Nieuwe chat! Zie dit topic.

Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Yvonne »

Ik lees precies terug wat ik bedoel "het is allemaal op te lossen", daarmee vaststellend dat het nog niet opgelost is. Ik heb er weinig vertrouwen in dat "het is allemaal op te lossen" ook daadwerkelijk echt opgelost gaat worden. En met dat in het achterhoofd zie ik een risico op een pyrrusoverwinning.
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door _sanne_ »

Dit gaat (nog steeds) alleen over de geslachtswijziging *in je paspoort*. Eigenlijk is alles dat daaraan vast hangt minstens discriminatoir (maar dat kan te verdedigen zijn), maar vaker nog onvolledig. Niet alleen omdat wij bestaan, maar, zeker in het geval van bevolkingsonderzoeken, zelfs onder cisgenders dat niet altijd van toepassing is en bijzonder pijnlijk kan zijn voor het individu. Dit soort dingen zouden niet moeten afhangen van een of andere aanduiding in een paspoort. De enige reden dat ze dat doen is omdat de benodigde medische gegevens niet mogen worden opgevraagd en de informatie vanuit de gemeente verstuurd wordt.

Als we kijken naar waar jij aan lijkt te denken dan komen we uit bij informed consent. En dan niet zoals in NL, maar zoals in de VS; je behandelaar vraagt of je snapt wat de risico’s / effecten zijn, jij zegt ja en je krijgt wat je wil. Voor alles waar minderjarigen bij betrokken zijn moet die ic gegeven worden door de voogd(en), niet door het kind. Voor minderjarigen gaan de opties verder vaak niet verder dan puberteitsblokkers. Die worden al heel lang gebruikt voor precocious puberty dus daar is weinig experimenteel aan. Dit geeft minderjarigen de kans om zichzelf te ontdekken en een bewuste, geïnformeerde beslissing te nemen zonder dat ze ondertussen “gedwongen” door de verkeerde puberteit gaan.
Voor volwassenen is ic in principe voldoende voor alles, maar er zijn weinig chirurgen die beginnen met SRS of BA als je nog geen HRT hebt gehad. (Ze zijn er wel, maar aLs je genoeg betaalt is er sowieso geen wetgeving/poortwachter die je voor wat voor vergissing dan ook in de weg staat.) Een BA is daarbij vrij eenvoudig terug te draaien.
Persoonlijk acht ik de kans vrij klein dat hoe soepel de wetgeving ook is artsen ooit sneller overgaan tot SRS dan ze nu overgaan tot orchidectomie of hysterectomie. (Mijn zusje weet 100% zeker dat ze nooit kinderen wil, wil een hysto maar krijgt die niet omdat ze nog in de kinder-krijg-leeftijd zit.)
Het grootste risico is dus dat iemand begint met HRT en daar spijt van krijgt. Echt veel onderzoek is er niet, maar het aantal spijtoptanten van HRT lijkt bijzonder klein te zijn. De meeste detrans doen dat omdat hun social standing alleen maar nóg erger wordt. En daar kom je vrij vlot achter. HRT heeft daarbij nauwelijks permanente effecten. En over die permanente effecten moet je geïnformeerd worden voordat je ic kunt geven.

Met andere woorden; advocaat van de duivel spelen is prima, en ik snap dat je je ergens zorgen maakt, maar ik denk dat daar weinig reden toe is.
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Yvonne »

ik lees mijn post terug en denk "dat had je wat minder puberaal moeten verwoorden, Yvonne". Nou kan ik hett lekker wegduwen en de hormonen de schuld geven, maar ik ben geen 13 meer. Ik wil niemand tekort doen of schofferen. Blijft overeind dat ik mij wel zorgen maak of de zorgvuldigheid voldoende blijft bestaan. Hoezeer ik de verplichtte genderteam beoordeling ook haat en echt baal van de behandel vertragingen. Natuurlijk mag een m/v/x in het brp niet uitmaken. Voorlopig doet het dat wel, en daar zit mijn twijfel. Hoever reikt die invloed, en is het bestaan van die veelal wettelijke situatie niet het echte probleem?
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door _sanne_ »

Wettelijk gezien is die M/V/X in NL nagenoeg overbodig. Vrouwen kunnen in NL gewoon een rekening openen bij de bank zonder toestemming van een man 😉. Als ik kijk naar de UK dan hebben ze daar de GRA. Op basis van die wet mag je je gendermarker zonder obstakels aanpassen. In combinatie met het recht op privacy (ook van die wijziging) leidt dat tot de situatie dat sommigen denken dat bepaalde zedendelicten “onzichtbaar” moeten worden omdat het bestaan van die zedendelicten op iemands strafblad een indicatie zijn dat ze ooit man waren en daarmee de privacy van de pleger iz de wijziging van de gendermarker schaden. Dat heb ik nooit ergens juridisch bevestigd zien worden. En het lijkt me in NL ook niet van toepassing aangezien de wet geen onderscheid maakt tussen mannelijke en vrouwelijke plegers. Als je bent veroordeeld voor “het opzettelijk binnendringen van een lichaam” en er staat in je pv dat dat “met de penis” was ofzo, tja.. Persoonlijk zeg ik dan dat je pech hebt dat dat bewijst dat je (in ieder geval ooit) een penis had. Juridisch wordt het een afweging tussen de privacy van de dader en het algemeen belang. En na veroordeling is die privacy van dader niet meer zo heel veel waard.

