X in paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Klavertje2 schreef: 22 aug 2022, 17:33
  • Ik lees op de site van advocaat Kim Smienk (die in de eerste post gelinkt staat) iets over subsidies, maar hoe zit het als je meerderjarig bent maar nog bij je ouders woont, studeert en geen bijbaan hebt/kan hebben (vanwege autisme enzo)? Gelden die subsidieregels dan gewoon voor het inkomen van je ouders of zijn daar andere regels voor? Ik weet namelijk niet of dit iets is waar ze (veel) voor zouden willen (mee)betalen (als ik het ze al durf te vragen).
  • Misschien een vage vraag, maar het liefst zou ik eigenlijk niet uit de kast komen met mijn gender voor mijn grootouders (ik verwacht namelijk niet echt begrip) en ik vraag me af of zij toch op de een of andere manier achter de gegevenswijziging gaan komen zonder dat wij het ze vertellen. Of is het zo iets kleins, dat zal nooit ter sprake komen met ze? Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen, sorry. xD Ik begrijp het als niemand hier antwoord op weet.
Het liefst zou ik al een kennismakingsgesprek hebben met advocaat Kim, maar heb de komende tijd al veel afspraken gepland staan en vind het toch nog wel eng ofzo omdat ik niet zo goed weet hoe mijn ouders hier achter staan.
Ik zag dat er nog geen reactie was, dus:

Zeker! Ze kijken naar je inkomen van 1 of 2 jaar geleden. Als dat onder een bepaalde grens ligt heb je daar recht op. Kim kan dat voor je aanvragen, misschien is het zelfs mogelijk om eerst met haar te kijken of dat mogelijk is voordat jullie verder stappen ondernemen.

Ik begreep dat als het word aangepast directe familie (dus ouders) er bericht over krijgen. Maar grootouders niet. Dit is iets wat je zelf dus bij ze zou moeten melden.

Ik vond het ook spannend, maar Kim is heel lief en het is nergens voor nodig bang te zijn
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in paspoort

Bericht door Theunix »

Roland schreef: 19 nov 2022, 00:28 Oke, even een update van mij, volgende week donderdag kan ik mijn nieuwe ID kaart halen bij de gemeente met een X :dance:
Maar ik zat even op verschillende instellingen in te loggen, en bijna nergens zie ik geslacht staan..oke so far good.
Maar bij RDW zie ik dat mijn rijbewijs ongeldig is uhmm :fpalm: Ik heb dus geen naamswijziging gedaan.
Op het rijbewijs staat geen geslacht...pff word maandag bellen.

Weet iemand nog meer waar ik aan denken moet, welke instanties ik moet doorgeven etc.
Jou regirstratie in het BRP word aangepast. Alle instanties die daar uit gegevens halen, voeren automatisch de wijziging door. Denk hierbij aan de gemeente, bank, apotheek, zorgverzekering, verzekering, zorg etc. Alle overige bedrijven waar jou gegevens staan die niks doen met het BRP, dien je zelf op te hoogte te stellen. Denk hierbij aan abbonementen op netflix, deel auto's etc. Vaak kan je dit zelf snel online doen. Anders even een mailtje sturen of in de chat klimmen. Kwestie van een paar minuten.

Mijn zorgverzekering (CZ) gaf het volgende bericht betreft de wijziging en de vraaf of het aanhef weg kan. Deze staat namelijk nog op Dhr.:
Als dit in het BRP aangepast is, dan klopt dat. Ik kan dat helaas niet inzien. Voor ons als zorgverzekeraar is het helaas niet mogelijk, ook niet wanneer het in de BRP wel juist staat. Ik ga voor je doorgeven dat wij je zoveel mogelijk neutraal aanspreken. Hiervan komt een melding in ons systeem te staan voor medewerkers. Dit zal jammer genoeg niet in alle correspondentie mogelijk zijn, omdat veel correspondentie automatisch gegenereerd en verzonden wordt door onze systemen. Wanneer wij jou handmatig een bericht sturen, kunnen we dit wel toepassen. Ook het weglaten van aanhef is systeemtechnisch nog niet mogelijk bij ons. We zijn op dit moment grondig onderzoek aan het doen naar het in de toekomst wel kunnen aanpassen of weglaten van aanhef. Ik ga mijn best doen om de memo voor medewerkers zo snel mogelijk door te voeren!
Ik kom nu nog dagelijks dingen tegen die gewijzigd moeten worden, zoals vandaag weer mijn klantenkaart bij de Gamma :lol: Echter voor het dagelijke leven is alles inmiddels aangepast.

