vraagje over de wc

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Dieuwertje

Re: vraagje over de wc

Bericht door Dieuwertje »

Ylse schreef:Rechts heeft voorrang, ja dat is zo wettelijk geregeld. Maar daarentegen is het ook zo dat je voorrang krijgt en niet neemt.
Dwaal een beetje af, maar in de scheepvaart is het zo dat je voorrang moet nemen. Staat echter ook ergens dat je een aanvaring moet vermijden :-).
Misschien is dit voorbeeld nog zo slecht niet. Laat je niet weg drukken van de rechten die je hebt. Maar ga daar in niet zo ver dat er enkel verliezers zijn.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Het is ook zo in het verkeer dat een groot voertuig (auto, vrachtwagen, etc.) altijd rekening moet houden met de zwakkere partij (voetgangers, fietsers)...

Met andere woorden: als zwakkere partij (fietser) kun jij dus een verkeersovertreding maken (bijv geen voorrang geven aan een vrachtwagen die dat wel hoort te krijgen) en een ongeluk veroorzaken (zoals dat die vrachtwagen over je voet rijdt) en dan krijg je als fietser alsnog een deel letselschadevergoeding van de vrachtwagenchauffeur (of zijn verzekering, dan) hij wél rekening met je moet houden. Jij bent immers een meer kwetsbare partij dan iemand in een vrachtwagen/auto/etc...

Wat ik hier mee bedoel te zeggen is dat in het verkeer dus een soort 'positieve discriminatie' geldt tegenover groepen die minder weerbaar zijn. Dat zou in het dagelijks leven ook moeten, ben ik van mening. Niet om te zeggen dat transgenders per se minder weerbaar zijn, maar we zijn wel in de minderheid... En we zijn kwetsbaar wat betreft discriminatie. Onze positie zou wat dit betreft best wat sterker mogen worden.
meerdere zakken met zaagsel
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Ik vind dat als een trans persoon(persoonlijke situatie/overtuiging) , wettelijke een vrouw/man is geworden. Deze behandeld behoort te worden als vrouw/man binnen de wet. Niet speciaal als trans. Je geslacht is iets dat officieel gerigistreerd wordt en waar je als trans verandering in wilt brengen.
Wanneer echter je gediscrimineerd wordt als vrouw/man omdat je trans bent moet er wel juridische stappen mogelijk zijn. Je wordt namelijk dan op 2 mogelijke manieren gediscrimineerd. 1: je uiterlijk: mensen die bijvoorbed erg gezet zijn en geweigerd/ bespot worden door hun gewicht of uiterlijk kunnen ook dezelfde stappen juridisch ondernemen. 2 : je overtuiging: als je het als een bepaalde overtuiging/ levensweg ziet(wat het ook is), moeten transen op basis hiervan op juridische stappen kunnen nemen, zoals mensen die bespot/ geweigerd worden op basis van geloof, politieke voorkeur, etc ook kunnen doen.

De nadruk leggen op trans als speciaal geval ik niet goed, maar dingen zijn wel door te trekken naar bestaande principes waarbij gesproken wordt van discriminatie, zoals de voorbeelden die ik gaf.(kan nog wel 100 uiterlijke kenmerken en overtuigingen noemen waar sprake is van discriminatie)

We zijn niet speciaal tussen alle andere, we zitten soms wel in een aparte situatie.

Wanneer in een zaak naar voren komt dat iemand bijvoorbeeld geweigerd is uit een sportschool, school, wat je wil , omdat hij/zij in de weigeraars hun woorden ' dik en gelovig was( misschien een kruisje om iemands nek dat erbij werd gehaal) , worden beiden dingen meegenomen in de zaak.
Bij transgenders kan het zelfde zijn.
Wordt je gediscrimineers om je uiterlijk ? Komen mensen erachter dat je trans bent en daarna ben je gediscrimineerd ?( je bent niet opvallend trans maar mensen discrimineren op je overtuiging)

Het zijn dingen die gewoon meespelen. Het gaat dan niet om trans zijn.

Het is hierbij heel belangrijk dat je juridische zaken en persoonlijke zaken wel uit elkaar weet te halen.
Iedereen die gelovig is of erg gezet is heeft namelijk ook wel eens te maken met discriminatie in zijn leven denk ik, deze mensen stappen ook niet met alles naar de rechter.
Wordt een recht ontnomen of is sprake van mishandeling( fysiek of verbaal) , wat je echt schaad dan oke, doe er iets mee.

Soms is het slikken en doorlopen wanneer er iets geroepen of gezegd wordt, ook voor cismensen, niet altijd in de slachtoffer rol kruipen .Ook niet alles pikken wat echt te ver gaat.
Geen punt maken van je transgender situatie om uitzondering te zijn.

Ik stop nu.
Had super veel getyped net , maar weer verwijderd.
Te veel filosofieb te weinig, on topic realiseerde ik.
Gaat in mijn word.

Samenvatting :
Homo's , liefst geen uitzondering positie in wet , gewoon discriminatie en mishandeling.
Verkeers regels : wie beschermt de grotenvan de kleinen dan. ? Niet altijd met deze regels eens.
Racisme : ik erken geen rassen, alleen landen en culturen, waarom bestaat dit woord ? Ouderwets en achterhaald ?
Echte gelijkheid of acceptatie : moeilijk te bereiken door geschiedenis en emoties bij dingen die we kennen en zien.
Waarom geen speciale rechten voor groepen(minderheden) alleen maar verschillen erkennen.
Net als anderen gehoord en beoordeeld worden

Groetjes,
Isabelle
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik kan niet lang reageren want ik ben moe, maar "ik erken geen rassen"?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Wat een bullshit is dat, zeg.
meerdere zakken met zaagsel
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Je kan het bullshit vinden.
Voor mij is het zeer logisch.

Het woord ras is fout en ouderwets, komt uit een hele slechte tijd van nationalisme en discriminatie in de wereld.
Racisme, wat mensen nog veel gebruiken is hieraan gelinkt en moet verdwijnen.
Het gaat er hier om dat binnen discriminatie het woord racisme, de aandacht trekt voor een woord als ras.
Discriminatie is voldoende lijkt me omdat elk weldenkend mens niet meer geloofd in rassenverdeling.
Het brengt een negatieve lading naar binnen die ongewenst is, ook brengt het erkenning op een bepaalde manier naar het woord ras en daarmee het fenomeen rassenleer dat ooit bestond.

Het punt is vooral dat Racisme als apart onderdeel in de wet bevestigend werkt voor iets dat niet echt genoemd moet worden naar mijn idee.
Je erkent mensen hun bekrompen ideeen ermee.
http://www.art1.nl/artikel/6443-Nederla ... criminatie

Het is een soort cyclus : Mensen Discrimineren andere mensen met een bepaalde culturele achtergrond of afkomstig uit een bepaald land(raar idee in hun hoofd) >
De genen die beledigd worden,noemen het racisme > De wet noemt het racisme > het blijft racisme >ras blijft benoemt door de geschiedenis.
Wordt door mensen verder gedragen door de tijd.

Het zelfde kan je op veel woorden toepassen deze logica.
Als je bijvoorbeeld ooit wil toeleven naar een soort genderneutrale maatschappij zul je ook bepaalde woorden moeten schrappen zoals : mannelijk en vrouwelijk.
Zodra het hier genoemd wordt, een van die woorden zullen mensen misschien wel reageren, wat is nou mannelijk, wat is nou vrouwelijk ?
Er zit een stereo typering in net als met ras. Wat is nou eens ras ? Een Nederlandse man van wie zijn grootouders van turkse afkomst waren en naar Nederland kwamen, maar deze man doet nog wel veel dingen die in de Turkse cultuur in Turkije gedaan worden heeft geen ras, hij is een Nederlander die elementen van de Turkse Cultuur eigen heeft gemaakt. Hij is ook niet alleen bezig met Turkse cultuur ook de Nederlandse. Heeft dus een Nederlands-Turkse Cultuur(sommigen zeggen dat je tegenwoordig zelfs van een wereldcultuur an spreken)

maar nu terug :
Vrouwelijk gedrag ? het is gewoon gedrag, maar het feit dat het vrouwelijk ervoor staat geeft een bepaald effect aan het woord gedrag, waar negativiteit uit kan komen bij bepaalde mensen. Assertief gedrag hoorde ik vandaag nog genoemd worden door iemand die moeite had met deze eigenschap in haar leven(niet echt geaccepteerd als vrouwen heel assertief zijn, maar bij mannen wel)
Grotendeels omdat mannen bekend staan als meer assertief in onze maatschappij.
Om het dan een 'mannelijke eigenschap' te noemen kan beledigend zijn voor vrouwen die assertief zijn, en je houd erin dat het als mannelijke eigenschap wordt gezien door velen door het een mannelijke eigenschap te noemen zelf.
Als iedereen ermee zou stoppen zou het sneller de categorisering en idee verliezen.

Woorden hebben lagen van betekenissen, de betekenis die eraan gegeven zijn, zijn gegeven vanuit bepaalde mindsets in de historie dus dragen een deel van de mindset soms mee.

Ik denk niet dat het bullshit is.
Nee woorden worden soms zelf verboden om dit effect te gebruiken.
Watskebeurt met de negerzoen van een aantal jaar geleden bijvoorbeeld ? verboden, om de associatie met een woord dat ontstaan is in de koloniale tijd te stoppen en het woord zelf daarmee minder te laten gebruiken.

