Geslacht bevestigende operatie

Pas ik nou in een hokje of niet?

Wil jij een geslacht bevestigende operatie?

Weet ik nog niet
16
27%
Heb ik geen behoefte aan
11
18%
Ja zeker laat ik doen.
33
55%

Totaal aantal stemmen: 60

Inaysa
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Geslacht bevestigende operatie

Bericht door Inaysa »

Emma schreef: 11 feb 2025, 06:55 Tja dat kan. Mag je vinden, we zijn geen gedachtenpolitie. Maar stel je nou eens voor dat je om wat voor reden dan ook niet voor een operatie in aanmerking komt. Omdat je korter te leven hebt dan de wachtlijst lang is bijvoorbeeld. Of omdat je iets hebt waardoor de operatie een erg groot risico is en geen enkele chirurg er dus aan wil beginnen.

Er zijn veel meer redenen maar ik ben het typen op mijn telefoon alweer zat. Ik heb er de afgelopen 12 jaar best veel gesproken, mensen die heel graag zouden willen maar domweg de pech hebben dat het niet kan. Bedenk je dus dat je zojuist mensen die op zijn minst diep bedroefd, maar vaker nog wanhopig, nog even een extra trap na hebt gegeven door ze ‘smerig’ te noemen, op een plek waar ze een beetje steun en empathie verwachten.

Dát is pas smerig, een smerige rotstreek.
Ik gaf gewoon mijn mening & het ging over me zelf. Het was niet me bedoeling om een ander te kwetsen. Dit is een forum en daat mag iedereen toch zijn gedachten over bepaalde dingen laten horen. Jij maakt het te dramatisch, natuurlijk om zulken reden begrijp ik het wel. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik met iedereen rekening moet houden wat ik eventueel zeg.
Danielle

Bericht door Danielle »

Inaysa schreef: 11 feb 2025, 16:52
Emma schreef: 11 feb 2025, 06:55 Tja dat kan. Mag je vinden, we zijn geen gedachtenpolitie. Maar stel je nou eens voor dat je om wat voor reden dan ook niet voor een operatie in aanmerking komt. Omdat je korter te leven hebt dan de wachtlijst lang is bijvoorbeeld. Of omdat je iets hebt waardoor de operatie een erg groot risico is en geen enkele chirurg er dus aan wil beginnen.

Er zijn veel meer redenen maar ik ben het typen op mijn telefoon alweer zat. Ik heb er de afgelopen 12 jaar best veel gesproken, mensen die heel graag zouden willen maar domweg de pech hebben dat het niet kan. Bedenk je dus dat je zojuist mensen die op zijn minst diep bedroefd, maar vaker nog wanhopig, nog even een extra trap na hebt gegeven door ze ‘smerig’ te noemen, op een plek waar ze een beetje steun en empathie verwachten.

Ik gaf gewoon mijn mening & het ging over me zelf. Het was niet me bedoeling om een ander te kwetsen. Dit is een forum en daat mag iedereen toch zijn gedachten over bepaalde dingen laten horen. Jij maakt het te dramatisch, natuurlijk om zulken reden begrijp ik het wel. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik met iedereen rekening moet houden wat ik eventueel zeg.
Je mag een mening hebben. Maar dat geeft je niet een vrijbrief om die mening op een kwetsende manier te verwoorden zonder dat je tegengas kan verwachten. Achteraf alleen maar zeggen dat je niet de intentie had om mensen te kwetsen is zwak. Je had vooraf best kunnen bedenken dat het woord 'smerig' als zodanig over kan komen. We hebben het hier niet over subtiele semantiek met veel ruimte voor interpretatie.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Yvi

Bericht door Yvi »

Je kiest harde en ongenuanceerd woorden, ik betwijfel of je dir nuance gevonden had als je niet was tegengesproken. Zo "gewoon een eigen mening" lijkt het daarmee voor mij niet.
Tegelijkertijd kruip je met je passief agressieve nuance in een slachtofferrol als je wordt gewezen op het verantwoordelijkheid nemen voor je eigen woordkeus. Dàt vindt ìk vrij dramatisch. En ik hou er rekening mee dat dit bij jou "binnenkomt". Ik hoop het wel.

Ik heb geluk gehad in mijn leven, ik leef blij met de mogelijkheden die mij medisch gegeven zijn. Daar ben ik nu dankbaar voor. Diep dankbaar.