Een ander potentieel issue dat weleens geopperd wordt is dat iemand de gendermarker aanpast om in een andere gevangenis te komen. Nu kan ik me vergissen, het dichtst bij een Nederlandse vrouwengevangenis dat ik ooit ben geweest is Vrouwenvleugel, maar ik denk dat als jij als man denkt dat je in een hemel terechtkomt als je in een vrouwengevangenis terechtkomt dat je dan van een koude kermis thuiskomt…

Voor publieke wc’s en kleedkamers enzo is het verder vrij simpel; je kan 100x een V in je paspoort hebben staan, als jij andere gasten tot last bent mag je gewoon de deur gewezen worden.

Ik zal niet zeggen dat er op geen enkele manier misbruik van gemaakt kan worden maar ik vraag me wel heel erg af of de ernst en schaal van dat misbruik ooit iets significants kan worden…

Het zijn voornamelijk dingen waarvoor een selectie op de GBA gedaan wordt op basis van gendermarker. Nouja, dan mis je een keer een flyer of krijg je er 1 die niet van toepassing is. Dat overkomt er wel meer…

Als je nou echt een juridische stap wil bespreken met enorme risico’s, bezwaren en consequenties, laten we het dan hebben over het burgerlijk huwelijk 😉
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Emma »

Yvonne schreef: 15 jun 2022, 21:57Blijft overeind dat ik mij wel zorgen maak of de zorgvuldigheid voldoende blijft bestaan. Hoezeer ik de verplichtte genderteam beoordeling ook haat en echt baal van de behandel vertragingen. Natuurlijk mag een m/v/x in het brp niet uitmaken. Voorlopig doet het dat wel, en daar zit mijn twijfel. Hoever reikt die invloed, en is het bestaan van die veelal wettelijke situatie niet het echte probleem?
Sorry, maar je ziet spoken, echt. Het is geen kwestie van 'het zal wel opgelost worden. Voorzover er een probleem is, is de oplossing gewoon voorhanden en al in gebruik, sinds 2014... het enige wat er onder de streep in de wet verandert is dat de deskundigenverklaring wordt vervangen door een eigen verklaring met een wachttijd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Yvonne »

Een redelijk compleet overzicht van de impact van het wetsvoorstel: https://repository.tudelft.nl/assets/uu ... -73312.pdf
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Emma »

Yvonne schreef: 01 jul 2022, 23:58 Een redelijk compleet overzicht van de impact van het wetsvoorstel: https://repository.tudelft.nl/assets/uu ... -73312.pdf
Eh, dat onderzoek gaat in op de vraag waarom er geslachtsregistratie is, en wat eventuele gevolgen zouden zijn van afschaffen van de registratie of het mogelijk maken van een categorie 'onbepaald' (X).

Over de deskundigenverklaring zelf gaat het niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Yvonne »

Uit een meer radicale hoek is er een tegenoffensief gestart. Een open publiek debat ben ik wel voor. Maar dan wel.op basis van de werkelijkheid. Ik wordt onpasselijk van de manier waarop pseudo argumenten misbruikt worden als waarheid en wij geframed worden als ggz probleem gevallen. Bah.

https://www.rd.nl/artikel/988153-campag ... doorbreken.
”De nieuwe transgenderwet raakt iedereen!” Die boodschap hangt vanaf maandag bij bijna 150 bushaltes. „Deze wet duwt jongeren de kant van transitie op.”
Hier het "manifest": https://gendertwijfel.nl/manifest/
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Lise »

Yvonne schreef: 01 sep 2022, 11:49 wij geframed worden als ggz probleem gevallen. Bah.
Op bijvoorbeeld twitter worden we nog wel erger geframed dan dat, helaas.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Hal »

Yvonne schreef: 01 sep 2022, 11:49 Uit een meer radicale hoek is er een tegenoffensief gestart.
Hier het "manifest": https://gendertwijfel.nl/manifest/
Ik zou die website echt de clicks en de rankings niet gunnen van het verspreiden van de link. En tegen de poster heb ik een klacht ingediend bij de reclame code commissie. Kunnen jullie ook doen.

Mensenrechten horen geen onderwero van publiek debat te zijn.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht