Hoe groot is de transfobie en cisseksisme nou in Nederland?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Veronica

Re: Hoe groot is de transfobie en cisseksisme nou in Nederla

Bericht door Veronica »

Afbeelding

Als het geloof het enige probleem was... maar dat is het niet, mensheid zelf is het probleem van iets niet accepteren, wie het ook, wat het ook is en wat de reden ook moge wezen.
Afbeelding
LunaWeisse

Bericht door LunaWeisse »

Nee religie werkt niet echt mee maar is niet de hoofdrede. Het ingebakken genderisme komt nog helemaal uit de tijd van jagers en verzamelaars, waar de mannen(met meer spierkracht) aan jagen en verzamelen waren en de vrouwen vooral bij de grot bleven om op de kindjes te passen en grot-huis-grothuis-houdelijke taken te verrichten.. Dit plaatje zet zich nog steeds doodleuk voort, maar gelukkig is daar de laatste eeuw steeds meer verandering in gekomen, vooral in het westen.
Kort door de bocht en mist wat nuance, ja, maar daar komt het wel op neer.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Alice

Bericht door Alice »

Vanavond op TV,

Boys Don't Cry (1999) Vrijdag 26 februari om 20:30 op RTL8

Een tienermeisje uit Nebraska doet zich voor als man en verhuist naar Falls City waar ze vriendschap met een groep mannen sluit. Een romance met een lokaal meisje en de ontdekking van haar echte identiteit vormen echter de opmaat tot een tragedie.
http://www.filmtotaal.nl/film.php?id=5619

http://www.imdb.com/title/tt0171804/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Veronica

Bericht door Veronica »

FullMoonSynch schreef:Kort door de bocht en mist wat nuance, ja, maar daar komt het wel op neer.
Niet echt, juist in het westen doen ze onnodig moeilijk en ingewikkeld erover.

Niet dat je als trans in een arabisch of afrikaans land kan rondhuppelen zonder problemen, in het westen maken ze vaak onnodig zooitje van in plaats van heel simpel denken hoe het zit.
Afbeelding
Alice

Bericht door Alice »

Eigenlijk kun je heel simpeltjes stellen dat; gaat het in een land, leefomgeving, goed dan kan men zich veroorloven tolerant, welwillend, te zijn tegenover ‘anderen’.
Gaat het in een land, leefomgeving, slecht dan wordt er naar een zondebok gezocht waarop men zich kan afreageren en dat kan ieder zijn die maar iets afwijkt van het algemeen patroon. HOLEBI’s, Joden, Arabieren, Marsmannetjes etc..
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Veronica

Bericht door Veronica »

Alice schreef:Eigenlijk kun je heel simpeltjes stellen dat; gaat het in een land, leefomgeving, goed dan kan men zich veroorloven tolerant, welwillend, te zijn tegenover ‘anderen’.
Gaat het in een land, leefomgeving, slecht dan wordt er naar een zondebok gezocht waarop men zich kan afreageren en dat kan ieder zijn die maar iets afwijkt van het algemeen patroon. HOLEBI’s, Joden, Arabieren, Marsmannetjes etc..
Zo´n beetje 80% van het verhaal, sad but true maar inderdaad heeft een omgeving veel invloed op hoe mensen zijn.
Afbeelding
LunaWeisse

http://www.pinknews.co.uk/2016/01/14/al ... eals-poll/

Relevant. Bewijs dat er wel een soort golf van acceptatie gaande is imo. Zal nog even duren, maar ja, het begin is er.

Ben het ook eens met Alice.

(ga trouwens niet die film kijken. Ik ken het verhaal en het is 'too close to home' voor me, kan niet tegen dramas op het moment.)
Starless, unending skies
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Danielle

Bericht door Danielle »

FullMoonSynch schreef:Nee religie werkt niet echt mee maar is niet de hoofdrede. Het ingebakken genderisme komt nog helemaal uit de tijd van jagers en verzamelaars, waar de mannen(met meer spierkracht) aan jagen en verzamelen waren en de vrouwen vooral bij de grot bleven om op de kindjes te passen en grot-huis-grothuis-houdelijke taken te verrichten.. Dit plaatje zet zich nog steeds doodleuk voort, maar gelukkig is daar de laatste eeuw steeds meer verandering in gekomen, vooral in het westen.
Kort door de bocht en mist wat nuance, ja, maar daar komt het wel op neer.
Ik zou eigenlijk een documentje met bronnen over dit soort dingen moeten bijhouden. Voor de linkjes enzo, die heb ik er nu niet meer bij.

Dat hele standaard jager- en verzamelaarsbeeld is gebaseerd op schokkend weinig antropologisch onderzoek. Slechts enkele stammenculturen zijn daarvoor bekeken. Er zijn ook genoeg stammenculturen waar de mannen op vrij jonge kinderen passen terwijl vrouwen het land bewerken. Netzoals er stammen zijn waar de vrouwen gewoon mee op jacht gaan.
Mijn transitieblog: Fading Gender
LunaWeisse

Klopt ja, ik zei al, mist het een en ander aan nuance. Het is wel moeilijk onderzoek doen naar dat tijdperk.

Het beeld dat de vrouwen op de kinderen passen is echter redelijk universeel; de stammen/culturen die dat niet deden waren dan ook de uitzondering.
Wat ook bijna universeel is dat de mannen gingen knokken, ook in de culturen waarin vrouwen veel te zeggen hadden (Sparta, Thira) Zag laats is een onderzoekje naar vrouwelijke krijgers, die toch beduidend in de minderheid zijn door de hele geschiedenis in zowat elke regio.
Specifiek voor de jagers en verzamelaars is het wat lastig, aangezien ze niet heel veel voor ons achterlieten, maar sinds de geschreven tekst is het wel wat duidelijker geworden.

Het stereotype plaatje van masculine en feminine gedrag komt ergens vandaan, en als je daar vanaf wijkt kan je nog steeds met gemengde reacties geconfronteerd worden, helaas.

Als iemand tijd en zin heeft is hier een beetje lang research paper gerelateerd aan het onderwerp: http://www.nber.org/papers/w17098
En de video waarnaar ik refereerde:
Starless, unending skies
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Bregje

Bericht door Bregje »

FullMoonSynch schreef:
Toevallig liet m'n zus me gisteren een hele relevante comic daarover zien: http://everydayfeminism.com/2016/02/gen ... ts-us-all/
Leuke link!

Wat wel grappig is: volgens mij is en groot deel van dit forum eigenlijk best binair, ze zaten alleen in het verkeerde hokje. Hoe binair ik zelf ben weet ik nog niet, maar dan nog is het het makkelijkst om volledig over te gaan naar het andere geslacht en niet in een grijs gebied te blijven hangen omdat je hele omgeving daar niets van snapt en het dan, denk ik, te vervelend voor je wordt. En dat is eigenlijk heel triest :(