Groetjes,
Isabelle
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Nate_0 schreef:Ik kan niet lang reageren want ik ben moe, maar "ik erken geen rassen"?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Wat een bullshit is dat, zeg.
Volhens mij was dat een nobele persoonlijke insteek om alle mogelijke rassendiscriminatie te vermijden. Natuurlijk zijn er witte, lichtbruine, donkerbruine en bijna zwarte mensen, en niet te vergeten blauwe smurfen en groene goblins. Maar dat zijn verschillen die niet terzake doen en je inderdaad kunt negeren (no pun intended), immers opvoeding en cultuur bepalen de mens, en dus of jij daar mee door één deur kunt of niet. En dat bepaalt weer in hoge mate of je geneigd bent bepaalde groepen over één kam te scheren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Overigens bleek het afschaffen van het woord 'negerzoen' een misplaatste publiciteitsactie van de fabrikant zelf. Is geen verbod aan te pas gekomen. Voor zover ik weet kennen we op http://wetten.overheid.nl geen lijstjes met verboden woorden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Isabelle

Bericht door Isabelle »

De huidskleur van mensen zegt inderdaad niks ;)
Er zijn veel eigenschappen die mensen hebben fysiek en mentaal, maar geen ras, dat bestaat niet. Dus wil ik racisme ook zien verdwijnen.

over de zoenen(zo heten ze tegenwoordig)
wow, das wel een hele goede stunt geweest dan, ik geloofde het :P

Hielp natuurlijk ook wel dat velen een deel van het woord al niet in de mond wilden nemen, als de fabricant die ze maakte stopt, denk ik niet dat iemand durft ze met die naam weer op de markt te brengen, zeker na zo'n publiciteits stunt.

Had ook iets gelezen over musea die een aantal koloniale woorden verving laatst.
Lydia

Bericht door Lydia »

Isabelle schreef: Er zijn veel eigenschappen die mensen hebben fysiek en mentaal, maar geen ras, dat bestaat niet.
Even off-topic:

Als je ras niet wilt zien dan blijf je alsnog zitten met etnische achtergrond.

Los van culturele en uiterlijke verschillen tussen groepen, bestaan er op verschillende uitingen van een ziekte tussen etnische afkomsten. Zo zijn de oorzaken van obesitas bij mensen met een Afrikaanse, Europese of Maori achtegrond alles behalve hetzelfde.

En dat is dan slechts een van de simpelste voorbeelden die ik heb. De anderen zijn moeilijker uit te leggen (of niet fijn bij het ontbijt :) )

En dan spreekt het iets makkelijker in rassen die breed bekend zijn, dan de wereld opzadelen met een super/sub-typering op basis van al dan niet nog relevante etniciteit.

/rant
Sapere Aude
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Ik snap je punt, maar precies dit : Etnische achtergrond wordt nu ook meer gebruikt door media en officiele instellingen.
Ras niet.
Met een reden denk ik.
Ik gebruik dan eerder zoiets als etnische achtergrond , lekker breed, moeilijk over een kam te scheren vooral omdat niemand een ander zijn etnische achtergrond precies weet te beschrijven.

De verschillen in het bekijken van ziektes is alleen maar meer reden minder te categoriseren, het laat zien dat we in het westen ook niet de enige perfecte zienswijze hebben, dat er meer manieren zijn om dingen te bekijken.

Rassen zijn breed bekend omdat we dingen zo hebben gezien door de geschiedenis die gevuld is geweest met discriminatie( geaccepteerde discriminatie in der tijd nog wel) We denken een idee te hebben van wat iets in houd door een simpele categorisering aan te houden. Eigenlijk is dit juist het geen wat dingen zoals discriminatie versterkt, te simpel denken en alles onder een kap gooien.
Die is dit ,, dus zal ook wel dit zijn. Die komt hier vandaan dus zal wel zus en zo doen.
Etnische achtergrond zegt : Er is meer. Ras : nodigt uit om te gebruiken en niet meer bij na te denken.
De volksmond wil misschien gemak en iets wat voor hun idee bekend is, maar of dit iets is waar we aan moeten geven om in de toekomst beter met andere bevolkingsgroepen in de wereld om te gaan weet ik nog net zo niet. Want het is nou eenmaal niet zo bekend en simpel als we vaak denken iemands achtergrond.
Mensen verdienen die simpele categorisering naar mijn idee niet, maar een beschrijving, de een is de ander niet.
Meer op het individu richten.

Ik wil niet meer horen de meeste ..(vul bevolkingsgroep met bepaalde etnische roots ergens)zijn ..(iets negatiefs) maar sommige zijn wel (iets positiefs)

IK heb veel vrienden gehad op mijn middelbare school(vwo leerlingen) die Turkse of marokaanse ouders hadden(hierheen gekomen)en de aandacht die zij voelen in de media is niet fijn.
Wilders (hoog in de peilingen) met zijn minder minder uitspraken die veel aanhang krijgt in Nederland. Die groep domme mensen is nou niet de groep mensen die ik wil bedienen van simpele manieren van categoriseren. Het liefst zo moeilijk mogelijk dan zodat er meer naar individuen wordt gekeken.

Het feit dat wij transen als groep een beetje geprobeerd gecategoriseerd te worden doet ons ook schade, sociaal gezien(indruk van mensen wat trans is en dus verwachtingen) en Medisch(protocollen aanhouden en behandelingen niet genoeg op individuele basis)

Lekker moeilijk als het makkelijk kan, dan denken mensen misschien meer na.
Is dat zo iemand ? Nee, die persoon is dit, zus en zo.

Isabelle