Live life 🍀🌸
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

In zijn algemeenheid ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je zegt, en ja je moet dus juist altijd rekening houden met wat je zegt!
Irene
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Inaysa schreef: 11 feb 2025, 16:52 Ik gaf gewoon mijn mening & het ging over me zelf. Het was niet me bedoeling om een ander te kwetsen. Dit is een forum en daat mag iedereen toch zijn gedachten over bepaalde dingen laten horen. Jij maakt het te dramatisch, natuurlijk om zulken reden begrijp ik het wel. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik met iedereen rekening moet houden wat ik eventueel zeg.
Persoonlijk vind ik sommige reacties kwetsender dan haar mening die ging over haar zelf, maar goed dat is dan weer mijn mening. Let op een mening is geen oordeel. Daar zit toch echt een groot verschil tussen. Linksom of rechtsom, in mijn ogen ben je nooit verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen, daar is die persoon zelf verantwoordelijk voor. Als je zo getriggerd wordt dan zit daar schijnbaar een pijnpunt wat nader zijn liefdevolle aandacht verdiend.
Groetjes Laura :hbeat:
Yvi

Bericht door Yvi »

Laura2021 schreef: 12 feb 2025, 16:28
Inaysa schreef: 11 feb 2025, 16:52 Ik gaf gewoon mijn mening & het ging over me zelf. Het was niet me bedoeling om een ander te kwetsen. Dit is een forum en daat mag iedereen toch zijn gedachten over bepaalde dingen laten horen. Jij maakt het te dramatisch, natuurlijk om zulken reden begrijp ik het wel. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik met iedereen rekening moet houden wat ik eventueel zeg.
Persoonlijk vind ik sommige reacties kwetsender dan haar mening die ging over haar zelf, maar goed dat is dan weer mijn mening. Let op een mening is geen oordeel. Daar zit toch echt een groot verschil tussen. Linksom of rechtsom, in mijn ogen ben je nooit verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen, daar is die persoon zelf verantwoordelijk voor. Als je zo getriggerd wordt dan zit daar schijnbaar een pijnpunt wat nader zijn liefdevolle aandacht verdiend.
Dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Dit forum heeft veel leden die kwetsbaar zijn en/of zich kwetsbaar opstellen rondom onderwerpen die heel erg dichtbij komen. Het beschimpen van heel individuele medische situaties vind ik een bedreiging voor de veiligheid. Tenminste, zo voelt het voor mij.

Ik vind mijzelf redelijk weerbaar, toch voel ik mij keer op keer nagetrapt als ik als persoon met een intersekse historie weer eens gemarginaliseerd wordt in één of ander conservatief topic of als de biologie weer eens versimpeld wordt in een discussie rondom het qua geslacht puur binair uitgevoerd zijn of willen zijn. En zo zijn er meer onderwerpen.

Een dergelijk "bommetje droppen" met daarin een persoonlijke mening die verwoordt is als dè universe waarheid met soms echt grof verwoord oordeel over alle andere, zonder nuance... Daar ga ik op ààn. En niet zo'n klein beetje ook.

Wie zo'n bommetje dropt krijgt mijn mening te lezen, ik probeer mijn visie dan duidelijk te verwoorden. Dat kan raken, veelal is het ook echt bedoeld om door te dringen. Niet zelden komt er een "DARVO" (Deny, Attack, Reverse Victim & Offender) reactie terug.
Ik denk daarbij dan "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen", en voel mij dan niet verantwoordelijk voor het gevoel dat ontstaat bij de afzender van het "bommetje". Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Ik zou het ook kunnen laten, tuurlijk!
Ik doe dat niet, bewust niet. Omdat ik mijzelf niet zonder slag of stoot laat kwetsen. Wie dat doet, merkt dat van mij. Zodat er nooit gezegd kan worden "oh, daar was ik mij niet bewust van".

Ik ben ook niet zonder zonden. Ook ik kwets wel eens mensen, veelal onbewust. Ik laat mij graag aanspreken, om er van te leren. Om het anders te kunnen doen, beter te kunnen doen. Binnen mijn visie en kaders.

Live life! 🍀🌸
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben het helemaal met je eens Yvonne (in dit geval, niet altijd :) ). Het probleem zit hem in het verwachten van de bal volgens mij. Veel mensen roepen dat ze nooit iets mogen zeggen, maar eigenlijk protesteren ze tegen het feit dat ze weerwoord krijgen.
Irene