Ik ben wel benieuwd hoe het afgelopen is met je rijbewijs. Ik had ook een naam wijziging en mijn rijbewijs was ook ongeldig verklaard. Echter zoals je zei, staat idd verder geen geslacht op je rijbewijs of wijzigen andere gegevens. Dus ben benieuwd wat ze daar over zeggen.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: X in paspoort

Bericht door Verkaasd »

sammy schreef: 22 nov 2022, 09:59
Klavertje2 schreef: 22 aug 2022, 17:33
  • Ik lees op de site van advocaat Kim Smienk (die in de eerste post gelinkt staat) iets over subsidies, maar hoe zit het als je meerderjarig bent maar nog bij je ouders woont, studeert en geen bijbaan hebt/kan hebben (vanwege autisme enzo)? Gelden die subsidieregels dan gewoon voor het inkomen van je ouders of zijn daar andere regels voor? Ik weet namelijk niet of dit iets is waar ze (veel) voor zouden willen (mee)betalen (als ik het ze al durf te vragen).
  • Misschien een vage vraag, maar het liefst zou ik eigenlijk niet uit de kast komen met mijn gender voor mijn grootouders (ik verwacht namelijk niet echt begrip) en ik vraag me af of zij toch op de een of andere manier achter de gegevenswijziging gaan komen zonder dat wij het ze vertellen. Of is het zo iets kleins, dat zal nooit ter sprake komen met ze? Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen, sorry. xD Ik begrijp het als niemand hier antwoord op weet.
Het liefst zou ik al een kennismakingsgesprek hebben met advocaat Kim, maar heb de komende tijd al veel afspraken gepland staan en vind het toch nog wel eng ofzo omdat ik niet zo goed weet hoe mijn ouders hier achter staan.
Ik zag dat er nog geen reactie was, dus:

Zeker! Ze kijken naar je inkomen van 1 of 2 jaar geleden. Als dat onder een bepaalde grens ligt heb je daar recht op. Kim kan dat voor je aanvragen, misschien is het zelfs mogelijk om eerst met haar te kijken of dat mogelijk is voordat jullie verder stappen ondernemen.

Ik begreep dat als het word aangepast directe familie (dus ouders) er bericht over krijgen. Maar grootouders niet. Dit is iets wat je zelf dus bij ze zou moeten melden.

Ik vond het ook spannend, maar Kim is heel lief en het is nergens voor nodig bang te zijn
Zeker in de zin van; er gelden andere regels, of zeker in de zin van het geldt voor de inkomsten van je ouders
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in paspoort

Bericht door Theunix »

Klavertje2 schreef: 22 aug 2022, 17:33 Het liefst zou ik al een kennismakingsgesprek hebben met advocaat Kim, maar heb de komende tijd al veel afspraken gepland staan en vind het toch nog wel eng ofzo omdat ik niet zo goed weet hoe mijn ouders hier achter staan.
Ik denk het beste is gezien elke sistuatie anders is, even contact op te nemen met Kim. Eerste kennismakingsgepsrek is altijd gratis en Kim kan jou veel meer info geven gezien je situatie dan wij. Dacht dat kennismaken ongeveer 30 min a een uur duurt. Wellicht kan je ergens zitten bij kennisen of een koffie tentje. Ik werk bij Coffeecompany en er zijn genoeg mensen die daar videobellen en niemand kijkt om ;)

Wat @sammy ook al vermelde. Als het allemaal door gaat en de rechter heeft uitspraak gedaan. Krijgen jou ouders een brief thuis met de mededeling dat jou (meestal) geboorteakte is aangepast. Dit kan helaas niet anders, zo zit de wet in elkaar. Het is echt een lullige bereaucratische brief. Alleen duurt dit wel even alvorens het zover is.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Verkaasd schreef: 22 nov 2022, 10:07 Zeker in de zin van; er gelden andere regels, of zeker in de zin van het geldt voor de inkomsten van je ouders
Als dit gaat om de subsidie, het gaat om jouw inkomsten (als ze naar die van mij ouders zouden kijken, had ik het niet gekregen)
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: X in paspoort

Bericht door Verkaasd »

sammy schreef: 22 nov 2022, 10:17
Verkaasd schreef: 22 nov 2022, 10:07 Zeker in de zin van; er gelden andere regels, of zeker in de zin van het geldt voor de inkomsten van je ouders
Als dit gaat om de subsidie, het gaat om jouw inkomsten (als ze naar die van mij ouders zouden kijken, had ik het niet gekregen)
Thank you 🙏
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Theunix schreef: 22 nov 2022, 10:04
Roland schreef: 19 nov 2022, 00:28 Oke, even een update van mij, volgende week donderdag kan ik mijn nieuwe ID kaart halen bij de gemeente met een X :dance:
Maar ik zat even op verschillende instellingen in te loggen, en bijna nergens zie ik geslacht staan..oke so far good.
Maar bij RDW zie ik dat mijn rijbewijs ongeldig is uhmm :fpalm: Ik heb dus geen naamswijziging gedaan.
Op het rijbewijs staat geen geslacht...pff word maandag bellen.

Weet iemand nog meer waar ik aan denken moet, welke instanties ik moet doorgeven etc.

Ik ben wel benieuwd hoe het afgelopen is met je rijbewijs. Ik had ook een naam wijziging en mijn rijbewijs was ook ongeldig verklaard. Echter zoals je zei, staat idd verder geen geslacht op je rijbewijs of wijzigen andere gegevens. Dus ben benieuwd wat ze daar over zeggen.
Ik heb met de RDW gebeld, omdat hun een wijziging is het systeem hebben ontvangen is mijn rijbewijs ongeldig verklaard. Al staat er geen geslacht op. Ik moet een nieuwe aanvragen en mag niet meer rijden, totdat ik mijn nieuwe rijbewijs heb.

Mijn zorgverzekering (de Friesland) kan niet zonder aanhef op het moment...wel met meneer/mevrouw aanhef...Ze zullen het doorgeven in voor de toekomst hopelijk aangepast dan de aanhef komt te vervallen.
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: X in paspoort

Bericht door Maartje-nb »

Ik word zo blij als ik dit soort berichten lees. Stiekem best jaloers haha😀
Ben wel benieuwd: los van het praktische. Hoe voelt het nu? Merk je een verschil met hiervoor? Wat geeft het je? Ben wel benieuwd.
Maartje
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Hoi Maartje,

Het voelt heel fijn. Heel veel vrijheid. En vooral geluk, dat als ik naar m'n idkaart kijk, dat ik ook daadwerkelijk kan zeggen: ja dat ben ik.
Tuurlijk geeft het soms ook angst, als iemand je idkaart moet controleren, soms toch angst dat iemand het ziet en er wat van zegt. Maar eigenlijk zien ze dat vaak niet/letten ze er niet op.

Groetjes,
Sam
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Klavertje2
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2022, 11:52
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: X in paspoort

Bericht door Klavertje2 »

Ik heb inmiddels subsidie aangevraagd via Kim en inderdaad, er wordt alleen naar mijn eigen inkomen gekeken dus de kosten vallen reuze mee! Ben ik erg blij mee.

Ik realiseerde me wel echt pas een paar weken terug dat ik nog helemaal niet had nagedacht over het veranderen van mijn tweede naam. (Mijn roepnaam is toevallig al neutraal.) Aangezien ik daar nog over twijfel zal ik nog een paar weken/maandjes wachten voor ik met het proces begin. Vind het jammer dat ik er niet eerder echt aan had gedacht, want ik keek er naar uit om nu eindelijk actie te ondernemen.

Ik heb het hier inmiddels ook even met mijn moeder over gehad en ze reageerde eigenlijk wel positief, dus die angst is nu ook weg. :) Alleen struggle ik dus nog of ik überhaupt mijn tweede naam wil veranderen (mijn mening verandert met de dag) of dat ik alleen een X genoeg vind.

Groetjes, Klavertje2
Plaats reactie