Je geschiedenis uitwissen voor de overheid

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Je geschiedenis uitwissen voor de overheid

Bericht door Januca »

Bij mijn naam en geslachtswijziging bij mijn geboortegemeente Amsterdam kreeg ik een "gewaarmerkte" kopie van mijn geboorteakte en het bijbehorende aanhangsel met de wijzigingen.
Die zal ik dan maar zuinig bewaren.
En als ik inlog bij de gemeente zie ik de juiste huidige gegevens. Het schijnt dus wel goed te kunnen gaan.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
:hbeat: Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. :hbeat:
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Update: Ik heb mijn geboortegemeente gebeld en uitgelegd. Ik moest een mail sturen naar burgerzaken met de foto van het ontvangen uitreksel/akte.
Er is schijnbaar iets niet goed gegaan zeiden ze. Ik heb gevraagt voor een permanente wijziging :)
De persoon aan de telefoon was wel vriendelijk en behulpzaam.
Het is dus even afwachten wat de reactie is.

Zolang de "papieren akte in het archief zelf" niet is aangepast kun je dit soort problemen blijven verwachten.
Groetjes Laura :hbeat:
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

op de papieren akte staat op het eerste blad in de kantlijn dat er een blad is toegevoegd En daar komt het verschil tussen een afschrift en een uittreksel om de hoek kijken: een afschrift is een 1 op 1 kopie van de papieren akte, dus met alle eventuele latere vermeldingen, een uittreksel is een tekstssamenvatting van wat er digitaal beschikbaar is, en zou dus de alleen de doorwerking van alle latere vermeldingen moeten laten zien. Waarom dit mis is gegaan, is een raadsel.

Ondertussen heeft het Europese Hof een uitspraak gedaan die het recht op aanpassing van het geslacht in alle EU landen vastlegt, ook in landen die er geen wetgeving voor hebben of het zelfs verbieden.

https://tgeu.org/joint-statement-landma ... cognition/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Allereerst dankjewel Emma voor de informatie en link. Fijn dat er ook goed nieuws is te melden vanuit Europa. Een mooie waarborg.
Dat een uitreksel een tekstsamenvatting is lijkt verouderd althans in mijn geval. Ik kan mij herinneren in de jaren 90 dat een uitreksel inderdaad een gecertificeerd document was met de getypte informatie uit het systeem. Nu is dat zo te zien anders geregeld. Misschien dat iedere gemeente het anders doet maar ook dat lijkt mij ook weer onwaarschijnlijk.

Inmiddels heb ik net het goede uitreksel ontvangen en nu kun je zien dat de wijziging aanpast is aan de kantlijn op de akte zelf met een verwijzing naar het vervolgblad wat eraan geniet is met de juiste gegevens. De akte is een kopie en het vervolgblad zelf met de juiste gegevens is gecertificeerd.

En bijkomend hoop ik dat men, over 100 jaar wanneer de gegevens openbaar worden, kan zien dat ik vrouw was en geen man.
Bijvoorbeeld voor stamboomonderzoek.

Smile on my face :)
Groetjes Laura :hbeat:
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

https://www.vlaardingen.nl/Onderwerpen/ ... _afschrift

Wat is het verschil tussen een uittreksel en afschrift?

Vraag
Wat is het verschil tussen een uittreksel en afschrift?

Antwoord
Uittreksel: beperkte informatie uit de akte.
Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.
Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]