijn huisartsen weigeren pertinent iets uit zichzelf te doen als het om HRT gaat, ook na aandringen. Ze zien blijkbaar liever dat ik aan zelfmedicatie doe. Een competente endo ben ik bij het VUmc slechts één keer tegen gekomen. Helaas was ze een paar maanden later afgestudeerd en terug naar Suriname gegaan. Dit is ook alweer bijna 5 jaar geleden...

Ik noteer Utrogestan 100 mg 1 capsule per dag. Voor het geval ik ooit nog weer in de verleiding kom en zo achterlijk ben om weer met hormonen te beginnen. Zal die dan zelf kopen. Nederlandse artsen vertrouw ik niet meer als het om transgender medische zorg gaat.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Janice

Bericht door Janice »

Ik ben blij voor je Eva, dan ben jij toch een van de dames waar het wel bij werkt, ik kom helaas niet zoveel meer in het VU maar ik zal zeker bij de eerst volgende gelegenheid het toch weer opperen. Wie weet....dan toch.
Cait

Bericht door Cait »

Wat zou je moeten zeggen bij huisarts voor toedienen progesteron als argument ? Had progesteron geen nadeel dat juist ook meer haargroei op lichaam weer kan komen etc? Ik neem op dit moment 10mg Andro ook voor kleine progesteron werking en minder haar op lichaan
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Ik heb hem verteld dat ik, nadat ik al in een eerder stadium met androcur had moeten stoppen, een flink deel van mijn borsten had zien verdwijnen, dat me dat behoorlijk verdriet deed en feitelijk niet nodig was. Dat was voor hem voldoende reden.
Je tweede vraag vind ik mezelf niet voldoende deskundig
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Een teveel aan progesteron kan inderdaad in tstosteron worden omgezet, maar ik weet niet precies onder welke omstandigheden dat gebeurt. Moet ik nazoeken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
epvanbeveren

Bericht door epvanbeveren »

Ik heb op dit moment 2x daags 5mg progesterone, welke ik begonnen ben na eerst 3 maanden alleen met estradoil en spiro gehad the hebben. Persoonlijk denk ik dat it hierdoor een voller geformde voorgevel krijg, en mijn labidio is terug gekomen.

Maar volgens mij zijn daar geen medische beweizen van, puur mijn eigen ervaring.
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Cait schreef:Ik gebruik nog 10mg androcur omdat ik nog best veel donkere haren op lichaam krijg na stoppen 50mg (na srs) ...vooral op buik en borst. T= 1 bij mij. Ik snap echt niet waar al die haren weer vandaan komen
Bijnierschors, huid, voedsel en/of mannen zoenen, en nee, dat is geen geintje.

Na de SRS zijn er nog 3 bekende locaties waar hoeveelheden testosteron & DHT worden geproduceerd. (Let wel, je hebt testosteron nodig). Deze locaties zijn: de bijnierschors, de huid en de haarzakjes.

De huid, de haarzakjes maken ook een klein beetje hormoon aan, net genoeg om het proces op gang te houden. Als een haarzakje wordt blootgesteld aan DHT uit testosteron, dan vindt er een bepaalde chemische/enzymatische reactie plaats waardoor het haarzakje een donker en dikker haar gaat produceren. Dit is niet meer om te keren (zijn transmannen juist blij mee!), het enige wat je kunt doen is alle DHT productie uit T remmen waardoor de kleur en dikte iets afneemt, of de haren permanent epileren. Haarzakjes welke heel gevoelig zijn voor DHT & T, (bij zowel een man als een vrouw) liggen voornamelijk verspreid op de baardstreek, de borst/en, kruis, onder-armen en in mindere mate de benen en de rug.

Sommig voedsel kan de productie stimuleren, al is dit minimaal. Contact met testosteron, zoenen van een man bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat testosteron via slijmvliezen (speeksel, mond) bij je binnenkomt. Het mechanisme daarachter lijkt erop te duiden dat via speeksel testosteron in de vrouw terecht komt, waardoor de vrouw opgewonden raakt met voortplanting als doel. Too much info, I guess... ;)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Cait

Bericht door Cait »

hmm, maarja, waar blok ik dan die dht mee als dat voornamelijk de boosdoener is. En dat van mannen zoenen wist ik niet. kan nooit veel zijn toch
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Cait schreef: En dat van mannen zoenen wist ik niet. kan nooit veel zijn toch
Hihi, ik ook niet. Werkt dat ook omgekeerd , dan weet ik nu, :fpalm: een vriendin kennende en graag zoenen. Hoe het komt dat ik de laatste tijd zo gevoelig ben.

Of is dat doodgewoon door, o.a. het overlijden van mijn moeder en dergelijke.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .