Ik denk dat het nogal lastig te zeggen wanneer het gebeurt. Het zal per persoon verschillen en ook te maken hebben met de binder die je hebt en hoe strak die voor jou zit.
Mijn weefsel is nooit echt op en top geweest denk ik, aangezien ik alleen maar sport bh's droeg, maar 'op een dag' lag ik op mijn zij in bed en (om het niet te visueel te maken) opeens zag ik dat het anders was.. xD

Met zekerheid zal ik toen al een aantal maanden met een binder hebben gelopen, maar hoeveel precies, geen idee. Momenteel draag ik ongeveer 2 jaar intensief een binder, het zal vast allemaal nog wat erger zijn geworden, maar om eerlijk te zijn heb ik weinig echte verandering gemerkt sinds die 'openbaring' dat het toen (na die paar maanden) anders was.
De enige echte manier om het te voorkomen is niet binden lijkt mij.
Voor een idee hoe ik bind.
Eerste tijd begonnen met Danae. Op den duur standaard de strakkere witte van Danae of de korte én lange zwarte die ik had liggen. Ongeveer een jaar terug overgestapt op een klitteband model van Lesloveboat. Ik bind dagelijks maar draag de klitteband thuis vaak los en doe hem vast als ik de deur uitga, aangezien ik met een vest/overhemd los aan niet zo dysphorisch ben en ik het wel zo comfortabler vind zonder..