Je kan het bullshit vinden.
Voor mij is het zeer logisch.
Het woord ras is fout en ouderwets, komt uit een hele slechte tijd van nationalisme en discriminatie in de wereld.
Racisme, wat mensen nog veel gebruiken is hieraan gelinkt en moet verdwijnen.
Het gaat er hier om dat binnen discriminatie het woord racisme, de aandacht trekt voor een woord als ras.
Discriminatie is voldoende lijkt me omdat elk weldenkend mens niet meer geloofd in rassenverdeling.
Het brengt een negatieve lading naar binnen die ongewenst is, ook brengt het erkenning op een bepaalde manier naar het woord ras en daarmee het fenomeen rassenleer dat ooit bestond.
Het punt is vooral dat Racisme als apart onderdeel in de wet bevestigend werkt voor iets dat niet echt genoemd moet worden naar mijn idee.
Je erkent mensen hun bekrompen ideeen ermee.
http://www.art1.nl/artikel/6443-Nederla ... criminatie
Het is een soort cyclus : Mensen Discrimineren andere mensen met een bepaalde culturele achtergrond of afkomstig uit een bepaald land(raar idee in hun hoofd) >
De genen die beledigd worden,noemen het racisme > De wet noemt het racisme > het blijft racisme >ras blijft benoemt door de geschiedenis.
Wordt door mensen verder gedragen door de tijd.
Het zelfde kan je op veel woorden toepassen deze logica.
Als je bijvoorbeeld ooit wil toeleven naar een soort genderneutrale maatschappij zul je ook bepaalde woorden moeten schrappen zoals : mannelijk en vrouwelijk.
Zodra het hier genoemd wordt, een van die woorden zullen mensen misschien wel reageren, wat is nou mannelijk, wat is nou vrouwelijk ?
Er zit een stereo typering in net als met ras. Wat is nou eens ras ? Een Nederlandse man van wie zijn grootouders van turkse afkomst waren en naar Nederland kwamen, maar deze man doet nog wel veel dingen die in de Turkse cultuur in Turkije gedaan worden heeft geen ras, hij is een Nederlander die elementen van de Turkse Cultuur eigen heeft gemaakt. Hij is ook niet alleen bezig met Turkse cultuur ook de Nederlandse. Heeft dus een Nederlands-Turkse Cultuur(sommigen zeggen dat je tegenwoordig zelfs van een wereldcultuur an spreken)
maar nu terug :
Vrouwelijk gedrag ? het is gewoon gedrag, maar het feit dat het vrouwelijk ervoor staat geeft een bepaald effect aan het woord gedrag, waar negativiteit uit kan komen bij bepaalde mensen. Assertief gedrag hoorde ik vandaag nog genoemd worden door iemand die moeite had met deze eigenschap in haar leven(niet echt geaccepteerd als vrouwen heel assertief zijn, maar bij mannen wel)
Grotendeels omdat mannen bekend staan als meer assertief in onze maatschappij.
Om het dan een 'mannelijke eigenschap' te noemen kan beledigend zijn voor vrouwen die assertief zijn, en je houd erin dat het als mannelijke eigenschap wordt gezien door velen door het een mannelijke eigenschap te noemen zelf.
Als iedereen ermee zou stoppen zou het sneller de categorisering en idee verliezen.
Woorden hebben lagen van betekenissen, de betekenis die eraan gegeven zijn, zijn gegeven vanuit bepaalde mindsets in de historie dus dragen een deel van de mindset soms mee.
Ik denk niet dat het bullshit is.
Nee woorden worden soms zelf verboden om dit effect te gebruiken.
Watskebeurt met de negerzoen van een aantal jaar geleden bijvoorbeeld ? verboden, om de associatie met een woord dat ontstaan is in de koloniale tijd te stoppen en het woord zelf daarmee minder te laten gebruiken.
Groetjes,
Isabelle